آینده فعالیت های فضایی

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود تا چند روز دیگر شاتل آتلانتیس آخرین پرواز خانواده شاتل ها را به انجام خواهد رسانید و بعد از آن برای همیشه پرونده این پرنده های فضایی بسته می شود. اما آیا اتمام فعالیت شاتل ها به معنی توقف و پایان دیگر پروژه های فضایی هم هست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آینده فعالیت های فضایی


شاتل آتلانتیس آخرین پرواز خانواده شاتل ها رادرشامگاه روزجمعه به انجام رسانید و بعد از آن برای همیشه پرونده این پرنده های فضایی بسته می شود. اما آیا اتمام فعالیت شاتل ها به معنی توقف و پایان دیگر پروژه های فضایی هم هست؟

شاتل های فضایی با هدف اکتشاف در مدار زمین طراحی شده و در واقع وسایل نقلیه رفت و برگشت به مدار زمین بودند که قابلیت جابجایی انسان و مقادیر انبوهی از تجهیزات را داشتند. به کمک این شاتل ها بود که بخش عمده ای از ساخت و ساز ایستگاه فضایی بین المللی صورت گرفت و از سوی دیگر بسیاری از ماهواره های مهم تاریخ با کمک این ابزارها به مدار زمین رفتند. حال که آتلانتیس آخرین ماموریت این خانواده را انجام خواهد داد عده ای گمان می کنند عصای دست انسان در پروازهای فضایی از او گرفته خواهد شد و برنامه های فضایی بشر با مشکل مواجه می شود. اما در واقع پایان یافتن برنامه شاتل های ناسا به معنی توقف دیگر فعالیت های آن یا اخلال در فرستاده شدن انسان به فضا نیست. ناسا برنامه های مدونی برای اکتشاف، توسعه فناوری و پژوهش های علمی در آینده دارد که در ادامه با قسمتی از آن ها آشنا می شوید.

 

شناخت جهان

ناسا در حال طراحی و ساخت پروژه هایی است که بتواند انسان را در راه کنکاش منظومه شمسی یاری دهد. هدفی که اولین گام آن فرود آمدن نوع بشر بر روی سیاره مریخ است. این سازمان در حال کار بر روی وسیله ارتباطی چند منظوره ای به نام  Multi-Purpose Crew Vehicle است که طراحی آن بر اساس کپسول اوریون صورت گرفته است. این وسیله که به اختصار MPCV نامیده می شود، می تواند 4 فضانورد را برای ماموریت هایی تا بیست و یک روز در خود جای دهد.

ناسا به زودی طرح هایی را برای "سیستم های پرتاب فضایی" منتشر می کند که بر اساس آن ها خواهیم توانست از "مدار زمین پایین" خارج شویم. ما اکنون در حال پیشرفت و توسعه تکنولوژی هایی هستیم که برای شناخت و لمس منظومه شمسی به آن ها نیاز داریم. این تکنولوژی ها شامل مواردی نظیر تولید نیروی محرکه الکتریکی خورشیدی، انتقال مواد در مدار، حفاظت در برابر تشعشعات فضایی، سیستم مطمئن پشتیبانی از حیات در ماموریت های دراز مدت و ... است.

 Multi Purpose Crew Vehicle 

ایستگاه فضایی بین المللی

ایستگاه بین المللی فضایی به عنوان بزرگترین فضاپیمایی که تا به حال ساخته شده است، یکی از گران قیمت ترین سازه های دست انسان در کل جهان به شمار می رود و محور پروازهای فضایی انسان در مدار زمین پایین است. این ایستگاه بستری برای آزمایش تکنولوژی های جدید ارائه شده مانند موادگیری مستقل از فضاپیماها، سیستم پیشرفته تامین کننده شرایط حیات، رابط رباتیکی انسان و ایستگاه و ..است. با بازنشسته شدن شاتل های فضایی، شرکت های تجاری در حال حاضر کار بر روی انتقال کالا و انسان را به ایستگاه فضایی بین المللی آغاز کرده اند. وارد شدن بخش خصوصی به این نوع پروازهای فضایی ، علاوه بر ایجاد رقابت و پیشرفت  در این حوزه، باعث می شود تا ناسا تمرکز خود را به طور کامل معطوف به گام های بعدی شناخت منظومه شمسی نظیر سفر به مریخ کند.

 ایستگاه فضایی بین المللی در تاریخ می 2011

هوانوردی

ناسا در حال مطالعه و تحقیق راه هایی برای طراحی و ساخت هواپیماهایی است که امن تر، سریعتر و کم مصرف تر باشند و در عین حال با شرایط زیست محیطی نیز انطباق بیشتری داشته باشند. در واقع این سازمان بررسی ایجاد سیستم مدیریت ترافیک های هوایی را در دستور کار خود قرار داده است. همچنین ناسا در حال توسعه فناوری بهبود مسیریابی در طول پرواز است تا هواپیماها قادر باشند بدون توقف به مسیر خود ادامه دهند.

به طور کلی این سازمان در تدارک نسل بعدی سیستم حمل و نقل هوایی است که به احتمال زیاد تا سال 2025 تحقق پیدا خواهد کرد. ناسا تدارک زیادی برای آزمایش و ساخت نسل جدید وسایل حمل و نقل هوایی دیده است تا از ایمنی و صحت آن ها اطمینان پیدا کند.

 عرشه پروازی تحقیقاتی کابین خلبان

سایر پروژه های ماه های آینده

ناسا فعالیتهای مطالعاتی و تحقیقاتی خود درباره زمین، منظومه شمسی و جهان را همچنان با قدرت ادامه می دهد. در بیست و پنج تیر ماه، فضاپیمای Dawn بعد از یک سفر طولانی مدت و چند ساله به سیارک وستا خواهید رسید تا به ما کمک کند فصل اول از پیدایش منظومه شمسی خود را مورد مطالعه قرار دهیم. در ماه آینده هم فضاپیمای Juno به سمت مشتری پرتاب خواهد شد تا از ساختار این سیاره غول پیکر پرده برداری کند. در ماه سپتامبر نیز قدم نخست برای پرتاب سیستم ماهواره ای جدید جهت نظارت روی سیاره زمین برداشته خواهد شد.

ناسا قصد دارد توسط پروژه GRAIL بار دیگر به منظور مطالعه روی گرانش و ساختار درونی ماه در اکتبر امسال به این قمر سفر کند. در ماه نوامبر نیز آزمایشگاه علمی مریخ که به دنبال شواهدی از حیات میکروبی بر روی این سیاره سرخ می گردد ماموریت خود را شروع خواهد کرد.

 ماموریت Juno

 

م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از nasa.gov/about/whats_next.html

 

مطالب مرتبط مجموعه : نجوم رصدی
آخرین مطالب سایت