چهره ها در شبکه های اجتماعی چه می کنند؟

ابتدا که فضای مجازی وارد زندگی ما شد تنها ابزاری بود برای استفاده هایی خاص و رسمی تر و شاید کمتر کسی فکر می کرد که با گذشت زمان کم کم به محیطی تبدیل شود که تنها اسمی از مجازی بودن را با خود به همراه داشته باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چهره ها در شبکه های اجتماعی چه می کنند؟


ابتدا که فضای مجازی وارد زندگی ما شد تنها ابزاری بود برای استفاده هایی خاص و رسمی تر و شاید کمتر کسی فکر می کرد که با گذشت زمان کم کم به محیطی تبدیل شود که تنها اسمی از مجازی بودن را با خود به همراه داشته باشد و تمام لحظات زندگی ما را در خود جای دهد.

این تمام لحظات یعنی شما هر اتفاقی را هرچند ساده و کوچک با دیگران به اشتراک بگذاری و در حریم خصوصی ای که تا کمی قبل تر تنها برای خودت بوده با دیگران سهیم شوی. در اینجا منظور خوب یا بد بودن این سهیم شدن با دیگران نیست، نگاهی است بر نوع تغییراتی که شرایط امروز زندگی ما را تحت تأثیر قرار داده و قطعا خوبی و بدی را توأمان به همراه دارد.

با گسترش شبکه های اجتماعی موبایلی، فضای مجازی جزئی لاینفک از زندگی ما شده و بسیاری از ما را درگیر خود کرده است. فرقی نمی کند که شما چه نگاه و تفکری داشته باشی. نوع نگاه شما به جریانات مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... مانع از حضور شما در این فضا نمی شود. اما در این حضور داشتن ها تفاوت هایی وجود دارد که در نگاه اول شاید دیده نشود اما نکته جالب و شاید قابل تأملی وجود دارد که نگاه های مشترک تصاویر شبیه به هم منتشر میکنند؛ منظور از شباهت، عکس یکسان نیست، فضایی است که کلیت یک عکس به ما منتقل می کند.

حضور درشبکه های اجتماعی مختلف را هرکدام از ما به نوعی تجربه کرده ایم. در میان این شبکه ها اینستاگرام به عنوان یکی از شبکه هایی که فعالیت اصلی که در آن تعریف شده به اشتراک گذاشتن عکس و تصویر است به یکی از شبکه های پر مخاطب تبدیل شده که کاربرانش حضور فعالی در آن دارند. در اینستاگرام از سیاستمداران و مداحان گرفته تا هنرمندان و ورزشکاران و ... برای به اشتراک گذاشتن تصاویر مورد علاقه خود حضور دارند. دیگر فرقی نمی کند که چهره ای سیاسی باشی یا یک چهره هنری. در اینجا شما به دنبال نشان دادن علائق و تصاویری از اتفاقات روزمره خود هستی و دیگران هم به دنبال پیدا کردن اشخاص و علائق مورد نظر خود.

نکته جالب و شاید قابل تأملی وجود دارد که نگاه های مشترک تصاویر شبیه به هم منتشر میکنند؛ منظور از شباهت، عکس یکسان نیست، فضایی است که کلیت یک عکس به ما منتقل می کند

فارغ از درست یا غلط بودن در اینجا نگاهی داریم به تصاویری که از طرف چهره های شناخته شده در گروه های مختلف در این صفحات گذاشته می شود. مروری بر تصاویری که از طرف یک بازیگر یا فرد سیاسی و یا یک مداح به اشتراک گذاشته می شود، تفاوتی را که در حال و هوای صفحات هرکدام از این افراد وجود دارد نشان می دهد:

مذاکرات 1+1 سید احمد خمینی و برادرش

سیاسون و فرزندانشان در این صفحات حضور فعالی دارند. از وزرا و معاونین دولت گرفته تا شخصیت هایی که در دوره های مختلف جایگاهی سیاسی و مورد توجه داشته اند. اینجا تصویری که از سیاستمداران برای ما وجود داشته همان مراسم های رسمی و سخنرانی های اتو کشیده و جدی است اما حالا وزیری عکسی از خودش را با لباس ورزشی در حال کوهنوردی می گذارد و یا عکسی از یک جمع خانوادگی. مانند عکسی در صفحه شخصی سید احمد خمینی فرزند سید حسن خمینی که با این نوشته منتشر شده: " مذاکرات 1+1 سید احمد خمینی و برادرش/ من و هادی داداشم"

نقطه مشترک: حال و هوای این صفحات نزدیکی جالبی با سیاست دارد. استفاده از اصطلاحات سیاسی در اتفاقات روزمره تشابه این صفحات است.

سلفی ترسناک ترانه علیدوستی

هنرمندان و بازیگران هم که از اولین کاربران این شبکه ها بودند یکی از سوژه های اصلی عکس هایشان پشت صحنه جدیدترین کاری که در آن حضور دارند و یا گریم تازه شان در یک فیلم جدید است. واکنش نسبت به جریانات فرهنگی هم معمولا وجود دارد. تنوع عکس هم در اینجا بیشتر از سایر صفحات دیده می شود. مثلا ترانه علیدوستی را یک روز در عکسی میبینید که نوشته"سلفى ترسناك پیش از دندان كشیدن!" و چند روز بعد در عکسی از گریم جدیدش در کار تازه ای که در آن مشغول به بازی است یاد میکند و مینویسد: " شهرزاد. «در تندباد حادثه عشق اولین قربانی است» تهران. 1332"

نقطه مشترک: عکس العمل نسبت به اتفاقات خاص در حوزه سینما و تلویزیون و انتشار عکس در گریم های جدید و پشت صحنه کار.

سید مجید بنی فاطمه و عیادت از اکبر عبدی

تصویری که از یک مداح شناخته شده در ذهن ما وجود دارد همان مداحی و مراسم های مذهبی است، اما حالا همان مداح را در عکس مربوط به یک جشن تولد خانوادگی می بینیم که یک حدیث یا روایت درمورد اصل موضوع تولد و یا قدردانی از پدر و مادر به بهانه تولد را همراه با آن عکس منتشر میکند و یا مداحی دیگر را در عیادت از یک هنرمند که با اشتراک گذاشتن عکسش می نویسد: "امروز به عیادت هنرمند دوست‌داشتنی و امام‌حسینی، اکبر آقای عبدی رفتم.

 به یاد سال‌هایی که نوجوان بودم و اکبر آقا رو پای منبر مرحوم میرزا اسماعیل دولابی می‌دیدم. ان‌شاءالله زودتر سلامتیشون رو به دست بیارن".. دیدن یک تصویر غیر معمول از یک مداح شناخته شده او را برای شما از قالب فردی که فقط در حال مداحی است خارج می کند و شما را با سایر اتفاقات روزمره ای که مثل همه برای یک مداح هم اتفاق می افتد آشنا می کند.

نقطه مشترک: بیشتر عکس ها در مکان های مذهبی است و مطالب هم با هرموضوعی که باشد اغلب مضمونی دینی دارد.

فرزاد فرزین و مژده آهنگ های جدید

صفحات خوانندگان بیشتر حال و هوای برگزاری کنسرت و خبر از منتشر شدن آلبوم جدید دارد. یا عکس هایی که در برنامه های مختلف با سایر هنرمندان انداخته اند. عکس های خوانندگان شاید هنری ترین عکس ها در این صفحات باشند که در حالت ها و مکان های مختلف از خودشان انداخته اند.

نقطه مشترک: مژده آهنگ جدید و یا رفتن به یک شهر دیگر برای برگزاری کنسرت است.

 

اینها نمونه هایی بود از انبوه صفحاتی که در فضای مجازی توسط چهره های شناخته شده راه اندازی شده است. چهره هایی که قبلا جز چند تصویر ذهنی خاص در موردشان اطلاعات دیگری نداشتیم، اما حالا حتی شما می دانید فلان بازیگر مثلا ناهار چه غذایی خورده و یا آقای وزیر تعطیلات آخر هفته اش را چطور می گذراند.

فضای مجازی به نوعی زندگی دومی است که چهره ای متفاوت از زندگی ای که تا به الان از ما دیده شده را نشان میدهد. این دو الزاما هم با هم در تضاد نیستند فقط اتفاقات روزمره و گاها شخصی شما دیگر تنها برای خود شما نیست و خیلی های دیگر هم از آن مطلع می شوند. حالا این مطلع شدن دیگران است که باید کمی با احتیاط تر به آن پرداخت تا از حاشیه های احتمالی جلوگیری کرد.

با توجه به پتانسیل شبكه های اجتماعی در یادداشت های بعد فعالیت چهره های مختلف را از منظری متفاوت بررسی خواهیم كرد.

 

زهرا فرآورده

بخش ارتباطات تبیان


مطالب مرتبط:

ستاره ها در اینستاگرام

زندگی دوم در فضای مجازی

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت