بزرگترين متقاضيان رباتها چه کساني هستند؟

بزرگترين اصلي ترين متقاضي ساخت رباتها صنايع هستند. در مرحله بعد در اكتشاف و شناسايي استفاده مي شوند .... خوب اين موضوعي است که بررسي آن مي تواند از جهاتي جذاب باشد زيرا اگر شما تمايل به بررسي و کار در حوزه رباتها داشته باشيد مي توانيد بازار خود را بيابيد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بزرگترين متقاضيان رباتها چه کساني هستند؟


خوب اين موضوعي است که بررسي آن مي تواند از جهاتي جذاب باشد زيرا اگر شما تمايل به بررسي و کار در حوزه رباتها داشته باشيد مي توانيد بازار خود را بيابيد و شايد در اين رشته موفقيت هاي زيادي به دست آوريد.


 صنعت

بزرگترين و شايد بتوان گفت اصلي ترين متقاضي ساخت رباتها صنايع هستند و البته اولين ربات هم در اين صنعت مورد بررسي قرار گرفت.

 

** دلايل استفاده ربات در صنايع را مي توان به ترتيب زير برشمرد:

• رباتها سريع تر از انسانها کار مي کنند.

 رباتها خسته نمي شوند.

• دستمزدي به آنها پرداخت نمي شود.

 بدون توقف و شکايت مي توانند ميليون ها بار يک کار تکراري را انجام دهند.

 نياز به خوردن و آشاميدن هم ندارند.

 

با اين وجود استفاده از رباتها در صنعت به جاي انسان معضلات بسياري را هم به همراه داشت به طور مثال افراد بسياري را بي کار کرد که بحثي را هم در جوامع ايجاد کرد که آيا اين جايگزيني از لحاظ اخلاقي صحيح است؟ حتي مشکلاتي از جمله صدمه زدن افراد و کارگران به دستگاه ها و ماشينها و رباتهاي اوليه اي که کار آنها را انجام مي دادند هم به وجود آمد و دادگاه ها و شکاياتي هم مطرح شد.

اما در نهايت جوامع بشري به اين نتيجه رسيدند که بايد بپذيرند که بايد به توانايي هاي ذهني خود و استفاده از هوش خود بيش از پيش تکيه کنند و کارهاي به اصطلاح يدي را به ماشين و ربات بسپارند.

اكتشاف و شناسايي

در مرحله بعد که از نيازهاي روزمره و جايگزين شدن يک موجود بدون دردسر و کم خواه مي گذريم به كنجكاوي انسان مي رسيم، انسان اين تصور را دارد که با کمک ربات ها مي تواند محدوديت هاي خود را بشکند و بيش از پيش به آنچه که هنوز در تصرف ندارد دست يابد که مي توان به حرکت در اعماق اقيانوس و درياها و فضا اشاره کرد.

از جمله ربات هاي استفاده شده در اين بخش:

1. ميكروور با نام سوجورنر Soujourner microver robot در 4 جولاي 1998 جهت كمك به دانشمندان در شناسايي و ارسال اطلاعات كره سرخ در سطح مارس به زمين نشست.

2. ربات زيردريايي اودسه هم در لابراتوار دانشگاه پلي تكنيك ماساچوست MIT جهت اكتشاف قعر اقيانوسها طراحي شده است.

پزشكي

حتما مطالبي را د ر مورد استفاده پزشکان از رباتها شنيده ايد! استفاده از ربات در علوم پزشكي در دهه گذشته به پزشكان در هنگام عمل اجازه مي دهد تا دقيقاً به خواسته‌هاي خود برسند. از ميان اتفاقات بي نظير و باور نکردني که ارتباط بين رباتها و پزشک ها آنها را ساخته است مي توان به چند نمونه اشاره کرد:

 سوراخ كردن استخوان به عمق و شعاع يكصدم اينچ بدون استفاده از ربات غير ممكن است. روبو داك در آزمايشي توانست سوراخ كوچكي را در استخوان ران يك اسكلت حفر كند كه انسان از انجام آن عاجز است.

• دكتر David Gow در سال 1998 مهندسين و پزشكان بخش ارتوپدي بيمارستان پرنسس مارگارت انگلستان توانستند با توليد و نصب ربات كوچكي كه به جاي بازوي از كتف قطع شده عمل ميكرد شانه و دست كمبل ايرد   Campbell Aird را ترميم كنند.

 در 28 فوريه سال 2003 پرفسور مهران انوري پزشك ماهر ايراني توانست با استفاده از تكنولوژي تله رباتيك و سيستم جراحي از راه دور به كمك اينترنت و شبكه مخابراتي تلفن بل كانادا و تكنولوژي سيسكو سيستمز، از بيمارستان سنت جوزف دانشگاه مك مستر واقع در هميلتون انتاريو بيماري را كه در بيمارستان ديگري در فاصله 250 مايلي در شهر نورت مورد عمل جراحي موفقيت آميز قرار دهد.

 در سال 2008 هم که موثرترين رباتهاي جهان معرفي شدند اولين رباتي که از ديدگاه Newscience  عنوان شد ربات جراح داوينچي بود.

جوامع بشري به اين نتيجه رسيدند که بايد بپذيرند که آنان بايد به توانايي هاي ذهني خود و استفاده از هوش خود بيش از پيش تکيه کنند و کارهاي به اصطلاح يدي را به ماشين و ربات بسپارند

سرگرمي و تفريحات

نقش ربات‌ها در صنعت سينما و تلويزيون غير قابل انكار است.

فيلمهايي مانند:

 Star Trek

• Forbidden

 Lost in Space

 Blade Runner

Star Wars

 قهرمانان آن مانند ديتا Data در سريال پيشتازان فضا

• گورت Gort در فيلم روزي كه زمين از حركت باز ايستاد

از نمونه‌هاي آن است.

 

سينما و تلويزيون به دليل خصلت قهرمان پروري از ربات‌ها نقشي خيالي در ذهن مردم تصوير كرده است. سناريو‌هايي مانند افزايش قدرت و هوش ربات‌ها و حمله به تمدن انسان و به كنترل در آوردن زندگي مردم در بعد فيلمهاي سينمايي و بازيهاي ويديويي و كامپيوتري باقي مانده‌اند.

همچنين آخرين خبري که از حضور ربات ها در اين بخش در دست است مطلبي است که خبرگزاري مهر حدود 6 ماه قبل مطرح نمود مضمون خبر بدين شرح بود که در اجراي تئاتري به نام "سايونارا" در ژاپن به دليل حضور يک ربات انسان نما در کنار يک هنرپيشه واقعي بحث هاي اشاعه پيدا کرده است.متن کامل مطلب را از اينجا  بخوانيد

 اسباب بازيها

ساخت اسباب بازي كودكان با كمك تكنولوژي جديدي كه ربات در تهيه آنها سهم به سزايي دارد از محبوبيت بسياري برخوردار است.

• شايد بتوان به جرأت گفت که يكي از محبوب ترين اسباب بازي هاي رباتيك که تاکنون ساخته شده است فوربي Furby است.

اولين بار در كريسمس سال 1998 به بازار عرضه شد از اين اسباب بازي کوچک در سال 1998 ، 1.8 ميليون قطعه به فروش رفت و در سال 1999 ميزان فروش آن به 14 ميليون رسيد و پس از 3 سال  يعني تا پايان سال 2001  ميزان فروش آن از 40 ميليون نسخه تجاوز کرد.

• لگو اسباب بازي ديگري است كه با كمك MIT توليد شده است. اين اسباب بازي در واقع قسمتهاي مونتاژ نشده رباتي است كه كودكان با نصب قطعات آن يك ربات قابل برنامه نويسي را مي سازند.

 اليبو، سگ اسباب بازي شركت سوني هم يك ربات است.

مصارف نظامي و پليس

ارتش و پليس جهت شناسايي و خنثي كردن بمب و مين، جاسوسي از مقر دشمن، قرار دادن دوربين و ميكروفون در موقعيت‌هاي خطرناك كه احتمال صدمه جاني و مرگ دارد از ربات استفاده مي كنند.

 

 

فرآوري: فائزه سيدخاموشي

بخش دانش و زندگي تبيان


منابع:

 "The Basics - Robot Software". Seattle Robotics Society

Network magazine

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت