تلاش برای اختلال در روابط چین و ایران

مدتهاست که آمریکا با عربستان برای برآورده کردن نیازهای نفتی چین با هدف دور کردن دولت پکن از ایران تبانی کرده است. حال این سوال مطرح است که آیا آمریکا و هم پیمانانش می توانند در این مسیر موفق به جلب حمایت چین علیه ایران شوند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلاش براي اختلال در روابط چين و ايران


 مدتهاست که آمريکا با عربستان براي برآورده کردن نيازهاي نفتي چين با هدف دور کردن دولت پکن از ايران تباني کرده است. حال اين سوال مطرح است که آيا آمريکا و هم پيمانانش مي توانند در اين مسير موفق به جلب حمايت چين عليه ايران شوند؟


مدتهاست که آمريکا با عربستان براي برآورده کردن نيازهاي نفتي چين با هدف دور کردن دولت پکن از ايران تباني کرده است. حال اين سوال مطرح است که آيا آمريکا و هم پيمانانش مي توانند در اين مسير موفق به جلب حمايت چين عليه ايران شوند؟

به گزارش الف به نقل از روزنامه آسيا تايمز، اين اقدامات آمريکا و عربستان که پيشتر به صورت پنهاني انجام مي‌شد، اکنون آشکارتر شده است. آمريکا با کمک عربستان تلاش مي‌کند نفت مورد نيازي را که چين به آن نياز دارد، تامين کند تا در اين راستا چين به نفت ايران احتياج نداشته باشد و به راحتي دولت پکن براي دادن راي مثبت به تحريم‌هاي جديد عليه ايران متقاعد شود.

پيشتر چين نگران بود که در صورت نزديک شدن به غرب براي اعمال تحريم‌ها عليه ايران، نتواند بخشي از نفت مورد نيازش را که مدتهاست از ايران تهيه مي کند، بار ديگر در اختيار بگيرد. اسناد افشا شده توسط سايت ويکي ليکس نشان مي دهد که چگونه ديپلمات‌هاي آمريکايي و عربستاني تلاش مي کنند چين را به دادن نظر مثبت در مورد اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران متقاعد کنند. اين ديپلمات‌ها در مورد اين موضوع تبادل نظر کرد‌ه اند که چگونه افزايش چشمگير نفت صادراتي عربستان به چين مي تواند تا حدود زيادي دولت پکن را عليه ايران آماده کند.

در يکي از اين اسناد فاش شده است که مقامات آمريکايي و عربستاني در اوت 2009 و مارس 2010 گفتگوهاي جدي را براي اجرايي کردن طرحهايشان عليه ايران انجام دادند. حال اين سوال مطرح است که اقدامات آمريکا- عربستان براي متقاعد کردن چين مي تواند مثمرثمر باشد يا خير؟

آمريکا با کمک عربستان تلاش مي‌کند نفت مورد نيازي را که چين به آن نياز دارد، تامين کند تا در اين راستا چين به نفت ايران احتياج نداشته باشد و به راحتي دولت پکن براي دادن راي مثبت به تحريم‌هاي جديد عليه ايران متقاعد شود

آنچه مشخص است ادامه تلاش هاي آمريکا و عربستان براي نتيجه دادن اين طرح دو جانبه است. مقامات دو کشور معتقدند که با اين طرح مي‌توانند رضايت مقامات چيني را عليه ايران جلب کنند اما اين مقامات فراموش کرده‌اند که روابط اقتصادي- تجاري ميان ايران و چين فقط به نفت محدود نمي شود. مقامات عربستان در برخي از ديدارهايشان با مقامات چين به اين مقامات گفته‌اند که اگر نفت عربستان را مي خواهند بايد به ايران فشار بياورند.

اين طرحهاي آمريکا- عربستان عليه ايران که از سال 2009 آغاز شده هنوز نتيجه‌بخش نبوده است و مقامات چيني همچنان بر ادامه روابط با ايران تاکيد مي کنند. عربستان در حال حاضر بزرگترين منبع نفتي چين محسوب مي‌شود و اين کشور نفت بيشتري را در مقايسه با آمريکا به چين مي دهد.

چند دور تحريم شوراي امنيت سازمان ملل عليه ايران نتوانسته مناقشه هسته‌اي ايران را حل‌و‌فصل کند. آمريکا و هم پيمانانش مدعي هستند که برنامه هسته‌اي ايران نظامي است اما ايران همچنان تاکيد مي کند با توجه به مدارک و شواهد فراوان برنامه هسته‌اي خود صلح آميز بوده است. به گفته کارشناسان چين اکنون بر سر دوراهي ايران و غرب قرار گرفته است. از سويي نفت براي چين بسيار مهم به شمار مي رود و از سوي ديگر فعاليت شرکتهاي چيني در ايران بسيار گسترده مي‌باشند و چين سرمايه گذاري چشمگيري در ايران کرده است. 

با توجه به حجم بالاي مبادلات و روابط تجاري- اقتصادي ميان ايران- چين ، رضايت چين در مورد اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران مي تواند لطماتي را براي منافع پکن به همراه داشته باشد. مقامات پکن تاکنون تلاش کرده‌اند تا از طرحهاي آمريکا و هم پيمانانش براي دخالت دادن چين در مناقشه بر سر برنامه هسته‌اي ايران فاصله بگيرند تا خطري روابط ايران- چين را تهديد نکند. مقامات آمريکا و عربستان معتقدند با توجه به حجم گسترده سرمايه‌گذاري چين در بخش نفت و گاز ايران، غرب بايد تلاش‌هاي بيشتري را براي دور کردن چين از ايران در دستور کار قرار دهد. هدف آمريکا در اين راستا جايگزين کردن عربستان به جاي ايران براي چين است اما اين اقدامات غرب تاکنون نتيجه نداشته و چين همچنان يک شريک تجاري قابل اعتماد براي ايران محسوب مي شود.

بخش سياست تبيان


منبع:الف

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت