مصالح اساسي پروژه‌هاي متري ‌و مشاركتي خريداري شده است

مديرعامل سازمان نوسازي شهرداري تهران با اشاره به پيش‌بيني‌هاي حداقلي در مورد اثرات احتمالي اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها بر بازار مسكن و مشاركت مردم گفت: براي كاهش اثرات اجراي اين طرح مصالح اساسي پروژه‌هاي متري ‌و مشاركتي را خريداري كرده‌ايم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مديرعامل سازمان نوسازي شهرداري تهران:

مصالح اساسي پروژه‌هاي متري ‌و مشاركتي خريداري شده است

مديرعامل سازمان نوسازي شهرداري تهران با اشاره به پيش‌بيني‌هاي حداقلي در مورد اثرات احتمالي اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها بر بازار مسكن و مشاركت مردم گفت: براي كاهش اثرات اجراي اين طرح مصالح اساسي پروژه‌هاي متري ‌و مشاركتي را خريداري كرده‌ايم.

به گزارش روابط عمومي، فريدون درويش‌زاده امروز در نشست خبري گزارش عملكرد هفت ماهه اين سازمان را اعلام كرد و از جهش دو برابري ساخت‌وساز در بافت‌هاي فرسوده خبر داد و افزود: در سه هزار و 268 هكتار بافت فرسوده شهر تهران كه 11 هزار واحد مسكوني قرار دارد و 15 درصد جمعيت شهر را تشكيل مي‌دهد، در هفت ماهه سال گذشته يك‌هزار و 237 پروانه صادر شده است كه اين ميزان در هفت ماهه سال جاري به دو هزار و 494 پروانه افزايش يافته است كه نشان دهنده رشد دو برابري ساخت و ساز در بافت‌هاي فرسوده است.

وي يادآور شد: همچنين تعداد واحدهاي مسكوني ساخت شده در هفت ماهه سال 88، شش هزار و 206 دستگاه بوده است كه در هفت ماهه سال جاري به 12 هزار و 355 واحد افزايش يافته است كه نشان دهنده دو برابر شدن تعداد واحدهاي ساخته شده در اين مدت است.

مديرعامل سازمان نوسازي شهرداري تهران تصريح كرد: روند ساخت و ساز در بافت‌هاي فرسوده نسبت به ساير بافت‌هاي شهري پيشي گرفته است، به نحوي كه تعداد ساخت و ساز در بافت‌هاي فرسوده 99 درصد و در ساير بافت‌ها 72 درصد، تعداد صدور پروانه در بافت‌هاي فرسوده 6/101 درصد و در ساير بافت‌ها 69 درصد و مساحت پروانه‌هاي صادر شده 4/91 درصد و در ساير بافت‌ها 47 درصد بوده است.

وي همچنين تعداد واحدهاي مسكوني پروژه‌هاي تجميعي در هفت ماهه سال جاري را دو هزار و 732 واحد اعلام كرد و يادآور شد: اين تعداد پروژه‌هاي تجميعي در هفت ماهه سال گذشته 557 واحد بوده است كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 400 درصد رشد، معادل پنج برابر افزايش مشاركت را نشان مي‌دهد.

درويش‌زاده خاطر نشان كرد: همچنين تعداد پروانه‌هاي تجميعي صادر شده در هفت ماهه سال گذشته 162 مورد بوده كه در هفت ماهه سال جاري به 830 مورد افزايش يافته است.

وي همچنين عنوان كرد: در نتيجه پروژه‌هاي تجميعي و آزادسازي‌هاي صورت گرفته، سه هكتار فضاي آزادسازي شده در بافت‌هاي فرسوده داشته‌ايم، به عبارتي به ازاي هر واحد فرسوده تخريب شده، 9 متر مربع معبر آزاد شده است.

با ابلاغ قانون جديد نوسازي بافت‌هاي فرسوده توسط دولت، خط اعتباري جداگانه‌اي براي بافت‌هاي فرسوده تعيين خواهد شد.

 

هنوز طرح پرداخت وديعه مسكن اجرايي نشده است

مديرعامل سازمان نوسازي شهرداري تهران در ادامه اظهار كرد: طبق برنامه مصوب در شوراي شهر تهران تا پايان سال اگر 15 هزار واحد توسط مردم نوسازي شود و با روند فعلي كه 35 درصد هم از برنامه جلو هستيم، پيش‌بيني‌ مي‌شود اين نوسازي از مرز 20 هزار واحد در سال جاري نيز عبور كند.

وي بيان كرد: در هفت ماهه سال گذشته شش هزار و 387 واحد مسكوني در بافت‌هاي فرسوده نوسازي و دو هزار و 917 واحد نيز براي عقد قرار داد رفته بود كه اين ميزان در هفت ماهه سال جاري اين ميزان به 12 هزار و 355 واحد نوسازي شده و دو هزار و 758 واحد آماده براي عقد قرارداد است.

درويش‌زاده اضافه كرد: تسهيلات اعتباري فعلي اختصاص يافته براي بافت‌هاي فرسوده از محل اعتبارات مسكن مهر است و با ابلاغ قانون جديد نوسازي بافت‌هاي فرسوده توسط دولت، خط اعتباري جداگانه‌اي براي بافت‌هاي فرسوده تعيين خواهد شد.

وي ادامه داد: متاسفانه هنوز طرح پرداخت وديعه مسكن اجرايي نشده است، اما اخيرا شرايط مناسبي را پيش‌بيني‌ ‌كرده‌اند كه در صورت اجرايي شدن آن نتايج قابل قبولي را شاهد خواهيم بود.

 

دولت براي پروژه‌هاي تجميعي در هر واحد، 12 ميليون تومان با كارمزد 12 درصد پرداخت مي‌كند

مديرعامل سازمان نوسازي شهرداري تهران خاطر نشان كرد: همچنين در حال حاضر دولت براي پروژه‌هاي تجميعي در هر واحد، 12 ميليون تومان با كارمزد 12 درصد پرداخت مي‌كند كه پرداخت اين تسهيلات محركي مناسب براي ساخت و ساز خواهد بود، اگر چه شهرداري تهران در سال‌هاي گذشته حدود 17 ميليارد تومان وديعه مسكن را براي بافت‌هاي فرسوده پرداخت كرده و در حال حاضر نيز حداقل 10 ميليون تومان وديعه براي نوسازي هر واحد مسكوني پرداخت مي‌كنيم.

وي عنوان كرد: طبق پيش‌بيني‌ها، برنامه‌ اختصاص 380 ميليارد تومان بودجه براي ايجاد فضاي سبز و زيرساخت‌هاي لازم در بافت‌هاي فرسوده به خوبي پيش رفته و در شش ماهه اول سال جاري از برنامه پيش‌بيني‌ شده جلوتر بوده‌ايم و اميدواريم براي ايجاد اين زير ساخت‌ها نيز مشاركت مردم را همراه كنيم.

درويش‌زاده در ادامه به برنامه تملك شهرداري براي پلاك‌هاي كمتر از 50 متر اشاره كرد و يادآور شد: در شش ماهه اول سال جاري و تاكنون 27 ميليارد تومان براي تملك اين واحدها اختصاص يافته است كه كاملا اختياري صورت مي‌گيرد.

وي اضافه كرد: به دليل عملكرد مناسب دفاتر منطقه‌اي سازمان نوسازي در محلاتي كه اين دفاتر احداث شده‌اند، نسبت به سال‌هاي قبل ميزان ساخت و ساز سه برابر شده است و تلاش مي‌كنيم تعداد دفاتر مستقر در محلات را از 15 محله فعلي به 50 محله افزايش دهيم.

 

 

50 درصد از زمين‌هاي محدوده محله امام علي تملك شده است

فروش 700 ميليارد تومان اوراق مشاركت جديد در حال پيگيري است

مديرعامل سازمان نوسازي شهرداري تهران در توضيح نتايج اوراق مشاركت نوسازي بافت‌هاي فرسوده اين سازمان نيز توضيح داد: 100 ميليارد تومان اوراق مشاركت اوليه و 300 ميليارد تومان اوراق بعدي در مجموع با استقبال قابل توجهي فروش رفت و حدود 377 هزار متر مربع پروژه براي اين اوراق مشاركت در محدوده محله «امام علي (ع) » فروخته شده است.

وي اظهار كرد: 50 درصد تملك اين محدوده كه شامل 5/8 هكتار مي‌شود، انجام شده و به زودي عمليات اجرايي پروژه‌ها در دوره زماني مشخصي آغاز مي‌شود و در مدت سه سال، موعد تحويل پروژه خواهد بود.

درويش‌زاده تصريح كرد: 700 ميليارد تومان اوراق مشاركت جديد نيز با همكاري « بانك شهر» و «بانك ملي» در فضاي 18 هكتار بافت‌هاي فرسوده مناطق مختلف شهر تهران در حال پيگيري است و پس از مراحل قانوني فروش آن آغاز خواهد شد.

 

 سررسيد پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري‌ متري بافت‌هاي فرسود از خرداد 90 خواهد بود

وي همچنين در توضيح پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري‌ متري بافت‌هاي فرسود نيز تصريح كرد: برنامه تعهد شده ما كمتر از 2 هزار واحد بوده است كه تاريخ سر رسيد آن از خرداد ماه 90 تا پايان سال 90 خواهد بود.

مديرعامل سازمان نوسازي شهرداري تهران در ادامه در توضيح تعهدات طرح «خانه به خانه» نوسازي بافت‌هاي فرسوده، اضافه كرد: در اين طرح تحويل نيز 2 هزار واحد مسكوني را تعهد كرده بوديم كه تاكنون يك‌هزار و 26 واحد آن تحويل شده و مابقي آن تا پايان سال آماده تحويل به مردم خواهد بود.

وي در پاسخ به سوالي در رابطه با گسترش دفاتر سازمان نوسازي در محلات مختلف و مخالفت شوراي شهر تهران با اين افزايش تعداد دفاتر، پاسخ داد: شركت‌هاي زير مجموعه سازمان نوسازي به عنوان مجري اجراي طرح‌ها هستند كه شوراي شهر تهران مصوبه‌اي در مورد ساماندهي آن‌ها داشت و قرار بود سازمان نوسازي در اين شركت‌ها كه معادل 20 درصد بود، واگذار شود و ما در اين مدت اين اقدام را انجام داده و سهام خود را به بانك «شهر» واگذار كرديم.

درويش‌زاده خاطر نشان كرد: دفاتر محلي سازمان نوسازي طبق قانون ساماندهي مسكن پيش‌بيني‌ شده‌اند و هيچ منع قانوني براي گسترش آن‌ها وجود ندارد.

 

براي كاهش اثرات اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها مصالح اساسي پروژه‌هاي متري‌ و مشاركتي را خريداري كرده‌ايم

وي در پاسخ به سوالي در رابطه با شرايط ساخت و ساز در بافت‌هاي فرسوده و احتمال كاهش مشاركت مردم پس از اجراي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها، توضيح داد: جداي از سياستگذاري‌هاي كلان دولت براي كاهش اثرات اين طرح در بازار مسكن، سازمان نوسازي در محدوده كار خود پيش‌بيني‌هاي حداقلي را براي پروژه‌هاي متري مسكن و مشاركت‌هاي مشترك با بخش خصوصي داشته و تمام مصالح اساسي ساخت و ساز براي اين پروژه‌ها را خريداري كرده است و به همين دليل بوده كه سرعت كار در اين پروژه‌ها خوب پيش‌رفته و براي ما ضريب اطمينان بالايي ايجاد شده است.

به گزارش ايسنا، مديرعامل سازمان نوسازي شهرداري تهران يادآور شد: به دليل ركورد 2 ساله ساخت و ساز در شهر تهران، مدت ساخت پروژه از زمان صدور پروانه تا پايان كار از 20 ماه به 24 ماه به طور ميانگين افزايش يافته است كه اين مساله در شرايط ساخت و ساز شهر تهران تاثيرگذار بوده است.

وي تاكيد كرد: با توجه به شرايط فعلي ساخت و ساز در شهر تهران پيش‌بيني‌ مي‌كنيم نوسازي كل بافت‌هاي فرسوده تا 15 يا 20 سال آينده انجام شود و با توجه به برنامه پيش‌بيني‌ شده در برنامه پنج ساله پنجم كه سالانه چهار درصد رشد را پيش‌بيني‌ كرده، اين شرايط در شهر تهران قابل قبول است.

 

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت