مروري بر خواص توت فرنگي

توت فرنگي منبع غني از فيبر، ويتامين C، پتاسيم و آنتي‌ اکسيدان‌ ها است. از اين ميوه مي ‌توان در جهت افزايش سلامت قلب، کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان و در مجموع ارتقاي سلامتي بدن بهره گرفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مروري بر خواص توت فرنگي


توت فرنگي منبع غني از فيبر، ويتامين C، پتاسيم و آنتي‌ اکسيدان‌ ها است. از اين ميوه مي ‌توان در جهت افزايش سلامت قلب، کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان و در مجموع ارتقاي سلامتي بدن بهره گرفت.


توت فرنگي در پيشگيري از سرطان مري مفيد است

پزشکان آمريکايي مي ‌گويند توت فرنگي در پيشگيري از سرطان مري مفيد است. اين پزشکان تاکيد کردند مصرف توت فرنگي منجمد و خشک شده به ميزان زيادي از تشکيل و رشد تومورهاي مري در افرادي که داراي بافت‌ هاي پيش سرطاني هستند، جلوگيري مي‌ کند.

به گزارش خبرگزاري رويترز، دکتر تونگ چن از متخصصان دانشگاه اوهايو و دستياران وي با مطالعه روي 36 شرکت کننده طي يک دوره شش ماهه که از شکل منجمد اين ميوه استفاده کرده بودند، به اين نتايج دست يافتند.

دکتر چن تاکيد کرد اين مطالعه حائز اهميت است چون نشان مي ‌دهد که توت فرنگي تاثير به سزايي در کند کردن روند فعاليت بافت‌ هاي پيش سرطاني دارد و تاثير آن به حدي است که مي ‌تواند به طور جايگزين و يا همراه با داروهاي شيميايي مصرف شود.

 

جويندگان آنتي ‌اکسيدان توت فرنگي بخورند

دکتر کيومرث دانشور، فوق تخصص تغذيه درباره خواص ميوه توت‌ فرنگي گفت: توت فرنگي منبع غني از فيبر، ويتامين C، پتاسيم و آنتي‌ اکسيدان‌ ها است. از اين ميوه مي ‌توان در جهت افزايش سلامت قلب، کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان و در مجموع ارتقاي سلامتي بدن بهره گرفت.

توت فرنگي، به علت داشتن آهن و ويتامين C در خونسازي بدن مؤثر است و

به دليل دارا بودن مقادير کافي کلسيم و فسفر، در رشد و نمو کودکان و نوجوانان، استحکام دندان ها و ترميم شکستگي استخوان ها بسيار مؤثر است

اين ميوه همچنين داراي املاح کلسيم، آهن و فسفر است که فسفر موجود در اين ميوه عملکرد مغز را بهبود مي ‌بخشد، براي همين دانشجويان و افرادي که تمرينات فکري مي‌ کنند، بهتر است حتما توت فرنگي ميل کنند. 

نکته مهمي که در مورد توت فرنگي بايد در نظر داشت اين است که اين ميوه به راحتي آلوده مي ‌شود و در زمان شستن بايد دقت کافي اعمال شود.

توت فرنگي اشتها را کاهش مي دهد

مطالعات نشان داده اند که توت فرنگي باعث افزايش ميزان هورموني مي شود که در بالا بردن متابوليسم، کاهش اشتها و تنظيم قند خون بعد از دريافت وعده هاي حاوي نشاسته کمک مي کند.

اين هورمون آديپونکتين است که ميزان بالاي آن در خون هم چنين با کاهش خطر حمله قلبي همراه است در حالي که ميزان پايين آن در افراد چاق گزارش شده است.

 

توت فرنگي و سفيد کردن دندان ها

توت فرنگي تازه و رسيده را با نصف قاشق چاي خوري بکينگ پودر مخلوط نماييد و سپس از آن براي سفيد کردن دندان هاي خود استفاده کنيد. راز اين ترکيب يا بهتر بگوييم حاصلش اسيد ماليک است که پاک کننده ي بسيار قوي مي باشد براي لکه هاي حاصل از سيگار و قهوه بر روي دندان ها و از طرفي خاصيت سفيد کنندگي دارد. همچنين توصيه مي شود بيش از حد معمول از اين روش بهره برداري نکنيد چون ممکن است به ميناي دندان هاي خود صدمه وارد کنيد. قدر مسلم اين روش مثل جرم گيري در زير دست يک دندانپزشک نيست ولي ارزان است و به صورت مقطعي جواب خواهد داد.

 

توت فرنگي در رشد کودکان، استحکام دندان ها و ترميم شکستگي استخوان ها موثر است

تحقيقات اخيرنشان داده است دريافت روزانه يک واحد توت فرنگي باعث افزايش قابل توجهي در مقدار فولات خون شده و نيز فشار خون بالا را کاهش مي دهد. يک واحد توت فرنگي معادل 8 عدد است که 50 کالري انرژي دارد.

گفتني است، توت فرنگي، به علت داشتن آهن و ويتامين C در خونسازي بدن مؤثر است و به دليل دارا بودن مقادير کافي کلسيم و فسفر، در رشد و نمو کودکان و نوجوانان، استحکام دندان ها و ترميم شکستگي استخوان ها بسيار مؤثر است.

دانشجويان و افرادي که تمرينات فکري مي کنند، بهتر است حتما توت فرنگي بخورند، چرا که خوردن اين ميوه فسفر مورد نياز مغزشان را تأمين مي کند.

شايان ذکر است، اين ميوه به علت داشتن ويتامين B در کاهش و رفع ترس، عصبانيت، خمودي، اضطراب، هيجان و سستي مؤثر است. توت فرنگي درمان کننده ي نقرس است.

ويتامين A موجود در توت فرنگي نيز باعث رشد ناخن ها و تقويت چشم مي شود.

 

فرآوري: مريم مراديان نيري

بخش تغذيه و آشپزي تبيان

 


منابع:

ايسنا

سيمرغ

هموطن

 

مطالب مرتبط:

اثر توت فرنگي در پيشگيري از بيماري هاي قلبي

هنگام خريد توت فرنگي بايد ...

هشداري درباره ي استفاده از توت فرنگي

توت فرنگي، نوبرانه اي خوشمزه

روش تهيه ي دسر کيوي و توت فرنگي

آشنايي با روش تهيه اسموتي آناناس و توت فرنگي

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت