تبیان، دستیار زندگی
حقیقت تلخ اما کتمان ناپذیر ورزشی ایران از تبعیض ها بین زنان و مردان می گوید، در حالی که در اغلب قریب به اتفاق رشته های ورزشی به دلیل پاره ای معذورات شاهد حضور کمرنگ و گاهی بی رنگ خانم ها هستیم ( البته این معذورات بهانه ای نی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با راننده زن ایرانی ( شوماخر کوچک )


حقیقت تلخ اما کتمان ناپذیر ورزشی ایران از تبعیض ها بین زنان و مردان می گوید، در حالی که در اغلب قریب به اتفاق رشته های ورزشی به دلیل پاره ای معذورات شاهد حضور کمرنگ و گاهی بی رنگ خانم ها هستیم ( البته این معذورات بهانه ای نیز در دست آقایان شده تا بیش از پیش عرصه را تنگ کنند!) و در کشوری که علی رغم شعارهای قشنگ قشنگ کمتر گامی عملی در جهت رفع مشکلات و همواره کردن راه برای حضور نیمی از جمعیت کشور جهت وارد شدن به عرصه ورزشی برداشته می شود خانم ها با تلاش ، خود را نه در ایران بلکه در دنیا مطرح می کنند.

یکی از آن عرصه ها فعالیت زنان راننده ایرانی است. کسانی که علاقمند به راندن با سرعت بالا هستند. کسانی که خطر را به جان می خرند و دوست دارند تجربه کنند هر آنچه را که تجربه کردنش برای مردان مانعی ندارد ولی این دختران با همه نترس بودنشان هر از چند گاهی تن و بدنشان از ترس حذف شدن نام خانم ها از مسابقات مختلف اتومبیلرانی می لرزد. وقتی نزدیک مسابقه می شود و آنها در تب و تاب ثبت نام کردن هستند از گوشه و کنار شایعات به گوش می رسد شایعه خط خوردن راننده های زن از مسابقاتی که به طور مختلط با حضور مردان برگزار می شود چهار ستون بدنشان را می لرزاند. اما در همین زمان یکی از همین راننده ها به عنوان میهمان افتخاری به مسابقات فرمول وان اروپا دعوت می شود. آنجا خیلی ها را از نزدیک می بیند. کسانی که دیدنشان آرزوی تمام راننده های حرفه ای دنیا است. ملاقات پشت ملاقات، سوال پشت سوال و افتخار پشت افتخار اما افسوس که در کشورمان کمتر می شناسیمشان و کمتر از وجودشان بهره می بریم. ماجرای سفر 6 روزه لاله صدیق اولین راننده فرمول ایران به ایتالیا را بخوانید.


سفر چگونه بود؟

سفر شلوغی بود پس از مصاحبه و گزارش اما با آدم های مختلفی آشنا شدم که این آشنایی دور از لطف نبود. روز اول مستقیم به پیست رفتم یک پیست فوق العاده که به لحاظ زمانی در فاصله حدود نیم ساعته از شهر میلان قرار داشت پس از اتمام مسابقه و مصاحبه با نفرات اول تا سوم از طرف شبکه ملی ایتالیا مورد مصاحبه از قبل هماهنگ شده ای قرار گرفتم.


استقبال رسانه ها از شما بسیار زیاد بود نظرتان چیست؟

بله از طرف تلویزیون ملی و چند ایستگاه رادیویی مصاحبه هایی ترتیب داده شد و در واقع انعکاس حضور یک نماینده از فدراسیون اتومبیلرانی ایران آن هم یک خانم راننده بسیار خوب بود.


سوالات مطرح شده بیشتر پیرامون چه مسایلی بود؟

اغلب از ورزش بانوان و اینکه زنان ایرانی قادر هستند در چه مسابقاتی به طور مختلط با آقایان شرکت کنند پرس و جو می کردند. یک سری از سوالات نیز شخصی و در مورد برنامه های آتی خودم بود و البته یک شبکه رادیویی نیز بیشتر در باب مسائل جوانان ایران به لحاظ تفریح و ورزش سوالاتی مطرح کرد.


گویا ملاقاتی نیز با وزیر ورزش ایتالیا داشتید؟

بله. وزیر ورزش یک خانم بود او هم بیشتر پیرامون مسائل بانوان، تحصیلات آنها و پیشرفت خانم های ایرانی کنجکاوی می کرد.


و پاسخ شما؟

حدود 45 دقیقه صحبت کردیم. با توجه به جو موجود و شناخت ناکامی از وضعیت فرهنگی و اجتماعی مردم ایران، گفتن این نکته که در حال حاضر 63 درصد از دانشجویان را دختران تشکیل می دهند و بدون شک بین 5 تا 7 سال آینده این روند رو به رشد شاهد پیشرفت قابل ملاحظه تری هم خواهد بود او را متعجب کرد.

جالب است که خانم وزیر به شدت اظهار علاقمندی می کرد تا زنان ایرانی فاتح اورست را از نزدیک ملاقات کند. او در پایان به برگزاری کلاس های مختلف آموزشی برای خانم های ایرانی در ایتالیا اشاره کرد و گفت که برای تحقیق این مهم در زمینه حل مشکل ویزا و اقامت تمام کوشش خود را به خرج خواهد داد تا بانوان کشورمان بتوانند به راحتی به ایتالیا سفر کنند.


پس شوماخر کوچک در ایتالیا کولاک کرد؟

من حقایق را گفتم و البته امیدوارم روزی به آنجا برسم که همچون شوماخر( ستاره بزرگ فرمول وان) مستحق چنین القابی باشم.


.از تست گیری که در پیست داشتید بگویید

با یک ماشین 8 سیلندر فرمولا در یک پیست بی نظیر در حوالی مهم تست دادم. از تست گیری جذاب تر دیدن این پیست بود. در حالی که این پیست بین المللی نبود ولی از تمام لحاظ فوق العاده بود. گاراژهای بزرگ، فضای وسیع برای سوختگیری وجود تعمیرگاه های اختصاصی برای تیم های شرکت کننده و تمیزی بیش از حد مجموعه تست گیری انجام شد آنجا هم 2 شبکه تلویزیونی ایتالیا گزارش گرفتند که همان روز از تلویزیون پخش شد.


شانس دیدن پیست های مختلف دنیا را داشته اید، حس شما پس از بازگشت و قرار گرفتن در پیست آزادی چیست؟

هر دفعه که از سفر برمی گردم، امکانات را مقایسه می کنیم. بچه های ایرانی خیلی استعداد دارند اما امکانات بسیار ناچیز است. با خیل عظیمی از علاقمندان نیم دانم چرا نمی توانیم حداقل یک پیست خوب داشته باشیم.


برنامه بعدی صدیق چیست؟

اواخر هفته یک مسابقه سرعت داریم. امروز هم به پیست رفتم و کمی تمرین کردم. البته باز هم حضور خانم ها در هاله ای از ابهام فرو رفته است. به هر حال من تقاضای شرکت در ریس را داده ام و اگر خانم ها حذف نشوند آخر هفته پرهیجانی خواهیم داشت.