شكست ما، تقصير کیست؟!

عامل موفقيت و پيروزي داشتن روحيه مثبت در زندگي است و اين‌كه انتظار نداشته باشيد هميشه اوضاع آن‌طور كه شما دوست داريد پيش برود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
«من نگران نيستم از اينكه شما شكست بخوريد، تمام وحشت من اين است كه بعد از شكست دوباره آغاز كنيد» آبراهام لينكلن

شكست، يكي از حلقه‌هاي زنجيره زندگي را تشكيل مي‌دهد و هر كودكي قبل از اينكه بتواند بدود، بارها زمين مي‌خورد و زندگي هيچ‌كس بدون شكست و موفقيت نمي‌گذرد. هر آدم زنده‌اي حق دارد اشتباه كند و شكست بخورد. اغلب ما در چيزهاي كوچكي مثل رژيم گرفتن، سحرخيز بودن، اجراي تصميمات سال جديد، كنترل خشم و... شكست مي‌خوريم و گاه حتي در چيزهاي بزرگ‌تر مثل غلبه بر اعتياد، ازدواج و كار نيز شكست را تجربه مي‌كنيم و متاسفانه بعضي وقت‌ها، شكست و ناكامي تمام زندگي ما را مختل مي‌سازد. غافل از اينكه زندگي مثل طنابي روي زمين است كه هر جاي آن را بگيريم، مي‌توانيم آن را بلند كنيم. هر موقعيت و شرايطي كه براي فرد پيش بيايد، چنانچه آگاهانه با آن روبرو شود، موجب رشد و پيشرفت خواهد شد و در مقابل هر شكستي، فرد احتياج به گذشت زمان، صبوري و حفظ اميد و انرژي دارد. براي غلبه بر شكست راه‌هاي زيادي هست. از جمله:

شكست را بپذيريم
عده‌اي، هميشه شكست خود را پنهان مي‌كنند. يا به دنبال مقصري مي‌گردند تا گناه شكست خود را به گردن او بيندازند. در حالي‌كه بايد شكست را پذيرا بود. چون در هر شكست پيام‌هايي براي پيروزي بعدي نهفته است و فقط كساني پيروز مي‌شوند كه نگرش مثبت به هستي داشته باشند و در زندگي هرگز احساس نكنند به بن‌بست رسيده‌اند.

شكست را طبيعي ببينید
همه شكست‌ را مي‌شناسند و بارها آن را تجربه كرده‌اند. هيچ‌كدام از ما، تنها فرد بر روي زمين نيستيم كه شكست خورده‌ايم. انسان‌هاي قبل از ما نيز شكست خورده‌اند و بعد از ما هم كساني شكسته را تجربه خواهند كرد. مهم اين است كه به هنگام مواجه شدن با شكست چه عكس‌العملي نشان بدهيم. اگر واكنش ما منفي باشد، منجر به اعمالي غيرمنطقي مي‌شود كه هم به خودمان، هم ديگران آسيب مي‌رساند و اگر واكنش مثبت باشد منتهي به اعمالي منطقي خواهد شد كه موجب آرامش خودمان و اطرافيان مي‌شود.

مسئوليت‌پذير باشيم
واكنش اوليه هر فرد به هنگام مواجه شدن با ناكامي، سرزنش ديگران و مقصر دانستن عوامل خارجي است، اما حقيقت اين است كه شكست‌ها به‌ندرت تقصير ديگران است و در هر شكست بايد خود را بيش از ديگران مسئول دانسته و بپذيريم آنچه انجام شده كار خودمان بوده. «اگر تير ما به هدف نخورد، نبايد گناه را به گردن هدف بيندازيم، بلكه بايد كار و روش خود را اصلاح كنيم. افراد موفق هرگز خود را قرباني عوامل بيروني نمي‌بينند و بايد باور داشت توفيق زندگي هر شخص تابع ميزان مسئوليت‌پذيري خود او است.

از كاه كوه نسازيد
هرگز ضعف‌ها را بزرگ جلوه ندهيد، هر حادثه ناخوشايند را يك شكست بزرگ تلقي نكنيد و به محض هر اتفاق كوچكي تمام پل‌هاي پشت سرتان را شكسته نبينيد. نه در اشتباهات خود مبالغه كنيد و نه جنبه‌هاي مثبت زندگي را هيچ و پوچ بدانيد.

فراموش كنيد
زندگي با تمام پستي‌ها و بلندي‌هايش زيباست. شيريني موفقيت را كسي مي‌چشد كه تلخي شكست را احساس كرده باشد. زمان در حال گذر است و هيچ چيز پايدار و هميشگي نيست. باورهاي انسان شكل‌دهنده رفتار او است. خود را دوست بداريد و براي خود و لحظات عمرتان ارزش قايل شويد، هرگز خود را دست‌كم نگيريد، شكست ديروز را فراموش كنيد و بدون اينكه به پشت سر خود بنگريد، از امروز آغاز كنيد. در قاموس زندگي يك فرد معتقد به قدرت الهي‌، شكست هرگز معنا ندارد.

هرگز نااميد نشويد
نااميدي در يك روز يا يك هفته خلاصه نمي‌شود، بلكه نااميدي هر روز به روز بعد ختم مي‌شود. نااميدي يعني دست كشيدن از زندگي و بي‌ارزش شمردن هزاران نعمت ديگر. دو چيز در دنيا وجود ندارد يكي بدبخت مطلق و ديگري خوشبخت مطلق. همه چيز نسبي است. به ياد داشته باشيد عامل موفقيت و پيروزي داشتن روحيه مثبت در زندگي است و اين‌كه انتظار نداشته باشيد هميشه اوضاع آن‌طور كه شما دوست داريد پيش برود.

منبع : مجله خانواده
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت