اتفاقات انتخاباتی در سفرنامه امیرخانی

کتاب جدید امیرخانی با نام «جانستان کابلستان» که بنا بود تا پایان ماه مبارک رمضان به اتمام برسد، در حال ویرایش نهایی است و نیمه‌ مهرماه برای دریافت مجوز و انجام مراحل فنی به ناشر سپرده می‌شود. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اتفاقات انتخاباتي در سفرنامه اميرخاني

کتاب جديد اميرخاني با نام «جانستان کابلستان» که بنا بود تا پايان ماه مبارک رمضان به اتمام برسد، در حال ويرايش نهايي است و نيمه‌ مهرماه براي دريافت مجوز و انجام مراحل فني به ناشر سپرده مي‌شود.

رضا اميرخاني در گفت‌وگو با خبرآنلاين با تاييد اين مطلب، گفت: براي اين کتاب، صحبت‌هايي ضمني با ناشر انجام شده است، اما معمولا تا پيش از تحويلِ کار، سلف‌فروشي نمي‌کنم.

«جانستان کابلستان» سفرنامه اميرخاني به کشور افغانستان است که در سفري که او سال گذشته بعد از انتخابات رياست جمهوري در ايران به افغانستان داشته به اين نتيجه رسيد که مي‌توان درباره چهار کشور لبنان، ايران، افغانستان و عراق که در سال گذشته مهم‌ترين انتخابات‌هاي خاورميانه را برگزار کردند، کتابي نوشت و با ديدي آسيب شناسانه به اين موضوع نگاه کرد.

اميرخاني که اين سفرنامه را برداشت شخصي خود به اندازه يک سفر کوتاه مدت مي‌داند، ابراز اميدواري کرد که اين سفرنامه بتواند بستگي‌هاي تاريخي و فرا تاريخي ما را با همسايه شرقي‌مان به مردم يادآور شود و عملا برخي از کاستي‌هايي را که در اين رابطه وجود دارد، به مردم و مسئولان متذکر شود.

«جانستان کابلستان» سفرنامه اميرخاني به کشور افغانستان است که در سفري که او سال گذشته بعد از انتخابات رياست جمهوري در ايران به افغانستان داشته به اين نتيجه رسيد که مي‌توان درباره چهار کشور لبنان، ايران، افغانستان و عراق که در سال گذشته مهم‌ترين انتخابات‌هاي خاورميانه را برگزار کردند، کتابي نوشت و با ديدي آسيب شناسانه به اين موضوع نگاه کرد.

وي در ادامه به خبرنگار «خبرآنلاين» گفت: «اينکه امروز ما مي‌شنويم در کشتي صلحِ بريتانيايي که به سمت اسرائيل روانه شده است، مادري لهستاني حضور دارد که نيم قرنِ پيش به بريتانيا مهاجرت کرده و امروز يک فرزندش وزير کابينه است و فرزند ديگرش رييس يک حزب است، بايد نکته درس آموزي براي ما باشد تا ببينيم آيا ما نسبت به مهاجراني که به کشور ما پناه مي‌آورند، چنين فرصت‌هايي را براي رشد مي‌دهيم يا نه؟ آيا به فرزندان آنها حق تحصيل مي‌دهيم؟ آيا براي آنها بازار کار مناسب فراهم مي‌کنيم يا خير؟ اين موضوعاتي است که در اين کتاب به آنها توجه شده است.»

اميرخاني همچنين درباره نوع شکل‌گيري اين کتاب نيز توضيح داد: «پس از انتخابات رياست‌جمهوري کشورمان و حوادث پس از آن که همگي به نوعي آن را تجربه کرديم، انتخابات عراق، لبنان و افغانستان هم در خاورميانه شکل گرفت و با توجه به هدف خودم در نوشتن اين کتاب سعي کردم که از نزديک اين اتفاقات را ببينم و در اين ميان به نظرم آمد حوادث افغانستان موضوع مناسبتري براي نوشتن است.»

وي اضافه کرد: «در اين چهار انتخابات فارغ از درشت نماهايي که اين روزها داريم فقط دو کشور خارجي دخيل بودند که يکي ايران و ديگري آمريکا بود. شکي نيست در اين چهار انتخابات ايران و آمريکا، بزرگترين اثرگذارهاي خاورميانه بودند چون در هر يک منافعي داشتند و به خاطر منافعشان در اين انتخابات‌ها نقش داشتند. با تاسف بايد گفت که ما در سه انتخابات لبنان و عراق و افغانستان، شکست خورديم.»

نويسنده کتاب «نفحات نفت» در عين حال يادآور شد: من در «جانستان کابلستان» موضوع اين شکست را بررسي مي‌کنم که واقعيت امر اين است در اين سه انتخابات که به نظرم شکست خورديم به دليل برخوردهاي درست سياسي اتفاقا ما پيروزي‌مان بيشتر بود

اميرخاني در پاسخ به اين که پيش‌بيني‌‌اش درباره فروش اين کتاب در داخل کشور چيست، گفت: «شايسته نيست که نويسنده راجع به ميزان فروش کتابِ خود پيش‌بيني داشته باشد؛ اين وظيفه ناشر است و کار نويسنده نوشتن است چرا که برآورد و بحث در اين باره تنها جنباندن حلقه اقبال ناممکن است.»

وي با اشاره به وجود بخشي در اين کتاب که گزارشي از فروش کتاب‌هاي ايراني در کتابفروشي‌هاي کابل است، ادامه داد: در حال حاضر در برخي از کتابفروشي‌هاي کابل برخي از کتاب‌هاي من مانند «من او» و ساير دوستان نويسنده وجود دارد و به فروش ‌مي‌رسد. جالب‌تر اين که براي همين «جانستان کابلستان» نيز از ناشرِ افغاني، پيشنهاد داشته‌ام.»

شايان ذکر است، «نفحات نفت» آخرين کتاب منتشر شده، رضا اميرخاني است؛ کتابي که درباره فرهنگ و تاثير‌پذيري فرهنگ از نفت در کشورمان به صورت مقالاتي کوتاه و به هم پيوسته نوشته شده است، خود اميرخاني درباره اين کتاب که نشر افق آن را منتشر کرده، مي‌گويد: «همه تلاشم اين بوده که ببينم از دوراني که ما به نفت اتکا پيدا کرديم، چه اتفاقي براي فرهنگمان رخ داده‌است. کتاب «نفحات نفت» درباره نفت نيست، درباره فرهنگ نفتي است و اين نکته که از وقتي تمام تلاش و وجه همت همه ما اين شده است که شير نفتي پيدا و از آن ارتزاق کنيم، چه به سر فرهنگمان آمده‌ است؟»

 

تهيه و تنظيم : بخش ادبيات تبيان

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت