کاش این فرصت از دست نرود!

آیا حاشیه های بوجود آمده پیرامون «گزارش یک جشن» فرصت به تصویر درآمدن روایت ابراهیم حاتمی کیا از مصطفی چمران را خواهد داد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاش اين فرصت از دست نرود!


آيا حاشيه هاي بوجود آمده پيرامون «گزارش يک جشن» فرصت به تصوير درآمدن روايت ابراهيم حاتمي کيا از مصطفي چمران را خواهد داد؟


دقايق پاياني نخستين قسمت از برنامه تلويزيوني «راز» در سال 90،  که در واپسين روزهاي پخش برنامه هاي نوروزي سيما به يک اتفاق ويژه تبديل شد حقيقتي نهان در دل خود داشت که کم کم در فضاي رسانه اي در حال رخ نمودن است؛ ابراهيم حاتمي کيا در آن برنامه و در پاسخ به کنجکاوي نادر طالب زاده درباره سرانجام پروژه سينمايي «چ مثل چمران» با لبخندي منتهي به عصبانيت و اعتراض خبر از برخي تنگ نظري ها در مسير اعطاي مجوز براي ساخت اين فيلم سينمايي از سوي مراجع ذي صلاح داد و در لفافه احتمال کليد خوردن اين پروژه لااقل در آينده اي نزديک را منتفي دانست. آنچه آن روز حاتمي کيا سعي کرد اشاره اي مستقيم به آن نداشته باشد اما از ديد اهالي رسانه پنهان نماند و همين هم سبب شد که در هفته اي که گذشت خبرهايي درباره منتفي شدن ساخت فيلم بواسطه عدم اعطاي مجوز به ابراهيم حاتمي کيا روي خروجي خبرگزاري ها و يا صفحه نخست مطبوعات منتشر شود.

عواقب يک گزارش!؟

نکته جالب توجه درباره تحليل هاي منتشر شده درباره اين خبر تأکيد برخي رسانه ها بر مرتبط دانستن آن با محتواي تازه ترين فليم ابراهيم حاتمي کيا در جشنواره بيست و نهم فيلم فجر است. ارتباطي که البته هنوز به طور رسمي مردود اعلام نشده و تنها مي توان منتظر ماند و با اعلام نظر شوراي صدور پروانه نمايش درباره کيفيت اکران عمومي آن، درباره اش اظهار نظر کرد. اما «گزارش يک جشن» چه داشت که اينگونه توقف ساخت پروژه اي ديگر توسط کارگردانش شائبه تسويه حساب را در برخي رسانه ها بوجود آورده است!؟ اينکه هنوز مخاطبان زيادي از داستان و ساختار فيلم اطلاع چنداني ندارند (مگر در ايام جشنواره گذشته فرصت تماشا به دست آورده باشند) صحبت متقن درباره اين برداشت را دشوار مي کند اما همين قدر مي توان اشاره کرد که حاتمي کيا که سال ها پيش با ساخت «آژانس شيشه اي» سال هاي مياني دهه 70 را از نگاه تحليل گر خود به قضاوت گذاشته بود اين بار هم با جسارتي غريب تحولات سال هاي پاياني دهه 80 را با صراحت روي پرده آورده است. پيچيدگي همين تحولات هم برداشت ها نسبت به محتواي فيلم را پراکنده و چندگانه کرده و برخي را له و برخي ديگر را عليه فيلم به اظهارنظر واداشته است. 

«چ مثل چمران» طبق خبرهاي منتشر شده دربرگيرنده حضور اين قهرمان دفاع مقدس در نبرد پاوه است. قصه فيلم 48 ساعت از اين نبرد را روايت خواهد کرد. به دليل سنگيني هزينه ساخت چنين فيلمي حاتمي‌کيا و پيرهادي براي ساخت آن منتظر همراهي نهادهاي مرتبط با اين موضوع هستند.

هنوز اراده اي شکل نگرفته است

تنها واکنش رسمي به اين حاشيه ها و تحليل هاي رسانه اي از سوي تهيه کننده پروژه «چ مثل چمران» صورت گرفت که در گفت وگويي اعلام کرد: «هنوز اراده قطعي براي ساخت پروژه شهيد چمران شكل نگرفته است.» محمد پيرهادي تاكيد كرد: «عليرغم پيگيري‌هاي انجام شده، هنوز اراده قطعي براي ساخت اين پروژه شكل نگرفته است و ما همچنان در انتظار شروع جدي اين پروژه هستيم. آرزو داشتيم ساخت فيلم شهيد چمران در بخش خصوصي تحقق پيدا كند، اما با توجه به گستردگي فراوان اين پروژه و متاسفانه بضاعت مالي در اين بخش و عدم وجود موسسات و مراكز فرهنگي مستقل امكان تحقق اين آرزو فراهم نيست.» وي اخبار منتشر شده در خصوص منتفي شدن ساخت پروژه چمران را نادرست اعلام و اظهار اميدواري كرد مراكز تصميم گيري حوزه فرهنگي كشور تمامي همت و تلاش خود را به كار گيرند، تا انشاءالله بتوان فيلمي درخور شان و جايگاه شهيد چمران تهيه و به نسل جوان كشور ارايه كرد.

پروژه اي براي بازگشت

حال چه حاشيه هاي پيش آمده درباره پروژه سينمايي «چ مثل چمران» را ماحصل صراحت حاتمي کيا در ارائه «گزارش يک جشن» بدانيم چه خير، نکته مهم نفس کارگرداني فيلم با موضوع شهيد چمران توسط کارگرداني با سابقه چون ابراهيم حاتمي کياست که متأسفانه احتمال منتفي شدن آن هم مي تواند محل افسوس باشد. حاتمي کيا که به تعبير خودش از فيلم «از کرخه تا راين» همواره با تنگ نظري ها و سخت گيري دوست داران و هم سنگران مواجه بوده است اين روزها در گذرگاهي ديگر با اين معضل دست و پنجه نرم مي کند و اين بار تفاوت در اين است که او پس از سال ها پرسه زدن در حال و هواي سوژه هاي اجتماعي رو به خاستگاه اصلي خود يعني سينما جنگ برگردانده است و در صورت ناکامي در اين مسير معلوم نيست تا چند سال ديگر دل به سينمايي از جنس سياسي-اجتماعي ببندد. حاتمي کيا شاعر سينماي جنگ است و سينماي جنگ چند سالي است چشم به راه يک نور اميد است؛ چه بهتر که اين نور اميد در بستر روايت حماسه رادمردي چون مصطفي چمران از زاويه نگاه ابراهيم حاتمي کيا بتابد. توليد پروژه «شهيد چمران» از چهار سال پيش مدنظر حاتمي‌کيا بود. پيرهادي و حاتمي‌کيا پيش از اين در فيلم‌هاي به‌نام پدر، دعوت و مجموعه تلويزيوني حلقه سبز همکاري کرده‌اند و گزارش يک جشن تازه‌ترين فيلم مشترک آنها است. فيلم «شهيد چمران» طبق خبرهاي منتشر شده دربرگيرنده حضور اين قهرمان دفاع مقدس در نبرد پاوه است. قصه فيلم نيز 48 ساعت از اين نبرد را روايت خواهد کرد. به دليل سنگيني هزينه ساخت چنين فيلمي حاتمي‌کيا و پيرهادي براي ساخت آن منتظر همراهي نهادهاي مرتبط با اين موضوع هستند.

محمد صابري

بخش سينما و تلويزيون تبيان 

 

مطالب مرتبط مجموعه : اخبار سال 1389
آخرین مطالب سایت