تولد كودكان هيولايي در عراق

ساليانه موارد بيشماري كودك عجيب الخلقه (كودكان هيولايي) يا مبتلا به سرطان و تومورهاي بدخيم در عراق به دنيا مي‌آيند، به نحوي كه در بلندمدت اين موضوع تبديل به فاجعه‌اي بشري در عراق خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولد كودكان هيولايي در عراق


ساليانه موارد بيشماري كودك عجيب الخلقه (كودكان هيولايي) يا مبتلا به سرطان و تومورهاي بدخيم در عراق به دنيا مي‌آيند، به نحوي كه در بلندمدت اين موضوع تبديل به فاجعه‌اي بشري در عراق خواهد شد.


پس از گذشت بيش از هشت سال از اشغال عراق توسط آمريكا هنوز آثار ويرانگر برجاي مانده از اين اشغال و تجاوز در تمام حوزه‌ها و تمام سطوح قابل ملاحظه است و ملت عراق با دردناك‌ترين و بدترين رنج‌ها و مصيبت‌ها مواجه هستند و در اين ميان سهم كودكان عراقي بيش از ديگر ملت عراق است، چرا كه آنها قرباني اصلي اين جنگ ويرانگر بودند، مقاله زير كه در چند بخش ارائه خواهد شد، به تفصيل به وضعيت كودكان عراقي پس از اشغال كشورشان توسط آمريكا خواهد پرداخت.

* تولد ساليانه هزاران كودك عجيب الخلقه(كودكان هيولايي) در عراق

از سوي ديگر يونيسف اخيرا با انتشار گزارشي با تاكيد بر اوضاع اسفبار بهداشتي كودكان عراقي تاكيد كرد: ساليانه موارد بيشماري كودك عجيب الخلقه يا مبتلا به سرطان و تومورهاي بدخيم در عراق به دنيا مي‌آيند، به نحوي كه در بلند مدت اين موضوع تبديل به فاجعه‌اي بشري در عراق خواهد شد.

* ابتلاي 20 درصد كودكان مناطق غرب ، مركز و جنوب عراق به سرطان

اين گزارش در ادامه مي‌افزايد: 20 درصد كودكاني كه در مناطق غرب ، مركز و جنوب عراق به دنيا مي‌آيند، در نتيجه استفاده نيروهاي اشغالگر از سلاح‌هاي كشتار جمعي تحريم شده مانند فسفر سفيد ، اورانيوم و سلاح‌هاي ميكروبي، ناپالم و استفاده از اراضي عراق به عنوان محل دفن زباله‌هاي هسته‌اي مبتلا به سرطان هستند.

در سال 2010؛ 56 درصد مبتلايان به بيماري سرطان در عراق را كودكان زير 5 سال تشكيل مي‌دهند، اين درحالي است كه 13 درصد مبتلايان به سرطان در اين كشور زير سن 13 سال هستند

* ميانگين مرگ و مير كودكان زير 5 سال عراقي به 105 مورد در هر هزار نفر مي‌رسد

همچنين ميانگين مرگ و مير در ميان كودكان زير 5 سال عراقي به 105 مورد در هر هزار نفر بالغ گرديد كه در مقايسه با ميزان مرگ و مير در ميان كشورهاي همجوار عراق رقم بسيار بالايي به شمار مي‌آيد، غير از آن از هر هزار مورد تولد 83 كودك مرده به دنيا مي‌ايند و درحالي كه تا پيش از اشغال عراق بواسطه آمريكا 13 درصد كودكان عراقي از سوء‌تغذيه رنج مي‌بردند، پس از اشغال اين كشور اين ميانگين به 28 درصد بالغ گرديد كه مهمترين دليل آن افزايش نرخ تورم و به موازات آن فقر است، همچنين مواد غذايي كه به صورت كمك از سوي دولت عراق در اختيار اين شهروندان عراقي قرار مي‌گيرد يا آلوده و يا تاريخ مصرف آن گذشته است و اين موضوع به شكلي حاد در مورد شير‌هاي خشك توزيع شده توسط دولت عراق قابل ملاحظه است.

* ابتلاي 60 درصد كودكان عراقي به كم خوني

بر اساس گزارش يونيسف بيش از 60 درصد كودكان مقطع تحصيلي ابتدايي و 25 درصد كل كودكان در عراق از بيماري كم خوني رنج مي‌برند.

* 65 درصد مبتلايان به سرطان در عراق كودكان هستند

همچنين بر اساس يكي از گزارش‌هاي منتشره توسط سازمان ملل متحد در سال 2010؛ 56 درصد مبتلايان به بيماري سرطان در عراق را كودكان زير 5 سال تشكيل مي‌دهند، اين درحالي است كه 13 درصد مبتلايان به سرطان در اين كشور زير سن 13 سال هستند و در مقايسه با آمارهاي سال پيش از آن اين نسبت رشد 20 درصدي را به ثبت رسانده است و البته اين آمار موارد بيماري ثبت شده در بيمارستان‌هاي خصوصي را دربرنمي‌گيرد.

بر اين اساس اين گزارش، سازمان ملل متحد نتيجه مي‌گيرد كه بيماري سرطان از جمله شايع‌ترين بيماري‌ها در عراق است و در اين ميان بيماري سرطان خون در رتبه اول و پس از آن سرطان سيستم لنفاوي و مغز و تورم‌هاي بد خيم در دستگاه عصبي قرار دارد.

* افزايش سقط جنين به دليل فقر معيشتي

همچنين پزشكان عراقي تاكيد مي‌كنند كه بسياري از خانواده‌هاي عراقي به دليل فقر معيشتي و كمبود درآمد كودكان خود را سقط مي كنند و موارد سقط جنين در عراق به شدت افزايش يافته است. غير از آن با انتشار پديده تغذيه كودك بدون شير مادر و با استفاده از شير خشك و در راستاي آلودگي‌هاي موجود در هوا و خاك خطرات ابتلاي كودكان شيرخواره به بيماري مهلك و كشنده مانند اسهال و استفراغ و سينه پهلو تنگي نفس به شدت افزايش يافته و اين بيماري‌ها بيش از سوء تغذيه زندگي كودكان عراقي را تهديد مي كند، بويژه به دليل نبود آب بهداشتي در عراق بيماري اسهال جان ميليون‌ها كودك عراقي را تهديد مي‌كند.

* نبود ساده‌ترين امكانات پزشكي جان كودكان عراقي را مي‌گيرد

روزنامه اينديپندنت در شماره روز 19/1/2009 خود با انتشار گزارشي از اوضاع اسفبار كودكان در عراق هشدار داد كه فاجعه در عراق اين است كه بسياري از كودكان بيمار در عراق به دليل نبود ساده‌ترين امكانات بهداشتي جان خود را از دست مي‌دهند، امكاناتي كه فراهم ساختن آنها در برخي موارد بيش از 95 پوند هزينه دربرندارد.

ساليانه موارد بيشماري كودك عجيب الخلقه يا مبتلا به سرطان و تومورهاي بدخيم در عراق به دنيا مي‌آيند، به نحوي كه در بلند مدت اين موضوع تبديل به فاجعه‌اي بشري در عراق خواهد شد.

اين روزنامه در ادامه اين گزارش مي‌نويسد: بسياري از كودكان بيمار عراقي كه مي‌توان آنها را به راحتي درمان كرد، به دليل نبيود داروهاي ساده و امكانات اساسي پزشكي به حال خود رها مي‌شوند تا جان خود را از دست مي‌دهند، به عنوان مثال نبود امكانات براي رساندن اكسيژن به كودكان و استفاد از لوله‌هاي پلاستيكي كه در بيني كودكان قرار داده مي‌شود يا نبود سرنگ بهداشتي يا ويتامين "كا " براي قطع خونريزي در كودكان ساليانه موجب مرگ هزاران كودك در عراق مي‌شود، درحالي كه هزينه تهيه يك سرنك بيش از 95 پوند يا دستكش‌هاي بهداشتي براي انجام عمل‌هاي ساده بر روي كودكان بيش از 3.5 پوند نيست.

* رشد 150 درصدي مرگ و مير كودكان در عراق

اما بر اساس گزارش سازمان بين المللي آمريكايي "كودكان را نجات دهيد " عراق در سال 2005 بالاترين ميانگين مرگ و مير را در جهان به خود اختصاص داده است و شانس حيات و زنده ماندن كودكان حتي كودكان بالاي سن 5 سال در عراق كمتر از آمارهاي موجود در كشورهاي آفريقايي فقير مانند بوتسوانا و زيمبابوه است و ميانگين مرگ و مير كودكان در عراق در اين سال رشد 150 درصدي را به ثبت رسانده و از هر 8 كودك عراقي يك كودك پيش از رسيدن به سن 5 سالگي جان خود را در نتيجه بيماري و خشونت از دست مي‌دهد.

اين گزارش در ادامه تاكيد مي‌كند: 30 درصد مرگ و مير كودكان در عراق به دليل بيماري‌ها قابل علاج مانند اسهال و تنگي نفس و سياه سرفه رخ مي‌دهد، اما اوضاع بد بهداشتي و سوء تغذيه موجب مرگ و مير در اين كودكان مي‌شود.

* افزايش مراجعه كودكان و مادران به مراكز روانپزشكي

همچنين گزارش سازمان "كودكان را نجات دهيد " تاكيد مي‌كند: به دلايل فجايع ناشي از جنگ تنها طي سال 2009 و در بغداد 1800 كودك و 1100 مادر براي دريافت كمك‌هاي روانپزشكي به بيمارستان‌هاي بغداد مراجعه كرده و به دليل هزينه بالاي درمان تنها 6 درصد از آنها براي ادامه درمان به اين مراكز مراجعه كرده‌اند.

براساس گزارش پزشكي منتشره در سال 2009 توسط دولت عراق 30 درصد كودكان شهر موصل از ناراحتي‌هاي روحي و رواني رنج مي‌برند و 47 درصد كودكان ساكن بغداد با ناراحتي‌هاي شديد روحي و رواني رنج مي‌برند كه 30 درصد از اين كودكان؛ فرزندان پدران و مادراني هستند كه به دليل اشغال عراق توسط نيروهاي آمريكايي دچار آسيب‌هاي جسمي و بدني شده‌اند.

بخش سياست تبيان


منبع:خبرگزاري فارس

مطالب مرتبط مجموعه : مقالات
آخرین مطالب سایت