بهشت زميني

بهشتي که صلحا و اولياء، براي رسيدن به آن بر يکديگر سبقت گرفته و با شنيدن توصيفاتش، دنيا را براي خود قفسي بيش ندانسته و تنها آن را پلي براي رسيدن به بهشت مي پندارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهشت زميني


وَسارِعُوا إِلَي مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ

به سوي آمرزش پروردگار خود و بهشتي بشتابيد كه پهناي آن [به اندازه] آسمانها وزمين است و براي پرهيزگاران آماده شده است. (آل عمران : 133)


بهشت از آرزوهاي هر مسلماني است و در جاي جاي قرآن و روايات در مورد بهشت و بهشتيان توصيفات مفصلي ديده ميشود.

اما امروزه بهشت را به گونه اي ديگر و به شکل زميني و لحظه اي معنا ميکنند، که اين اعتقاد به ميزان ايمان افراد به خدا و معاد بر مي گردد.

امام صادق عليه السلام ميفرمايند : دنيا، زندان مؤمن است وگور، دژ او وبهشت، جايگاهش، ودنيا بهشت كافر است وگور زندان او وآتش جايگاهش .  (ميزان الحكمه 4 صفحه 110 (

در سنت اهل بيت و مؤمنان، تمام کارها و نيات براي دستابي به بهشت است.

امام علي عليه السلام مي فرمايند : بهشت، برترين هدف است. (غرر الحكم : 1024)

بهشتي که صلحا و اولياء، براي رسيدن به آن بر يکديگر سبقت گرفته و با شنيدن توصيفاتش، دنيا را براي خود قفسي بيش ندانسته و تنها آن را پلي براي رسيدن به بهشت مي پندارند.

امام علي عليه السلام : بهشتي كه خداوند متعال به مؤمنان وعده داده است، چشم بينندگان را خيره مي كند. در آن درجاتي است، يكي برتر از ديگري ومنازلي است، يكي بالاتر از ديگرى. نعمتش از بين نمي رود وشادماني اش نيستي ندارد و شادي اش به پايان نمي رسد، اقامت كننده در آن، كوچ نمي كند و ماندگار در آن، پير نمي شود و ساكن آن آسيبي نمي بيند، اهل آن، از مرگ در امانند و هراسي به دل راه نمي دهند، زندگي به كام آنهاست، نعمت برايشان پايدار است در جويهايي از آبهايي تغيير ناپذير ونهرهايي از شير، كه طعمش دگرگون نمي شود و نهرهايي از شراب كه نوشندگان از آن لذّت مي برند.  مطالب السؤول : 55.

امام صادق عليه السلام ميفرمايند : دنيا، زندان مؤمن است وگور، دژ او وبهشت، جايگاهش، ودنيا بهشت كافر است وگور زندان او وآتش جايگاهش

اما آنها که درک درستي از اين معاني ندارند به دنبال رسيدن به بهشتي زميني براي خود و پيروانشان هستند.

نمونه بارز آن سخنان و نوشته هاي وين داير است که بهشت و معاد را در هاله اي از ابهام مطرح ميکند.

وين والتر داير (Wayne Walter Dyer) در ?? مه، ???? در شهر دترويت از توابع ايالت ميشيگان، ايالات متحده به دنيا آمد. او يک نويسنده و سخنران است. کتاب قلمرو اشتباهات شما در سال ???? در حدود ?? ميليون نسخه فروخت و جز يکي از بالاترين فروش کتاب‌ها در تاريخ شد. داير در سال ???? به عنوان بهترين سخنران ايالات متحده شناخته شد.

داير از ملوين ليله (فوت شده) و هنزل ايرنه داير متولد شد. او بيشتر دوران نوجواني خود را در پرورشگاه از دست داد و در دوران دبيرستان در دترويت به مشاوره مي‌پرداخت او در دانشگاه سنت جان به عنوان محقق در حال کار است.

در ابتدا کار در فرهنگستان را دنبال کرد و در همين زمان مطالب خود را در روزنامه به چاپ مي‌رساند و به صورت آزمايشي به درمان‌هاي خصوصي مي‌پرداخت. اما سخنراني او در دانشگاه سنت جان که در مورد شيوه متمرکز شدن افکار منفي و گفتگوي تحريک آميز بود، دانشجويان را ترغيب به ثبت نام در کلاس‌هاي خصوصي اش کرد. آژانس ادبي به داير پيشنهاد کرد که وين ايده‌هاي خود را به صورت يک کتاب جمع آوري کند و نتيجه آن کتاب "قلمرو اشتباهات شما" بود. اگر چه نخستين کتاب‌هايي که به فروش رفت بسيار اندک بود.

داير شغل تدريس خود را رها کرد و به کار تبليغات در ايالات متحده مشغول شد و با سر سختي يک فروشگاه کتاب در زمينه مصاحبه‌هاي تصويري پيدا کرد، بالاخره تلويزيون ملي اجازه داد که داير همراه با فيل دوناهو و مرو گريفين در گفتگوي شب حضور پيدا کند.

داير در مائوي، هاوايي زندگي مي‌کند. او تا کنون دو بار ازدواج کرده و هفت تا از هشت فرزندش را از زن دومش يعني مارسلنه (Marcelene) دارد که عبارتند از شان، اسکاي، سامر، سرنا، سندز، ساجي و مسن ترين دخترش از همسر سابقش تريسي نام دارد و همگي در فلوريدا زندگي مي‌کنند.

عالم واپسين داير : با ارائه تصويري مبهم از حيات روح ، زندگي پس از مرگ را در هاله اي از ابهام رها مي كند و بهشت را «امر دروني» معرفي مي¬کند.  (کتاب عرفان ص 59)

بهشتي که صلحا و اولياء، براي رسيدن به آن بر يکديگر سبقت گرفته و با شنيدن توصيفاتش، دنيا را براي خود قفسي بيش ندانسته و تنها آن را پلي براي رسيدن به بهشت مي پندارند

اما مباني فرهنگي بهتر است بدانيم : وين داير در مقدمه کتاب وجود متعالي انسان (ص 9)، اشاره ميکند که از کابالا متاثر بوده و حتي خوانندگانش را دعوت به فراگيري آن ميکند . البته اين مطلب در چاپ هاي جديد اين کتاب حذف شده است .

سيري كوتاه در كتب داير روشن مي كند كه «وين داير ملغمه اي از انديشه ها و عرفانهاست». عارف نماهاي دنيايي امروز از ساي بابا و كريشنا مورتي (اعجاز واقعي ص 190 و 285 ، راه حل معنوي ص 31 و ص86 ) دون خوان وكاستاندا ، (خود حقيقي 291 / عرفان 280 ) پاتا نجلي ، بهاگاوادگيتا ، ماهارشي (راه حل معنوي ص 26 و 50 و 32 و 33 ، نداي دروني ص 68) تا روانشاسان، شخصيتها و دانشمندان علوم جديد مثل انيشتاين ، اريك فروم ، شكسپير،  ويليام جميز يونگ، نلسون ماندلا، (نداي دروني ص 230- 241 – 167 – 181 – 279) مايكل برگ كابالايي (معنويت ص 17) تا شخصيتها و عرفاي اسلامي مانند مولوي و خيام و حافظ (راه حل معنوي ص 38 و 47 ـ نداي دروني ص 9 و 113) هر كدام سهمي در انديشه هاي داير دارند.

                    ادامه دارد ...

داريوش عشقي

بخش اخلاق و عرفان اسلامي

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت