دانشگاه ايرانيان مجوز گرفت؟

عباسپور در گفت و گوي اختصاصي با تبيان:در حالي که نوک پيکان منتقدان به «جريان انحرافي» و «مکتب انحرافي» به سمت شخص اسفنديار رحيم مشايي رييس دفتر رييس جمهور است،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دانشگاه ايرانيان مجوز گرفت؟


عباسپور در گفت و گوي اختصاصي با تبيان: دانشگاه منتسب به مشايي هنوز هيچ مجوزي براي پذيرش دانشجو ندارد.


در حالي که نوک پيکان منتقدان به «جريان انحرافي» و «مکتب انحرافي» به سمت شخص اسفنديار رحيم مشايي رييس دفتر رييس جمهور است، خبرها از گوشه و کنار حکايت از اراده مشايي براي تاسيس دانشگاه دارد؛ دانشگاهي جامع براي ايرانيان.

اين موضوع با توجه به حمايت هاي بسيار محمود احمدي نژاد از مشايي، منتقدان او را بيش از همه نگران کرده است چرا که از نظر آنها در اين صورت احتمال ناديده گرفتن پروسه قانوني براي صدور مجوز براي اين دانشگاه قوت خواهد گرفت.

البته علي عباسپور تهراني رييس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي تصريح کرده که اين دانشگاه هنوز هيچ مجوزي براي پذيرش دانشجو ندارد.

مشروح گفت و گوي سايت اطلاع رساني تبيان با رييس کميسيون آموزش مجلس را در پي مي خوانيد:

-با توجه به حساسيت هايي که درباره صدور مجوز و تاسيس دانشگاه جامع بين المللي ايرانيان توسط آقاي مشايي ايجاد شده، توضيح بدهيد که در حال حاضر اين روند در چه مرحله اي است؟

مجوزگرفته نشده بلکه چيزي که وزير علوم در اين باره توضيح داد اين بود که در حد موافقت اصولي با اين بحث برخورد شده است به اين معني که با اين ايده موافق هستند؛ ايده اي که دانشگاه براي ايرانيان خارج از کشور تاسيس شود و نسل هاي جديد بتوانند با فرهنگ ايراني آشنا شوند.

در واقع با اين ايده موافقت کرده اند ولي اين که اين دانشگاه در کجا باشد و چه رشته هايي داشته باشد منوط به ارائه ي اساسنامه ي اين دانشگاه بوده است.

-در حال حاضر اين اساسنامه ارائه شده است؟

قرار بوده اين دانشگاه اساسنامه اش را ارائه کند که هنوز اين اتفاق نيفتاده است. البته اين اساسنامه يکبار ارائه شده که تقاضاي تاسيس اين دانشگاه در کيش بوده که اين تقاضا مورد مخالفت وزارت علوم قرار گرفته است.

در مورد تاسيس اين دانشگاه در تهران هم بايد اساسنامه دانشگاه به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارائه شود که اين اساسنامه يکبار هم در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مطرح شده ولي به دلايلي از دستور کار خارج شده و مصوبه اي نداشته است لذا اين دانشگاه هنوز هيچ مجوزي براي پذيرش دانشجو ندارد.

-آيا اين اساسنامه را مطالعه کرده ايد؟

ما در حال حاضر کاري به اساسنامه اوليه اي که به وزارت علوم ارائه شده نداريم و خواسته ايم که اين اساسنامه در اختيارمان قرار گيرد.

در اساسنامه اي که به شوراي عالي انقلاب فرهنگي داده بودند عنوان شده بود که پيروان اديان و مذاهب رسمي اجازه تحصيل در اين دانشگاه را دارند و در ادامه اين اديان و مذاهب رسمي به عنوان مسيحي، کليمي، مسلمان، زرتشتي، و مذاهب بودايي و هندو تعريف شده بود. اين مساله تعجب زيادي را برانگيخت از اين جهت که چطور بودا و هندو به عنوان مذاهب رسمي کشور تلقي شده اند؟!

-با توجه به اطلاع از مفاد اساسنامه اي که به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارائه شده، چه مواردي در آن وجود داشته که مورد انتقاد شما بوده است؟

در اساسنامه اي که به شوراي عالي انقلاب فرهنگي داده بودند عنوان شده بود که پيروان اديان و مذاهب رسمي اجازه تحصيل در اين دانشگاه را دارند و در ادامه اين اديان و مذاهب رسمي به عنوان مسيحي، کليمي، مسلمان، زرتشتي، و مذاهب بودايي و هندو تعريف شده بود. اين مساله تعجب زيادي را برانگيخت از اين جهت که چطور بودا و هندو به عنوان مذاهب رسمي کشور تلقي شده اند؟!

علاوه بر اين در اساسنامه اي که به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارائه شده بود آمده بود که همه مراکز آموزش عالي غير دولتي زير نظر اين دانشگاه قرار مي گيرد که اين موضوع هم مخالف قوانين و مقررات فعلي است چرا که دانشگاه ها و مراکز آموزشي غير دولتي نهادهاي مستقلي هستند که خودشان زير نظر وزارت علوم مشغول به فعاليت هستند و نمي توانند زير نظر يک دانشگاه قرار گيرند.

-براي برطرف کردن اين ايرادات چه تمهيدي بايد انديشيده شود؟

اگر بخواهيم اين ابهامات برطرف شود بايد طبق قوانين و مقررات مربوط به مراکز آموزشي غير دولتي شاکله مشخصي در اين باره وجود داشته باشد و تاکيد شود که اين دانشگاه بر اساس مکتب حضرت امام(ره)، تاسيس مي شود و اساس ان بر مبناي تفکر انقلاب اسلامي و انتقال فرهنگ ايراني اسلامي استوار است که خداي نکرده نقض غرض نباشد.

-در واقع شما با اصل اين ايده مخالفتي نداريد؟

ما با اين ايده موافقيم به شرط اينکه تفکر راه اندازي اين دانشگاه بر اساس مکتب امام خميني(ره) باشد و افرادي که مي خواهند اين دانشگاه را تاسيس کنند افرادي شناخته شده و با هدف هاي مشخصي باشند.

-شوراي عالي انقلاب فرهنگي براي بررسي اساسنامه اين دانشگاه چه مواردي را بايد در نظر داشته باشد و مورد توجه قرار دهد؟

موضوع مهم اين است که حتما وزارت علوم نظارت کيفي روي فعاليت اين دانشگاه داشته باشد چرا که اين دانشگاه که به عنوان يک دانشگاه غير دولتي مطرح است با شکل فعلي جايگاهي ندارد. به خصوص اينکه در ترکيبي که براي آن در نظر گرفته شده است 6، 7 وزير و معاون وزير در اين  دانشگاه عضويت دارند چرا که در اين صورت معلوم نيست که اين دانشگاه دولتي است يا غير دولتي.

موضوع مهم اين است که حتما وزارت علوم نظارت کيفي روي فعاليت اين دانشگاه داشته باشد چرا که اين دانشگاه که به عنوان يک دانشگاه غير دولتي مطرح است با شکل فعلي جايگاهي ندارد.

-از نظر شما بهتر است که اين دانشگاه دولتي باشد يا غير دولتي؟

ما ترجيح مي دهيم اين دانشگاه به شکل دولتي و تحت نظارت دولت باشد چرا که از نقطه نظر ما هدف اين دانشگاه بسط و گسترش مکتب حضرت امام(ره) در بين همه ايرانيان است. به همين خاطر وزارت علوم بايد کنترل کافي روي اين دانشگاه و موسسان آن داشته باشد. در اين صورت اين ارزش را هم خواهد داشت که از اعتبارات عمومي براي اين دانشگاه هزينه کنيم. البته اشکالي هم ندارد که اين دانشگاه مثل دانشگاه پيام نور دولتي باشد اما دانشجويان آن شهريه هم پرداخت کنند. اما قطعا وقتي اين دانشگاه دولتي باشد مي تواند از اعتبارات عمومي دولت استفاده کند.

سارا کيان

بخش اجتماعي تبيان


لينک هاي مرتبط:

• تحصيل کرده شويم يا سرخورده؟ 

• رتبه اول ايران در فرار مغزها 

• پشت پرده تحصيل در دانشگاه 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت