معيارهاي اساسي انتخاب همسر

دختر و پسر قبل از ازدواج بايد بينديشند، با چه کسي ازدواج کنند؟ همسرش بايد داراي چه صفات و خصوصياتي باشد؟ ملاک انتخاب برتر چيست؟ و همسر بايد چه ويژگيهايي داشته باشد تا زندگي زناشويي آنها مستحکم باشد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
براي پاسخگويي به پرسشهاي فوق به معيارها و شرايط انتخاب همسر ايده‌آل اشاره مي‌کنيم:

1- ايمان به خدا و دينداري

زوجين بايد پايبند به ارزش‌هاي الهي و ديني باشند و به وعده‌ها و تعهدات خويش نسبت به همديگر عمل نمايند.

مردي در نامه‌اي از امام باقر(ع) سوال کرد جواني به خواستگاري دخترم آمده است، نظر شما چيست؟ امام در پاسخ به او نوشت: جواني که به خواستگاري دخترت آمده، اگر اخلاق و ايمان او مورد رضايت است بع او زن بده.

رسول خدا(ص) فرمود: کسي که به خاطر دين و ايمان زني با او ازدواج کند، خداوند همه دنيايش را براي او فراهم مي‌کند.(ميزان الحکمه، ج5)

امام صادق(ع) فرمود: اگر مردي با زني براي جمال يا مالش ازدواج کند به همين امر واگذار مي‌شود ولي اگر براي دينداري بودن با او ازدواج کند خدا مال و جمال را نيز نصيبش مي‌گرداند.(وسائل الشيعه، ج14)

نکته:دينداري افراد فقط به انجام واجبات مثل نماز و روزه و... نيست چرا که به اينها عادت مي‌کنند، بلکه دينداري را به وسيله امانتداري و وفاي به عهد و اجتناب از مال حرام و درستکاري و تقيد به امر به معروف و نهي از نکر و رعايت حقوق ديگران و اجتناب از ظلم و تعدي، مي‌توان تشخيص داد. راه تشخيص دينداري افراد، معاشرت و معامله با آنهاست، چون انسان با نزديک شدن به آنها و معاشرت با آنها احيانا پايبند بودن در معاملاتي که صورت مي‌گيرد و تقيد افراد را به مسائل ديني متوجه خواهد شد.   

2- اخلاق حسنه

اخلاق نيک، يکي از معيارهاي اساسي ازدواج است که بايد در انتخاب همسر ايده‌آل مورد توجه قرار گيرد و اخلاق نيک از برجسته‌ترين و برترين صفاتي است که همسر آينده بايد به آن مزين باشد، به طوري که امام جعفرصادق(ع) فرمود: با زن خوش اخلاق و داراي اخلاق نيکو ازدواج کنيد.(وسائل الشيعه، ج7، ص59)

3- کفو هم بودن همسران

کفو در لغت به معناي شبيه و مانند است، بين دختر و پسر بايد سنخيت باشد، در قرآن و روايات ائمه معصومين(ع) در مورد تناسب بين زوجين سفارش زيادي شده است. به طوري که مهمترين تناسب و سنخيتي که بين دختر و پسر بايد لحاظ شود دينداري است. امام صادق(ع) فرمود: دختر دانا و با معرفت جز با جوان با معرفت و شايسته زندگي نمي‌کند.(بحارالانوار، ج100)

4- دوشيزه بودن

شرع مقدس اسلام دوشيزه بودن دختر را مورد توجه قرار داده چون اين يکي از راههاي اعتماد و اطمينان به دختر مي‌باشد که هم پاکيزه‌تر و هم سازگارتر و هم قانع‌ترند هستند.


5- جمال و زيبايي

زيبايي همسر يک امتياز است زيبايي همراه با تدين و عصمت و اخلاق اسلامي، عشق و محبت زوجين را نسبت يه يکديگر دو چندان مي‌کند. زيبايي همسر عشق و محبت آنها را نسبت به يکديگر افزايش مي‌دهد و هم چنين آراستگي و تميزي مرد عفت زن را افزايش مي‌دهد. مرد دوست دارد که همسرش زيبا و دلنشين و خوش قيافه و نجيب باشد. رسول خدا(ص) فرمود: خوبيها را نزد زيبا رويان بجوييد زيرا در صورتي که روي زيبا داشته باشد کارهايشان به طريق اولي نيکو خواهد بود.(وسائل الشيعه، ج14، ص37)

6- عاقل بودن

عقل از مهمترين شرايط يک همسر ايده‌آل به حساب مي‌آيد چون اداره به حساب مي‌آيد چون اداره زندگي به دست انسان خردمند در جهت پيمودن راه سعادت بسيار مهم است. همسر با تعقل و متفکر و مدير، مي‌تواند کانون خانواده را گرم و با صفا کند. همسر عاقل زندگي‌اش را بر پايه تعقل استوار مي‌کند و از امکانات موجود شوهرش برنامه‌ريزي دقيقي انجام مي‌دهد تا بتواند به نحو احسن بهره‌وري را در امورات مربوطه پياده کند. پس بزرگان در توصيه مکرر خويش مي‌فرمايند: از ازدواج با شخص نادان بپرهيزيد که ازدواج با جاهل مايه اندوه بلا و فرزندش بدبخت و متأثر از آن مي‌شود.(الحديث، ج1)      

7- اصالت در شرافت خانوادگي

شرافت و اصالت خانوادگي افراد در اخلاق، عفت، وفاي به عهد و ديانت آن‌ها است. خانواده‌اي که داراي شخصيت اخلاقي و روحي و معنوي بالايي هستند و افرادي که در دامن خانواده‌هاي اصيل پرورش پيدا کرده‌اند مي‌توانند همسر صالح و شايسته‌اي براي همديگر باشند و در تربيت فرزندانشان مي‌توانند موفق شوند.

8- تحصيلات علمي

در نظر گرفتن تحصيلات علمي در انتخاب همسر يک مزيت و برتري است چون غالبا خانواده‌هايي که داراي تحصيلات علمي قابل قبولي هستند در تربيت فرزندان و وظايف مرد و زن نسبت به يکديگر موفق‌ترند چون وظايف ديني و الهي و تربيتي را بهتر مي‌فهمند و مصالح زندگي را بهتر درک مي‌کنند.

البته اين شرط به عنوان شرط اساسي در ازدواج نبايد مد نظر باشد بلکه بعد از ايمان و دينداري و اخلاق حسنه و شرافت و اصالت خانوادگي مي‌تواند به عنوان شرط کمال محسوب شود. البته همراه علم بايد تزکيه نفس باشد در آن صورت بسيار مفيد است ولي اگر علم بدون تهذيب نفس باشد نه تنها نمي‌تواند يک مزيت باشد بلکه چه بسا باعث از هم پاشيدگي خانواده‌ها مي‌شود.

9- سلامت جسم و روح

سلامت جسم و روح و روان، همسر را زيبا جلوه مي‌دهد و همسر سالم و ايده‌آل در اداره خانه و فرزندش موفق‌تر است و به وظايف شرعي و اخلاقي خود بهتر عمل مي‌کند. البته بعضي از بيماري‌هاي جسمي و روحي با معاجله قابل درمان هستند و اين در مسائل خانوادگي مشکلي را به بار نمي‌آورد ولي اگر شخص داراي بيماري‌هاي جسمي و روحي غير قابل درمان باشد در انجام وظايف همسري‌اش ناتوان مي‌ماند.

10- مال و ثروت

در جامعه اسلامي ما، متأسفانه بعضي از خانواده‌ها براي مال و ثروت به قدري اهميت قايلند که از شروط اساسي و اصلي ازدواج اعم از ديانت، نجابت، عفت، تقوا، اخلاق نيک، شرافت و اصالت خانوادگي غافل مي‌مانند و فکر مي‌کنند اگر همسري از خانواده ثروتمند انتخاب کنند خوشبخت مي‌شوند و حال اين که آمار غير آن را نشان مي‌دهد.

11- عفت و پاکدامني

پاکدامني و عفت، در تحکيم خانواده و سلامتي نسل و تقويت بعد روحاني و معنوي و طهارت قلب و روح نقش به سزايي دارد. امام رضا(ع) فرمود: جز با زن پاکدامن ازدواج مکن.

منبع: شبکه خبر دانشجوhttp://snn.ir
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت