روستايي ميان جنگل

خرداد ماه به روزهاي پاياني اش نزديک مي شود و خيلي ها به تکاپوي برنامه ريزي براي سفر افتاده اند. اگر شما هم جزو اين گروه هستيد و مي خواهيد چند روزي از فضاي شلوغ و سرسخت و پرهياهوي شهرتان فاصله بگيريد، ما روستاي هجيج کرمانشاه را به شما پيشنهاد مي کنيم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روستايي ميان جنگل


خرداد ماه به روزهاي پاياني اش نزديک مي شود و خيلي ها به تکاپوي برنامه ريزي براي سفر افتاده اند. اگر شما هم جزو اين گروه هستيد و مي خواهيد چند روزي از فضاي شلوغ و سرسخت و پرهياهوي شهرتان فاصله بگيريد، ما روستاي هجيج کرمانشاه را به شما پيشنهاد مي کنيم. بهشت کوچکي که در دره اي زيبا و جنگلي انبوه جا خوش کرده است!

 

روستاي هجيج از توابع بخش نوسود شهرستان پاوه است که از گردشگرپذيرترين روستاهاي کرمانشاه و اورامانات به شمار مي رود. براي سفر به اين روستا بايد به 25 کيلومتري شهرستان پاوه سفر کنيد و اين روستاي کوچک را در دامنه ارتفاعات اين شهر ببينيد. روستايي که در نگاه اول شکل پلکاني آن توجهتان را جلب خواهد کرد اما بلافاصله جاذبه هاي طبيعي، فرهنگي و تاريخي اين روستا مقابلتان صف مي کشند و شما را غافلگير مي کنند.

کوه‌هاي سنگي، مناظرسرسبز، چشمه‌هاي خروشان و مسير پرپيچ و خمي که اين روستا دارد، مهم ترين ويژگي هاي جغرافيايي آن هستند. اما شايد ديدني تر از اين جاذبه ها، خيابان‌هاي نيم‌دايره اين روستا باشند که در کنار ساختمان‌هايي رو به دره و رودخانه فضاي مرموز و شگفت انگيزي را به وجود مي آورند.

در نزديکي روستا چشمه اي خواهيد ديد که در هيچ فصلي از سال آب آن کم نمي شود و آب آن به رودخانه سيروان مي‌ريزد. اين چشمه از دل کوه بيرون مي‌آيد و يکي از بهترين آب معدني‌هاي دنيا شناخته‌ شده است.

بيشتر مردم هجيج از مسلمانان اهل تسنن هستند با اين حال زيارتگاه امامزاده سيد عبيدالله، فرزند امام موسي کاظم (ع) است يکي از مورد احترام ترين مناطق زيارتي اين روستا است. علاوه بر اين، در روستاي هجيج مي توانيد بناي خانقاه هاي قديمي و چله خانه را ببينيد که براي مردم بسيار مقدس هستند. بيشتر اين بناها از سنگ و چوب ساخته شده و داخل آن ها با گل پويشيده شده است.مسجد مرکزي روستاي هجيج اما نمونه کاملي از معماري کهن ايراني است که با ستون‌هاي چوبي و کنده کاري هاي خودنمايي مي کند.

اگر گذارتان به روستاي هجيج افتاد، حتما سري به ارتفاعات شاهو در اين منطقه بزنيد که در واقع بخشي از رشته کوه‏هاي زاگرس به شمار مي‏رود و با طبيعت زيبا و بکرش مي تواند چندين روز شما را سرگرم کند. به خصوص که در اين منطقه گياهان دارويي مثل گل گاوزبان، ختمي، گون و شنگ و... فراوان است و مي توانيد آنها را با خود به شهر بياوريد. البته فراموش نکنيد که وقت بازگشت حتما از سوغات خوراکي و پوشيدني اين شهر همراه خود بياوريد. کشک، شير، دوغ، روغن حيواني و کره از مهم‏ترين فرآورده‏هاي لبني اين روستا هستند و گليم، جاجيم و بافته هاي پوشيدني مثل گيوه و کت از مهم ترين صنايع دستي مردم هجيج به شمار مي روند.

 

 

رستم زاد

بخش گردشگري تبيان


مطالب مرتبط مجموعه : استان خراسان رضوی
آخرین مطالب سایت