مدیریت هدف ها در زندگی مشترک

به عنوان بخشی از برنامه ریزی برای زندگی به طور کلی و روابط زناشویی به طور اخص باید برای برخورد با ضعیف ترین حلقه ی زنجیر ه روابطتان هم برنامه ای داشته باشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مديريت هدف ها در زندگي مشترک


به عنوان بخشي از برنامه ريزي براي زندگي به طور کلي و روابط زناشويي به طور اخص بايد براي برخورد با ضعيف ترين حلقه ي زنجير ه روابطتان هم برنامه اي داشته باشيد. مشکل شما در زندگيتان هر چه که هست بايد براي آن برنامه و هدفي داشته باشيد تا بر اين نقاط ضعف در روابط زناشويي خود غلبه کنيد.


نقطه ضعف خاص شما مي تواند نزاع کردن باشد، مي تواند عقب نشيني و بي اعتنا شدن باشد.  بعد از شناخت مشکل و مسئله بايد برنامه اي مشخص براي اصلاح آن داشته باشيد.

هدف گذاري بخش مهم برنامه ي مديريت شماست، چيزي نيست که به صرف اينکه روابط زناشويي شما بهبود يافته کنار بگذاريد اينکه رابطه ي شما و همسرتان کمي بهتر شده مي تواند فريبنده باشد، مي تواند از انگيزه ي شما بکاهد. چراکه کمي از ناراحتي شما فعلاً کاسته است. ولي شايد ميان جايي که هم اکنون هستيد و شرايطي که قبلاً در آن قرار داشتيد فاصله ي چنداني وجود نداشته باشد. بايد بدانيم رابطه ي زناشويي يک امر ادامه دار است. چيزي نيست که يک بار براي هميشه به آن رسيدگي کنيد و بعد آن را به حال خود رها کنيد. توجه داشته باشيد که يک مديريت خوب هرگز واکنشي نيست. مدير خوب کسي نيست که همه روز ه از خواب بيدار شود و ببيند چه اتفاقي افتاده که نسبت به آن واکنش نشان دهد.

 

- بايد عامل باشيد. بايد هدف هايتان را دنبال کنيد و براي تحققش بکوشيد و البته در تعيين هدف هاي خود دقيق باشيد. هدفهاي شما بايد قابل دسترسي باشند.

 

- بهتر است هدفهايتان را به اجزاء کوچکتري تقسيم کنيد. مثلاً اگر خواهان هماهنگي بيشتري در روابط خود با همسرتان هستيد بايد دقيقاً مشخص کنيد که منظورتان از اين هماهنگي چه چيز مي باشد؟ آيا منظورتان اين است که دعواهايتان کم شود و يا اينکه طبق ميل ديگري رفتارهايي را انجام دهيد و يا اينکه مي خواهيد بتوانيد هفته اي يک ساعت به اتفاق همسرتان در خلوت صحبت کنيد؟

 

- هدفهايتان را مکتوب کنيد. کافي نيست تنها در ذهن خود هدفي را مجسم نمائيد بلکه بطور دقيق آنرا بنويسيد.

 

- مراحل کار را مشخص کنيد مشخصاً برخي کارها به زمان بيشتري نياز دارند و بعضي به اجزاي بيشتري تقسيم مي شوند در مورد زمان ارزيابي دقيقي داشته باشيد و سعي کنيد تا آن جا که امکان دارد واقع بين باشيد .

در حقيقت نيازي به اين نيست که مردان به اندازه ي زنان حساس و احساساتي باشند و زنان هم مجبور نيستند به اندازه ي مردان منطق داشته باشند و مانند همديگر فکر کنند ولي در عين حال مي توانيم با هم زندگي عالي هم داشته باشيم.

- معيارهاي روشن داشته باشيد. توضيح دهيد که معيار شما درباره ي موفقيت در زندگي چيست. اين گونه مي توانيد از رسيدن خود به هدف هايتان آگاهي يابيد.

توجه به تفاوت ها

مطمئناً شما و همسرتان در مواردي اختلاف نظر داريد و هر چه تلاش مي کنيد اين اختلافات تمام ناشدني است از اين رو بايد بياموزيد که در شرايط وجود اختلاف با هم زندگي کنيد و با هم کنار بياييد. از آن گذشته بايد به نظرات هم احترام بگذاريد. احساس کنيد در اعمال و رفتار همسرتان ارزش هايي نهفته است.  مقاومت در برابر تفاوت ها و تلاش براي بي اعتبار کردن آن ها زندگي شما را مشکل دار مي کند.

 

در حقيقت نيازي به اين نيست که مردان به اندازه ي زنان حساس و احساساتي باشند و زنان هم مجبور نيستند به اندازه ي مردان منطق داشته باشند و مانند همديگر فکر کنند ولي در عين حال مي توانيم با هم زندگي عالي هم داشته باشيم. اگر تنها به جنبه هاي منفي توجه کنيد جنبه هاي مثبت موجود در زندگي تان را فراموش مي کنيد.

 

نقش مهم تحسين

واقعيت اين است همانطور که فراموش مي کنيد به جنبه هاي مثبت روابط خودتان توجه کنيد به همين اندازه ممکن است به جنبه هاي مثبت و کيفيات خوب همسرتان نيز بي توجه باشيد و حال آن که مي توانيد و لازم است که ويژگي هاي خوب همسرتان را تحسين کنيد. زوج هايي که تنها به مسائل خود توجه مي کنند رابطه ي مسئله داري دارند. حتي در روابط محکم اشخاص اغلب به جنبه هاي منفي توجه مي کنند و اميدوارند که با از ميان برداشتن اين جنبه هاي منفي زندگي زناشويي بهتري پيدا کنند. اما اگر تنها به جنبه هاي منفي توجه کنيد جنبه هاي مثبت موجود در زندگي تان را فراموش مي کنيد. اگر به اشکالات و نواقص بيش از اندازه بها دهيد محاسن را از ياد مي بريد. اگر به پيامهاي منفي درباره ي روابط زناشويي خود توجه کنيد نمي توانيد انتظار چنداني از روابط خود داشته باشيد.

 

مسئله اين نيست که تنها تفاوت هايتان را بپذيريد، کافي نيست که تنها همسرتان را به شکلي که هست بپذيريد. بايد براي تفاوت ها ارزش قائل باشيد و از طرفي به جنبه هاي مثبت همسرتان بها بدهيد و از او تعريف کنيد. و البته توجه داشته باشيد مجبور نيستيد با همه ي رفتارهاي همسرتان موافق باشيد تا از کارهاي او تعريف کنيد.

 

نويسنده : سميه زادهوش

بخش خانواده ايراني تبيان


مقالات مرتبط :

يادداشتي براي زوجين بي توجه

تفاهم و اختلاف مشترک

عشق، از افسانه تا واقعيت

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت