رالی داکار ؛ جنگ انسان و صحرا

حرا رقابت سخت و طاقت فرسا ، جالب و پر هیجان و صدالبته پرخطر رالی داكار امسال در مسیری 7915 كیلومتری در مسیر لیسبون پرتغال تا داكار در سنگال در حال برگزاری است. به گزارش تبیان این مسابقه همه ساله در 3 کلاس خودروهای سف...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رالی داکار ؛ جنگ انسان و صحرا


رقابت سخت و طاقت فرسا ، جالب و پر هیجان و صدالبته پرخطر رالی داكار امسال در مسیری 7915 كیلومتری در مسیر لیسبون پرتغال تا داكار در سنگال در حال برگزاری است.

به گزارش تبیان این مسابقه همه ساله در 3 کلاس خودروهای سفری ، موتورسیکلت و کامیون برگزار میشود و امسال شهر لیسبون در پرتغال محل آغاز این رالی بود.

سابقه برگزاری رالی داکار به سال 1977 باز می گردد زمانی که تیه ری سابین فرانسوی در رالی آبیجان – نیس در صحرای لیبی موتورسیکلتش را به دلیل خرابی از دست داد . از همان زمان او رقابت با شن های صحرا را به عنوان هدفی بزرگ مدنظر قرار داد. وقتی به پاریس بازگشت به این ایده بیشتر فکر کرد و شعار «حداکثر مردم در مقابل شن های بیکران» را برگزید. او به سنگال و الجزایر سفر کرد و مسیر مسابقه را برگزید و با کمک دوستانش اولین دوره این رقابتها در سال 1979 در مسیر پاریس - داکار برگزار شد.

از آن پس رالی پاریس - داکار همه ساله از اطراف برج ایفل در اروپا آغاز می شد و شرکت کنندگان پس از عبور از فرانسه و اسپانیا با عبور از تنگه جبل الطارق وارد افریقا می شدند و مسابقه در صحراهای چند کشور آفریقایی ادامه می یافت تا در داکار در سنگال به پایان برسد. اما این مسیر در سالهای اخیر اندکی تغییر کرده و

با توجه به اینکه دیگر پاریس مبدا همیشگی مسابقات نیست ، نام رالی پاریس – داکار به رالی داکار تغییر کرد.

رالی داکار هر سال با بروز حوادث متعدد جان شرکت کنندگان را نیز تهدید می کند؛ گرمازدگی ، خونریزی داخلی ناشی از تکان های شدید در حین رانندگی طولانی مدت ، پائین آمدن شدید آب بدن رانندگان و همین طور موانع طبیعی که در هر صحرای خالی از سکنه و بکری می تواند سلامت انسان را به خطر بیندازد . وجود حیوانات درنده و موجودات سمی مثل مارها و حشرات و همچنین عوارض ناشناخته زمین همچون تپه ها و دره ها یا چاله های پیش بینی نشده در مسیر رالی داکار یکی از بزرگترین میدانهای رقابت انسان و طبیعت را رقم می زند.

در کنار اینها زندگی با ابتدایی ترین امکانات ، خوابیدن در کاروانسراهای قدیمی و یا چادرها ، سپری کردن شبهای سرد در صحرا و مقابله با توفانهای شن از خصوصیات رالی داکار است. اما میل به ماجراجویی ، رویارویی با طبیعت خشن و اثبات توانایی های ذاتی انسان برای عبور از هر سدی ، از جمله خصوصیات مشترک تمامی شرکت کنندگان در رالی داکار است.

خطرها بیش ازهمه موتورسواران را تهدید می کند که معمولا به رغم استفاده از لباسهای مخصوص و ایمن با سانحه روبرو میشوند.

رقابت امسال 14 روز به طول می انجامد که از مهمترین ویژگی های آن عبور از از صحراهای بی آب و علف موریتانی و مراکش است.

رالی داکار امسال هم بی حادثه نبوده است؛ در چهارمین مرحله ی رقابت امسال المر سیمونز موتورسوار اهل آفریقای جنوبی در صحرای مغرب به خاطر ناهمواری زمین کنترل خود را از دست داد و به زمین خورد و پیش از رسیدن هلی كوپتر امداد جان خود را از دست داد. این نخستین نمونه از این دست در رالی داکار نیست و بی شک آخرین نیز نخواهد بود .

اما تا امروز که 10 مرحله از رالی داکار ی آن به پایان رسیده است و رانندگان به موریتانی رسیده اند ، در رده بندی كلی ، استفان پیتر هانسل از تیم میتسوبیشی با زمان 37 ساعت و 35 دقیقه و 19 ثانیه اول است و لوك آلفان از تیم میتسوبیشی و ژان لویی شلسر با ماشین فورد او را تعقیب می کنند.

و در قسمت موتورسیكلت نیز در رده بندی كلی مارك كوما با موتور كی تی ام با زمان كلی 40 ساعت و 55 دقیقه و 10 ثانیه در مكان اول است ، دسپره و دیوید كاستیو نیز در تعقیب او هستند .

گزارش تصویری رالی داکار 2007 را در بخش گزارش های تصویری ببینید

رالی قهرمانی کشور فردا آغاز میشود

گفتگو با قهرمان اتومبیلرانی ایران

مصاحبه با راننده زن ایران (شوماخر کوچک)

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت