تاثیر آلودگی هوا بر نظامی گنجوی

آلودگی این روزهای پایتخت همه چیز را به هم ریخته است و این به‌هم ریختگی بر حوزه‌ی کتاب نیز تاثیر گذاشته است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیر آلودگی هوا بر نظامی گنجوی

آلودگی این روزهای پایتخت همه چیز را به هم ریخته است و این به‌هم ریختگی بر حوزه‌ی کتاب نیز تاثیر گذاشته است.

قرار بود امروز مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ی نظامی گنجوی برگزار شود و در آن نظریه‌سازی از خمسه‌ی نظامی مورد بررسی قرار بگیرد. اما این نشست به دلیل آلودگی هوای تهران لغو و به چهارشنبه‌ی بعد موکول شد.

در این درس‌گفتار، به مفهوم تقلید و تخیل، تقلید از دیدگاه نقد مدرن، رابطه‌ تقلید و تصویر، رابطه‌ تقلید و زبان، زمینه‌های تقلید، تقلیدسرایی به شیوه‌ نظامی، شیوه‌‌ کار نظامی و مقلدان او و سیر تحول آثار تقلیدی از قرن هفتم تا قرن چهاردهم پرداخته می‌شد.

گنج یا خمسه بزرگ‌ترین اثر ادبی ایران در سده‌های میانه، سروده نظامی گنجوی (535-599 هجری/1138-1202 میلادی) شاعر ایرانی است.

این كتاب شامل پنج منظومه فارسی برگرفته از داستان‌های عامیانه و مشهور ایرانی است. نظامی گنجوی بزرگ‌ترین و نامدارترین سراینده منظومه‌های عاشقانه و شعر تمثیلی در زبان فارسی است.

خمسه شاهكار او در این زمینه است. این مجموعه پنج منظومه به نظم شامل مخزن‌ا‌لاسرار، خسرو و شیرین، لیلی و مجنون، هفت پیكر و اسكندرنامه است. اسكندرنامه خود به دو بخش اقبال‌نامه و شرف‌نامه تقسیم می‌شود. خمسه یكی از شاهكارهای ادبیات فارسی است.

همچنین برگزاری نخستین مراسم تجلیل از ایثارگران صنعت چاپ، به دلیل تعطیلی امروز به تعویق افتاد. پیش از این قرار بود این مراسم دهم آذر ماه در موزه شهدا برگزار شود.

مراسم تجلیل از ایثارگران صنعت چاپ با هدف گرامی‌داشت یاد و خاطره رزمندگان و ایثارگران فعال در حوزه چاپ برپا خواهد شد.

بخش عمده‌ای از كارگران و فعالان چاپخانه‌های كشور در هشت سال جنگ ایران و عراق حضور داشتند كه برخی شهید و عده‌ای نیز جانباز و اسیر شدند.

این مراسم در برنامه‌های دهمین جشنواره صنعت چاپ كشور گنجانده شده است و زمان جدید برگزاری آن به‌زودی از سوی اداره كل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام خواهد شد.


گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت