ديدار با قدمگاه خضر نبي(ع)

در شش كيلومتري مركز شهر قم كوه سفيدي وجود دارد كه از فراز آن مي‌توان همه شهر را با يك نگاه طي كرد. اين كوه منسوب به حضرت خضر(ع) با قدمت سه هزار سال است كه حضرت خضر (ع) در آن غار به عبادت و نيايش مي‌پرداخت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ديدار با قدمگاه خضر نبي(ع)


در شش كيلومتري مركز شهر قم كوه سفيدي وجود دارد كه از فراز آن مي‌توان همه شهر را با يك نگاه طي كرد. اين كوه منسوب به حضرت خضر(ع) با قدمت سه هزار سال است كه حضرت خضر (ع) در آن غار به عبادت و نيايش مي‌پرداخت، غاري كه امروز به مسجد كوچكي تبديل شده است و اگر گذارتان به آن بيفتد، مي توانيد مسجد جمکران و شهر قم را از ارتفاعات تماشا کنيد.

 

مي گويند حضرت اميرالمومنين (ع) خبر مي دهد که رايت حضرت حجت (عج) را بر کوه سفيدي مي زنند که مردم امروز به آن کوه خضر مي گويند. مردم معتقدند که روزگار حضرت خضر پيامبر (ع) را در بالاي اين کوه ديده اند و به همين دليل آن را به اين نام مي خوانند. در بالاي اين کوه مسجد کوچکي ساخته شده و بقعه ديگري که نشان از ارزش اين کوه نسبت به کوه هاي ديگر دارد.

از پايين که نگاه کنيد، کوه چندانن مرتفع به نظر نمي رسد اما براي رسيدن به مسجد و قدمگاه بايد از بيش از 300 پله بالا برويد که يکي از زائران آن را نذر کرده و ساخته است. کوه خضر حد فاصل قم و جمکران قرار دارد و حدود سه کليومتر با جمکران فاصله دارد.

روايت مي شود که: «اين محل مامن بزرگاني مثل ملا صدرا فيلسوف و حکيم متاله و مرحوم شيخ مرتضي زاهدقمي برادر حاج شيخ عباس قمي خاتم المحدثين(ره) بوده است، و در اين اواخر مخصوصا مرحوم حاج شيخ جعفر مجتهدي که از علاقه مندان جدي به اين مسجد بودند فراوان در آنجا ماوا مي گرفتند، و مي توان گفت ايشان آخرين چله نشين اين مسجد مقدس بودند.»

 

 

رستم زاد

بخش گردشگري تبيان


 

مطالب مرتبط مجموعه : استان خراسان رضوی
آخرین مطالب سایت