گفتگوهای ملی در بحرین؟

گفتگوهای ملی بحرین امروز در حالی برگزار می شود که از مجموع 300 کرسی تنها 35 کرسی به اپوزیسیون این کشور اختصاص داده شده و این امر امیدها برای موفقیت چنین گفتگوهایی را از اساس نابود می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفتگوهاي ملي در بحرين؟


گفتگوهاي ملي بحرين امروز در حالي برگزار مي شود که از مجموع 300 کرسي تنها 35 کرسي به اپوزيسيون اين کشور اختصاص داده شده و اين امر اميدها براي موفقيت چنين گفتگوهايي را از اساس نابود مي کند.


پس از گذشت حدود 5 ماه ازآغاز قيام مردمي بحرين عليه رژيم ديکتاتوري آل خليفه که با کشتار، بازداشت، شکنجه و انواع محروميت ها همچون محروميت از تحصيل و کار همراه بود، گفتگوهاي ملي بحرين با هدف پايان بخشيدن به تنش هاي موجود در کشور از امروز آغاز مي شود.

اين گفتگوها پس از موافقت جمعيت الوفاق بزرگترين اپوزيسيون شيعه با مشارکت در گفتگوهاي ملي و آزادي ده ها زنداني سياسي آغاز مي شود.

اين گفتگوها پس از آن آغاز مي شود که جمعيت الوفاق بزرگترين اپوزيسيون شيعه و مخالف گفتگوها شب گذشته در مراسمي موافقت خود را با مشارکت در گفتگوهاي ملي اعلام کرد. مسئولان رژيم آل خليفه در راستاي جلب نظر مخالفان 100 زنداني سياسي را نيز آزاد کرده است.

اين در حالي است که مخالفان شروط ديگري را نيز در آستانه گفتگوهاي ملي مطرح کرده بودند که آزادي تمامي زندانيان سياسي نه شماري از آنها، توقف محاکمه هاي نظامي، بازگشت کارمندان اخراجي به محيط کارشان و برچيدن فضاي امنيتي در کشور از جمله اين شروط به شمار مي رود.

مناطق مختلف بحرين شب گذشته پس از موافقت الوفاق با مشارکت در گفتگوهاي ملي شاهد تظاهرات مردمي بود. معترضين ضمن مخالفت با موضع اخير الوفاق عليه رژيم آل خليفه شعار دادند.

اين تظاهرات با دخالت نيروهاي امنيتي بحرين و استفاده از گلوله هاي پلاستيکي و گاز اشک آور به خشونت کشيده شد. در جريان اين درگيري شماري زخمي و تعدادي نيز بازداشت شدند.

عدم توازن کرسي هاي مخالفان و موافقان دولت بحرين در جريان گفتگوهاي ملي و انتخاب خليفه الظهراني فردي اصولگرا براي اداره اين گفتگوها اميدها براي نتيجه بخش بودن گفتگوهاي ملي را از اساس نابود مي کند

در گفتگوهاي ملي بحرين 300 نماينده از انجمن ها و احزاب سياسي، نهادهاي مدني و نمايندگان دولت (نمايندگاني که اسامي و سمت رسمي آنها مشخص نيست) و برخي شخصيت هاي خارجي مقيم بحرين حضور دارند.

اين گفتگوها قرار است در 4 محور سياسي، اقتصادي، حقوقي و اجتماعي و به رياست "خليفه الظهراني" رئيس پارلمان بحرين برگزار شود. ظهراني در ابتداي نشست چارچوب گفتگوهاي ملي و ساز و کار اداره جلسات و مناقشات طرف هاي گفتگو کننده را ترسيم خواهد کرد.

"عيسي عبدالرحمان" سخنگوي رسمي گفتگوهاي ملي بحرين در اين رابطه به خبرنگاران گفت: بحث و بررسي ها از روز سه شنبه آغاز خواهد شد و روزهاي فرد هر هفته نشست گفتگوهاي ملي با مشارکت تمامي طرف ها برگزار خواهد شد.

عدم توازن کرسي هاي مخالفان و موافقان دولت بحرين در جريان گفتگوهاي ملي و انتخاب خليفه الظهراني فردي اصولگرا براي اداره اين گفتگوها اميدها براي نتيجه بخش بودن گفتگوهاي ملي را از اساس نابود مي کند.

وي افزود: نتايج گفتگوهاي ملي از جمله نکات مورد اختلاف طرف ها به رئيس گفتگوهاي ملي منتقل خواهد شد و وي نيز آن را در  اختيار "حمد بن عيسي آل خليفه" پادشاه بحرين قرار خواهد داد تا در صورت نياز دستورات لازم را صادر کند.

هرچند مخالفان به نوعي موافقت خود را با حضور در گفتگوهاي ملي اعلام کرده اند اما اپوزسيون شيعه که تنها 35 کرسي از 300 کرسي گفتگوهاي ملي را در اختيار دارد احتمالا نمي تواند خواسته هاي خود را محقق کند.

اپوزسيون شيعه در عين حال به مقامات آل خليفه هشدار داده در صورتي که گفتگوها به اصلاحات واقعي منجر نشود از آن عقب نشيني خواهد کرد. مخالفان درباره برافروخته شدن آتش اختلافات طائفه اي در صورت مثمر ثمر نبودن گفتگوهاي ملي و عدم اصلاحات سياسي واقعي هشدار داده است.

عدم توازن کرسي هاي مخالفان و موافقان دولت در گفتگوهاي ملي بحرين و انتخاب خليفه الظهراني رئيس پارلمان اين کشور براي رياست گفتگوها که يکي از طرفداران رژيم آل خليفه به شمار مي رود اميدها براي نتيجه بخش بودن مذاکرات گروه هاي بحريني و پايان تنش ها در اين کشور را از بين مي برد.

بخش سياست تبيان

منبع:مهر

مطالب مرتبط مجموعه : مقالات و تحلیل ها
آخرین مطالب سایت