حقایق انتظار در کلام آیت الله العظمی صافی
بدون معرفت امام(علیه السلام)، معرفت خدا فراهم نمي شود
قرآن .... هشدار مي دهد که در هيچ شرايطي و در هر موقعيتي و هر چه اهل باطل و ظلم و زور غلبه کنند، عقب نشيني و رها کردن سنگر اخلاص و سعي و عمل جايز نيست؛ ضعف و سستي و نااميدي در اين قاموس انتظار و اميد، وجود ندارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاریخ :
سه شنبه 1396/10/19 ساعت 11:11
اطمینان و آرامش در ادیان الهی
یکی از امتيازات بزرگ اديان الهي، اطمينان و آرامشي است که در دل ها ايجاد مي کند و همه را به آينده خوب تر و کمال بيشتر اميدوار مي سازند. دين اسلام اين خصيصه را در حد اعلي تبليغ کرده و بشر را به آينده اميدوار نموده، و عوامل يأس و نا اميدي را از بين مي برد؛ و براي حيات و مصيبات و زحماتي که بشر با آن دست به گريبان است، تفسير درست نموده و همه را در مسير تعالي و ترقي و کمال او معرفي مي نمايد؛ صداي روح بخش و دل نواز: «لا تقنطوا من رحمة الله»(۲) «و لاتيأسوا من روح الله»(۳) قرآن کريم هر مسلمان مؤمن را با نشاط، اميدوار، آينده نگر و مقاوم مي سازد و اين قرآن و هدايت قرآن است که در يک آيه مثل: «کُتِبَ عَلَيْکُمُ الْقِتَالُ وَ هُوَ کُرْهٌ لَکُمْ وَ عَسَى أَنْ تَکْرَهُوا شَيْئًا وَ هُوَ خَيْرٌ لَکُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَ هُوَ شَرٌّ لَکُمْ وَ اللهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ» (۴) به انسان چنان روحیه مي دهد که در مواقف بسيار خطرناک و پويا و پيشتاز جلو مي رود. اعاده حيثيت بشر معاصر در بازگشت به دين و معارف الهي و هدايت هاي قرآني است. چنان که همه مي دانند يکي از بشارت هاي امید بخش که همه اديان الهي و بلکه سائر اديان هم بر آن اتفاق دارند، بشارت و مژده به دوره استقرار عدل جهاني و حکومت واحد همگاني است؛ حکومت مسؤلان و مديران شايسته و صالح، حکومت عباد الله، و جامعه عباد الله، حکومتي که رهبر آن پاک ترين فرد انساني، صالح ترين عباد الله و مؤيد من عند الله و بقية الله و خلف و وارث برگزيده انبياء الله و اولياء الله است.
حکومت حضرت مهدي(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، موعود انبياء است
دوره و عصري که برکات و نعمت هاي ظاهريه و باطنيه همه را شامل باشد و فقر و زيردستي و زيردستي در آن نباشد، همه جا معمور و همه خادم و مخدوم باشند و خلاصه حکومت حضرت مهدي، موعود انبياء، قائم آل محمّد صلوات الله عليهم اجمعين، حکومت صاحب الأمر و صاحب الزمان، حکومت آن که «يملأ الله به الأرض علماً و قسطاً و عدلاً بعد ما ملئت جهلاً و ظلماً و جوراً»(۵) حکومتي که کتاب هاي آسماني تورات و انجيل و زبور و قرآن مجيد اين، برهان بزرگ و باقي و جاودان حقّانيت رسالت همه پيغمبران، انسان ها را به آن بشارت داده و اميدوار نموده اند. حکومتي که صد ها آيات قرآن را تفسير مي کند و آياتي مثل «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا، إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا» (۶)، «وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا» (۷)، «وَعَدَ اللهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ...» (۸) را حتمي و قطعي اعلام مي نمايد، همه بايد به اين آينده اميدوار باشند و در انتظار آن دوره و آن عصر و آن ظهور کامل حق و عدل باشند و براي آن عمل کنند و حيات خود و همه انسان ها را براي آن معاني بزرگ و هدف هاي ارزشمند بدانند. اين ايمان که «الذين يؤمنون بالغيب» (۹) بدان تفسير شده، بسيار عالي و قوت بخش و تحرّک آفرين و کوشش زا و تلاش افزاست. مثل اين آيه «وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الأرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ» (۱۰) در آيات قرآن که همه نور و شفاء است، نورانيت خاص خود را دارد و هشدار مي دهد که در هيچ شرايطي و در هر موقعيتي و هر چه اهل باطل و ظلم و زور غلبه کنند، عقب نشيني و رها کردن سنگر اخلاص و سعي و عمل جايز نيست، ضعف و سستي و نا اميدي در اين قاموس انتظار و اميد، وجود ندارد. مثل اين روايت «لو لم يبق من الدّنيا الّا يوم واحد لطوّل الله ذلک اليوم حتي يبعثَ فيه رجلاً من أمّتي و من أهل بيتي يواطئ اسمه اسمي يملأ الأرض قسطاً و عدلاً کما ملئت جوراً و ظلماً» (۱۱) را که در کمال تأکيد، بشر را اميدوار مي کند و آن آينده را محقّق الوقوع اعلام مي نمايد، بايد هميشه برابر چشم انسان هاي فعال، انسان هاي مبارز، انسان هاي جهادگر و انسان هاي پيشرو باشد.
در بين سخنان پر معني و جذاب، نوشته ها و رساله ها و کتاب هايي که براي هدايت بشر و قوت روح و مقاومت در برابر سختي ها و براي ثبات و استقامت و پايداري او نوشته شده، سخناني که پيرامون اين آينده نوراني و آن شخصيت بي مانند خدايي باشد و دل ها را به سوي او متوجه نمايد، جلوه و جذابيت و دلربايي خاص خود را دارد و همه چون خود را نا اميد و در هاي فرج و اميد را بسته مي بينند و نقطه اتکایی در پيرامون خود نمي يابند، مي خواهند از او بشنوند و از آن روزگار رهايي و خلاص ياد کنند، اين کتاب ها را مي خوانند، ورق مي زنند، گريه مي کنند، ناله سر مي دهند و الغوث و الامان مي گويند.
به مکان ها و مقاماتي که به آن عزيز خدا انتساب دارد، علاقه ويژه نشان مي دهند. در بين اشعار، اشعاري که اين شور و شوق و اميد آن ها را زياد کند، دل پذيرتر است. معنا و درسي که از مثل اين اشعار مي گيرند، به نشاط و اميد آن ها مي افزايد.
بايد اين مکتب به بشر، به زن، به مرد، به جوان، به سالمند، به همه تبليغ شود، همه را بايد اميدوار نمود تا فرهنگ انتظار، عمومي و همگاني باشد و ريشه يأس و نا اميدي و خودکشي و بي تفاوتي و سير قهقرائي و سستي و گرفتاري به مواد مخدر و ملاهي و مناهي خشکانده شود.
بايد همه بدانند و باور کنند که تاريکي ها بر طرف مي شود، بحکم «و يأبي الله الا أن يتمّ نوره»(۱۲) نور حقايق نور اسلام نور ايمان، نور عدل، و نور علم و معرفت کامل و سراسر جهان را فرا مي گيرد.
در احاديث شريفه است: «انتظار الفرج من أفضل العمل» (۱۳). «أفضل جهاد أمّتي انتظار الفرج»(۱۴)
اين انتظار امّيد است، نيرو بخش است، حيات و نشاط و جهاد است، خمودي و خاموشي و افسردگي و ضعف و کم کاري و بيچارگي و سستي نيست. عمل براي خدا براي اعلاي کلمة الله براي خير و آسايش عبادالله و سير الي الله است.
امروز جامعه ما جوانان ما، همه ما، به آشنايي به اين مکتب به ديدن اين مدرسه الهي محتاجيم، بايد معرفت خود را به امام زمان و ولي دوران کامل و کامل تر کنيم.
پيامبر اکرم(صلي الله عليه و آله و سلم) مي فرمايد: «مَن مَاتَ وَ لَم يَعرِف إمام زَمانِه مَاتَ ميتةً جاهليةً» (۱۵) و در حديث ديگر است: «فَليَمُت إن شاء يَهوديّاً و إن شاء نَصرانياً».
اين تأکيد بسيار هشدار دهنده است، بايد امام زمان را بشناسيم، آيات و رواياتي را که مربوط به آن حضرت است بخوانيم، مطرح کنيم، در منابر، در سخنراني ها و در مقالات اين مقوله را شرح و بسط دهيم. راجع به غيبت آن حضرت و خصوصيات اين عصر و امتحانات و برنامه هايي که هست و تخليص و تمحيصي که پيش مي آيد آگاه باشيم. بايد در حد توان به مقاصد آن حضرت آشنا شويم. از صد ها کتاب که از پيش از ولادت آن حضرت تا زمان ما نوشته شده بهره بگيريم.
در حديث است که از حضرت سيد الشهداء امام حسين عليه السلام سؤال شد: «يابن رسول الله بأبي أنت و أمّي فما معرفة الله» معرفت خدا چيست؟. يعني به چه کامل مي شود. حضرت فرمود: «معرفة أهل کلّ زمان امامهم الذي يحب عليهم طاعته»(۱۶)، معرفت اهل هر زمان و عصر به امامشان معرفة الله است، چون بدون معرفت امام معرفت خدا چنان که سزاوار است فراهم نمي شود. «بکم عبدالله و بکم عرف الله» بايد اين فرهنگ امام شناسي که تکميل خداشناسي پيغمبر شناسي اسلام شناسي است در جامعه هر چه بيشتر ترويج شود.
ــــــــــــــــــ
پينوشتها:
۱. بگو: «اگر درياها براي (نوشتن) کلمات پروردگارم مرکب شود، دريا ها پايان ميگيرد. پيش از آنکه کلمات پروردگارم پايان يابد؛ هر چند همانند آن (درياها) را کمک آن قرار دهيم!»/سوره الکهف،آيه ۱۰۹.
۲. از رحمت خداوند نوميد نشويد./سوره الزمر،آيه ۵۳.
۳. و از رحمت خدا مأيوس نشويد./سوره يوسف،آيه ۸۷.
۴. جهاد در راه خدا، بر شما مقرر شد؛ در حالي که برايتان ناخوشايند است. چه بسا چيزي را خوش نداشته باشيد، حال آن که خير شما در آن است. و يا چيزي را دوست داشته باشيد، حال آنکه شر شما در آن است. و خدا ميداند، و شما نميدانيد./سوره البقرة،آيه ۲۱۶.
۵. إقبال الأعمال، ج۲، ص۷۰۴.
۶. به يقين با (هر) سختي آساني است! (آري) مسلما با (هر) سختي آساني است./سوره الشرح،آيه ۵و۶.
۷. ما ميخواهيم بر مستضعفان زمين منت نهيم و آنان را پيشوايان و وارثان روي زمين قرار دهيم!/سوره القصص،آيه ۵.
۸. خداوند، به آنها که ايمان آورده و اعمال صالح انجام دادهاند، وعده آمرزش و پاداش عظيمي داده است./سوره المائدة، آيه ۹.
۹. (پرهيزکاران) کساني هستند که به غيب [آنچه از حس پوشيده و پنهان است] ايمان ميآورند؛ و نماز را برپا ميدارند؛ و از تمام نعمتها و مواهبي که به آنان روزي دادهايم، انفاق ميکنند./سوره البقرة، آيه ۳.
۱۰. در «زبور» بعد از ذکر (تورات) نوشتيم: «بندگان شايستهام وارث (حکومت) زمين خواهند شد!»/ سوره الأنبياء،آيه ۱۰۵.
۱۱. بحار الأنوار، ج۳۶، ص۳۴۰، باب نصوص الرسول صلي الله عليه و آله عليهم عليهم السلام.
۱۲. بحار الأنوار، ج۲۳، ص۳۲۰، باب أنهم أنوار الله و تأويل آيات النور فيهم عليهم السلام.
۱۳. حلية الأبرار في أحوال محمد و آله الأطهار عليهم السلام، ج۴، ص۱۴، الباب الثاني في علة تسميته عليه السلام بالصادق.
۱۴. بحار الأنوار، ج۷۴، ص۱۴۱، باب ما جمع من مفردات کلمات الرسول صلي الله عليه و آله و جوامع کلمه.
۱۵. الکافي، ج۱، ص۳۷۶، باب من مات و ليس له إمام من أئمة الهدى ...
۱۶. علل الشرائع، ج۱، ص۹، باب علة خلق الخلق و اختلاف أحوالهم ...
منبع: پایگاه اینترنتی بلاغ
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت