براي نجات از کمين هاي خطرناک،راه در رو را پيدا کنيم!

اين روزها، بيشتر از هميشه خطر امتحان بيخ گوشمان است و هر کداممان ممکن است در کمين برگه هاي امتحاني چنان ضربه اي بخوريم که حتي آنچه را که خوانده ايم رو بلديم هم از ياد ببريم،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

براي نجات از کمين هاي خطرناک،راه در رو را پيدا کنيم!

 

اين روزها، بيشتر از هميشه خطر امتحان بيخ گوشمان است و هر کداممان ممکن است در کمين برگه هاي امتحاني چنان ضربه اي بخوريم که حتي آنچه را که خوانده ايم رو بلديم هم از ياد ببريم، مخصوصاً وقتي دبيران محترم چنان با مهارت از قسمت هاي نامرئي کتاب پرسش و مسئله در مي آورند که مجبوريم اول چند دقيقه اي بهت زده فقط به اين فکر کنيم که اين پرسش يا مسئله از کجا پيدايش شده که تا حالا شبيه آن را در خواب هم نديده بوديم.

با اين همه چاره اي نداريم جز اين که يک جوري خودمان را دست کم در اين روزهاي دوم امتحان آماده کنيم تا از کمين هاي متنوع جان سالم به در ببريم و به پيشواز تابستاني شاد و به دور از درس و مسئله برويم.

مي دانم حالا کار از کار گذشته و وقت جست وجوي را ه ها و روش هاي مناسب درس خواندن در طول سال تحصيلي گذشته و فقط هر طوري شده بايد فکري براي اين روزها کرد لابد فيلم مارمولک يادتان است که در آن رضا مارمولک همه اش به فکر پيدا کردن راه در رو بود. خلاصه دور از جان شما حالا وضع تعدادي از ما شبيه رضا مارمولک است و فقط بايد به فکر راه در رو از اين امتحان هايي بي رحم باشيم.

براي اين کار قبل از هر چيز لازم است توجه داشته باشيم که هر يک از ما روش خاص خود را براي تمرکز و يادآوري آموخته ها دارد.

براي موفقيت بايد بتوانيم روش ويژه خود را کشف کنيم و با توجه به آن درس بخوانيم تا با صرف وقت و انرژي کمتر، نتيجه بهتري بگيريم.

بعضي ها در فراگيري و به ياد آوردن آموخته ها، بيشتر به چشم تکيه مي کنند و برخي به گوش عده اي هم در اين کار به بدن نقش خاصي مي دهند.

شکل ها را به خاطر بسپاريم

اگر از آن دسته ايم که به چشم و نگاه کردن بيشتر تکيه مي کنيم ، بهتر است دست کم اين روزها هر طور شده درس خواندن را با عکس و شکل و رسم و کار گرافيکي پيوند بزنيم. مثلاً جايي که مي شود يک جور نقشه براي مفاهيمي که به چند دسته تقسيم مي شود بکشيم و از روي نقشه ويژگي هاي هر دسته را بخوانيم و به خاطر بسپاريم يا هر جا مفهوم تازه و فرمول مهم و نکته خاصي به چشممان مي خود با رسم يک علامت و با کشيدن شکلي مرتبط با آن، در حاشيه کتاب و دفتر آن را در ذهن خود ماندگار کنيم.

درس را روايت کنيم

خوب چنان چه در دسته دوم جاي مي گيريم که شنيدن و گوش دادن تأثير بيشتري بر ما دارد ، بهتر است سهم گوش هايمان را ناديده نگيريم و هر بخش از درس را به قصه اي تبديل کنيم و داستان وار آن را براي هر که دم دستمان بود يا حتي اگر کسي نبود براي خودمان روايت کنيم. شرح دادن جزييات درس به اين شکل باعث مي شود موضوع ها بهتر در ذهن مان ثبت و ضبط شوند و ديرتر آن ها را از ياد مي بريم.

با درس بازي کنيم

شايد اين روش اول کار در نگاه بعضي ها مخصوصاً بزرگ تر ها بي معني و مسخره به نظر بيايد اما آنها که در يادگيري به حرکت و ايفاي نقش بدن تکيه دارند، با اين روش موفق ترند. اين عده بهتر است در حال حرکت و با ربط دادن هر مفهوم و موضوع به يک قسمت و حرکت از بازي و ورزش مورد علاقه شان درس بخواننداين نوع درس خواندن هم مي تواند دسته جمعي يا به تنهايي به کار برود. البته راه ها و روش هاي ديگري هم هست که فعلاً از آن ها چشم پوشي مي کنيم شايد دوستان ديگر به بعضي از آن روش ها بپردازند.

 

بخش کودک و نوجوان تبيان


منبع:دوچرخه

مطالب مرتبط:

شگردهايي براي بالا بردن اعتماد به نفس

چگونه براي خود دوست انتخاب کنيم

7 راه براي اين که شانس را صدا بزنيم 

معجزه کلمات

آرزوهاي دوست داشتني

اتوبوس زندگي

به مغزتان غذا بدهيد 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت