نامه مطهري و بازرگان درباره‌ شريعتي

ين سند آخرين نامه‌ي رسمي مرتضي مطهري است که همراه با مهدي بازرگان نوشته است. البته چند روز بعد از انتشار اين اعلاميه مهدي بازرگان به دلايلي که ناگفته مانده است، امضايش را پس گرفت. دست‌نوشته‌ي مرتضي مطهري ضميمه شده است. ?? آذرماه ????
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرين نامه مشترک مطهري و بازرگان درباره‌ شريعتي+ سند


اين سند آخرين نامه‌ي رسمي مرتضي مطهري است که همراه با مهدي بازرگان نوشته است. البته چند روز بعد از انتشار اين اعلاميه مهدي بازرگان به دلايلي که ناگفته مانده است، امضايش را پس گرفت. دست‌نوشته‌ي مرتضي مطهري ضميمه شده است. ?? آذرماه ????.


" نظر به اين‌که مسائل مربوط به مرحوم دکتر علي شريعتي، مدتي است موضوع جنجال و اتلاف وقت طبقات مختلف و موجب انصراف آن‌ها از مسائل اساسي و حياتي و وسيله بهره‌برداري افراد و دستگاه‌هاي مغرض گرديده است، اين‌جانبان تبادل نظر در اين مسائل را ضروري دانستيم و در يک سلسله مذاکرات به اين نتيجه رسيدم که تا حدود زيادي وحدت نظر داريم و با توجه به اين‌که بيشترين افراد که دچار اين سردرگمي و بيهوده کاري هستند، از قشر حقيقت‌طلب‌اند، وظيفه شرعي دانستيم، عقايد و نظريات مشترک خود را در اين زمينه نخست به طور اجمال و سپس به طور تفضيل به اطلاع عموم و به ويژه اين قشر برسانيم. باشد که وسيله خيري براي رهايي از اين سردرگمي و بازگشت به وحدت و الفت ميان مسلمانان گردد که البته موجب رضاي خداي متعال خواهد بود.

آن‌چه درباره آن مرحوم شايع است يا مربوط است به جنبه گرايش‌هايش و يا استنباط‌ها و اظهار‌نظر‌هايش در مسائل اسلامي که در آثار و نوشته‌هاي او منعکس است. اين‌جانبان که علاوه بر آشنايي به آثار و نوشته‌هاي مشاراليه، با شخص او في‌الجمله معاشرت داشتيم، معتقديم نسبت‌هايي از قبيل سني‌گري و وهابي‌گري به او بي‌اساس است و او در هيچ يک از مسائل اصولي اسلام، از توحيد گرفته تا نبوت و معاد و عدل و امامت، گرايش غيراسلامي نداشته است.

ولي نظر به اين‌که تحصيلات عاليه و فرهنگ او غربي بود و هنوز فرصت و مجال کافي نيافته بود در معارف اسلامي مطالعه وافي داشته باشد، تا آن‌جا که گاهي از مسلمات قرآن و سنت و معارف و فقه

اسلامي بي‌خبر مي‌ماند، هر چند با کوشش زياد به تدريج بر اطلاعات خود در اين زمينه مي‌افزود، در مسائل اسلامي (حتي در مسائل اصولي) دچار اشتباهات فراوان گرديده است که سکوت در برابر آن‌ها ناروا و نوعي کتمان حقيقت و مشمول سخن خداست که : ان الذين يکتمون ما انزلنا من البينات و الهدي من بعد ما بيناه للناس في الکتاب اولئک يلعنهم الله و يلعنهم للاعنون.

از اين‌رو، با توجه به اقبال فراوان جوانان به کتب مشاراليه و اين‌که خود او در اواخر عمر در اثر تذکرات متوالي افراد بي‌غرض و بالاتر رفتن سطح مطالعات خودش متوجه اشتباهات خود شد و به يکي از نزديکانش وکالت تام براي اصلاح آن‌ها داد، اين‌جانبان بر آن شديم به حول و قوه الهي ضمن احترام به شخصيت و تقدير از زحمات و خدماتش در سوق دادن نسل جوان به طرف اسلام بدون مجامله و پرده‌پوشي و بدون اعتنا به احساسات طرفداران متعصب و يا دشمن مغرض، طي نشرياتي نظريات خود را درباره مطالب و مندرجات کتاب‌هاي ايشان بالصراحه اعلام داريم. از خداوند متعال مدد مي‌طلبيم و از همه افرادي که بي‌غرضانه نظريات مستدل خود را در اختيار ما قرار ‌دهند و ما را در اين راه ياري نمايند متشکر خواهيم شد.

والسلام علي من اتبع الهدي. مهدي بازرگان، مرتضي مطهري

بخش تاريخ تبيان


منبع:خبرآنلاين

مطالب مرتبط مجموعه : قاجاریه
آخرین مطالب سایت