کریمه از پوتین تا گورپاچف

رئیس جمهوری روسیه رسما شبه جزیره کریمه را به عنوان یک حاکمیت مستقل به رسمیت شناخت و فرمان آن را صادر کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استقلال کریمه از فرمان پوتین تا گورباچف


رئیس جمهوری روسیه رسما شبه جزیره کریمه را به عنوان یک حاکمیت مستقل به رسمیت شناخت و فرمان آن را صادر کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه رسما کریمه را به عنوان یک حاکمیت مستقل به رسمیت شناخت و دستور آن را صادر کرد.

مردم منطقه خودمختار کریمه روز یک شنبه در همه پرسی الحاق این منطقه به روسیه شرکت کردند و 96 درصد به آن رای مثبت دادند.

پارلمان کریمه نیز دیروز ابتدا به استقلال این منطقه رای داد و سپس خواستار الحاق به روسیه شد.

این تصمیم در حالی اتخاذ شد که آمریکا و اروپا، روسیه را به خاطر آنچه که دخالت در امور اوکراین می‌خوانند تحت تحریم قرار دادند.

اعمال تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه روسیه

به دنبال برگزاری رفراندوم جدایی منطقه کریمه از اوکراین، دولت آمریکا یازده مقام روس و اوکراینی را مشمول تحریم قرار داد و اتحادیه اروپا هم سفر بیست و یک مقام روسیه و اوکراین به کشورهای عضو این اتحادیه را ممنوع و دارایی های آنها را مسدود کرد.

 علاوه بر ویکتور یانکوویچ، رئیس جمهور برکنار شده اوکراین و چند مقام ارشد اوکراینی، اسامی هفت تن از مقام های ارشد روس در فهرست تحریم های آمریکا به چشم می خورد.

وزارت دارایی آمریکا اعلام کرده چهار نفر از مقام های ارشد اوکراین که اقدامات و سیاست هایشان صلح، امنیت، ثبات و تمامیت ارضی اوکراین را به مخاطره انداخته و دولت این کشور را تضعیف کرده، تحریم کرده است.

گفته می شود که این افراد در برگزاری رفراندوم نقش اساسی داشته اند.

براساس تصمیم دولت آمریکا، همه این افراد ممنوع السفر شده و دارایی هایشان مسدود می شود.

این تصمیم در حالی اتخاذ شد که آمریکا و اروپا، روسیه را به خاطر آنچه که دخالت در امور اوکراین می‌خوانند تحت تحریم قرار دادند

مقامات دولت آمریکا گفته اند که اعمال این محدودیت ها از نوع خود جامع ترین تحریم ها علیه روسیه از زمان پایان جنگ سرد بوده است.

باراک اوباما رییس جمهور آمریکا نیز روز دوشنبه با اعلام تحریم های این کشورعلیه مقامات روسیه گفت که واشنگتن در جهت انزوای مسکو حرکت می کند .

باراک اوباما در کاخ سفید در جمع خبرنگاران از اعمال تحریم بر یازده شخصیت کلیدی مسوول در بحران اوکراین خبر داد.

آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی گفت: مردم کریمه اشتباه دوران شوروی را با رفراندوم روز یکشنبه اصلاح کرده و خواسته مردم نباید با اعمال تحریم‌ها مجازات شود.

همچنین میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی به خبرگزاری اینترفاکس گفت: پیشتر کریمه تحت قوانین جماهیر شوروی یا دقیق‌تر قوانین این حزب کمونیست بدون پرسیدن نظر مردم به اوکراین پیوست و در حال حاضر مردم تصمیم گرفته‌اند تا این اشتباه را تصحیح کنند. به جای آنکه بر این مساله تحریم اعمال کنیم، باید آن را مورد تشویق قرار داده و از آن استقبال کنیم.

گورباچف ضمن تحسین این رفراندوم افزود: این رای‌گیری نشان‌دهنده آرمان و خواسته‌های مردم است.

وی ضمن انتقاد از اعمال تحریم علیه روسیه در واکنش به این رفراندوم، ادامه داد: برای اعمال تحریم به دلایل بیشتر جدی نیاز دارید و باید این تصمیم‌ها توسط سازمان ملل تایید شود. خواسته مردم کریمه و الحاق احتمالی‌اش به روسیه به عنوان منطقه‌ای که حق انتخاب دارد، دلیل مناسب و جدی برای اعمال تحریم نیست.

فرآوری: باباپور

بخش سیاست تبیان


منبع: فارس/ تابناک / ایسنا

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت