مقصرين ترافيک تهران کدامند؟

امروزه متأسفانه در شهرهاي بزرگ به خصوص کلان شهر تهران با يک بي نظمي ترافيکي روبه رو هستيم؛ که روز به روز اوضاع آن بدتر مي شود. سهم عمده اين بي نظمي ها مربوط به عدم رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي توسط برخي راکبان موتورسيکلت هاست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقصرين ترافيک تهران کدامند؟


 امروزه متأسفانه در شهرهاي بزرگ به خصوص کلان شهر تهران با يک بي نظمي ترافيکي روبه رو هستيم؛ که روز به روز اوضاع آن بدتر مي شود. سهم عمده اين بي نظمي ها مربوط به عدم رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي توسط برخي راکبان موتورسيکلت هاست.


امروزه متأسفانه در شهرهاي بزرگ به خصوص کلان شهر تهران با يک بي نظمي ترافيکي روبه رو هستيم؛ که روز به روز اوضاع آن بدتر مي شود. سهم عمده اين بي نظمي ها مربوط به عدم رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي توسط برخي راکبان موتورسيکلت هاست. موتورسيکلت سواران بدون توجه به قوانين و هشدارهاي مأموران راهنمايي و رانندگي به عنوان يک معضل در بحث ترافيک مطرح شده اند که هرازگاهي توسط پليس راهنمايي و رانندگي و در مقاطع کوتاه زماني، طرح جمع آوري موتورسواران متخلف اجرا مي گردد و مجدداً پس از گذشت زمان اجراي طرح و بازپس گيري وسيله نقليه خود، همان اعمال خلاف گذشته را تکرار مي کنند. بعضاً مشاهده مي شود که به موجب تکرار بي اندازه تخلف موتورسيکلت سواران، ديگر مأموران راهنمايي و رانندگي توجه اي به خلاف آنها نمي کنند و آنان نيز با خيال آسوده به تخلف خود ادامه مي دهند.

بخش ديگري از بي نظمي ترافيکي در کلان شهرها مربوط به وسيله نقليه خودروهاست؛ که آنها نيز با توقف هاي نابجا در سطح شهر (به خصوص خودروهاي مسافربر شخصي) و بدون رعايت موارد ترافيکي در هر نقطه از سطح خيابان نسبت به سوار و پياده کردن مسافران اقدام مي کنند و موجب بروز تصادفات ناخواسته و تحميل ترافيک سنگين و از بين بردن وقت ديگران و بالا رفتن مصرف سوخت و آلودگي هوا در سطح شهر مي شوند.

از مهم ترين کارهايي که بايستي قبل از اجراي طرح هاي ترافيکي توسط دستگاه ها انجام گيرد، آموزش عموم مردم و آشنايي آنها با آخرين قوانين راهنمايي و رانندگي و ترويج فرهنگ درست رانندگي کردن است و اين امور زماني مؤثر خواهد بود که اين فرهنگ به درستي توسط رسانه هاي جمعي به خصوص صدا و سيما، روزنامه ها، خبرگزاري ها و غيره در جامعه نهادينه شود.

عابران پياده نيز بخش ديگري از بي نظمي ترافيک شهري را شامل مي شوند. با دقت در عبور عابران پياده از تقاطع خيابان هايي که داراي چراغ راهنمايي و رانندگي هستند، مي توان مشاهده نمود با توجه به نصب چراغ براي عابران پياده، متأسفانه آنها بدون درنظر گرفتن اين چراغ ها، از عرض خيابان ها عبور مي کنند و موجب سنگين تر شدن ترافيک و حتي بروز تصادفات مي شوند و يا اين که براي سوار شدن وسيله نقليه در سر تقاطع خيابان ها مي ايستند، که خود اين امر موجب ترافيک سنگين در اين تقاطع ها مي شود.

بخش ديگري از بي نظمي ترافيک را مي توان به دستگاه ها و سازمان هايي که به نوعي با اين موضوع درگير هستند، مرتبط دانست. به نظر مي رسد طرح ها و ايده هاي ترافيکي بسياري بر روي کاغذ توسط اين دستگاه ها براي از بين بردن اين معضل ارايه و پيشنهاد مي گردد، ولي متأسفانه در هنگام اجرا با مشکلات عديده اي مواجه مي شود و گاهي نيز موجب سنگين تر شدن بار ترافيک مي گردد. بنابراين مي بايست از ايده ها و طرح هايي که توسط ديگر کشورها به اجرا درآمده است و آنان نيز در اين زمينه موفق بوده اند، بهره گرفته شود. براي مثال در شهر تهران روزانه دوميليون وسيله نقليه در حال تردد هستند؛ در صورتي که در برخي از شهرهاي اروپايي دو برابر اين تعداد وسيله نقليه در حال تردد مي باشند و با توجه به کمتر بودن معابر نسبت به شهر تهران، ولي ترافيک روان تري را در آنجا شاهديم.

از مهم ترين کارهايي که بايستي قبل از اجراي طرح هاي ترافيکي توسط دستگاه ها انجام گيرد، آموزش عموم مردم و آشنايي آنها با آخرين قوانين راهنمايي و رانندگي و ترويج فرهنگ درست رانندگي کردن است و اين امور زماني مؤثر خواهد بود که اين فرهنگ به درستي توسط رسانه هاي جمعي به خصوص صدا و سيما، روزنامه ها، خبرگزاري ها و غيره در جامعه نهادينه شود. هرچند پليس راهنمايي و رانندگي در چند سال گذشته با ساخت تبليغات متنوع و جذاب و همچنين برپايي نمايشگاه هاي ترافيکي و آموزش آن به خصوص درميان قشر کودکان و نوجوانان، گام هاي موثري برداشته است، ولي کماکان شاهد بي نظمي ترافيکي و به نوعي آشفتگي در سطح شهر هستيم.

به هرحال زندگي در شهرهاي بزرگ، نيازمند دارا بودن يک سري شرايط از جمله رعايت و احترام به قوانين راهنمايي و رانندگي و حقوق ديگران است که مي توان اين موضوع را به عنوان يکي از اصول اوليه شهرنشيني درنظر گرفت. متأسفانه علي رغم آگاهي از اين موضوع مهم و ضروري، بازهم شاهد عدم رعايت قانون توسط برخي از افراد جامعه هستيم.

امروزه به دليل افزايش توليد وسايل نقليه در داخل کشور و همچنين روند روبه رشد واردات خودرو به کشور و در کنار آن حرکت کند طرح فرسوده کردن خودروها به خصوص در شهر تهران، موجب شده است هر روز سطح خيابان ها بيشتر به اشغال وسايل نقليه (خودرو و موتورسيکلت) درآيد و همين امر نيز بار ترافيکي در شهرها را افزايش داده است.

موتورسيکلت سواران بدون توجه به قوانين و هشدارهاي مأموران راهنمايي و رانندگي به عنوان يک معضل در بحث ترافيک مطرح شده اند

هنگامي که يکي از رانندگان وسايل نقليه نسبت به انجام عمل خلاف قانون مثلا پارک دوبله در سطح خيابان و يا پارک وسيله نقليه در محل عابر پياده اقدام مي کند، نه تنها کسي به عمل او اعتراضي نمي کند، بلکه ديگر رانندگان نيز به تبعيت از عمل او، همان کار را تکرار مي کنند.

در تحليل علل به وجود آمدن چنين مسائلي، مي توان به قوانين وضع شده در اين خصوص اشاره نمود که شايد از بازدارندگي کافي برخوردار نمي باشند؛ که دراين صورت مي بايست اين قوانين مجددا توسط مراکز قانون گذاري مورد بررسي قرار گرفته و نسبت به اجراي قاطع آن از سوي مسئولين به خصوص راهنمايي و رانندگي اقدام شود؛ و از طرفي ديگر بايستي رانندگان وسايل نقليه با رعايت قانون، قبل از آن که مسئولين دراين زمينه وارد عمل شوند، خود آنها نسبت به رعايت و اجراي صحيح قوانين اهتمام ورزند.

بخش اجتماعي تبيان


هوشنگ سليماني- روزنامه کيهان

 

لينک هاي مرتبط  :

لطفا جريمه تون رو بپردازيد 

آيا تکليف کرايه تاکسي ها مشخص مي شود؟ 

کجا رفت فرش قرمز اتوبوس ها؟

پايتخت ، پارکينگ مي شود!!

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت