بحران، مسکن، بیکاری، اوباما

، رییس فدرال رزرو آمریكا هشدار داد احتمال وقوع موج دوم بحران و ركود اقتصادی طی شش ماه اخیر به ......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بحران، مسکن، بيکاري، اوباما

 بخش اقتصاد-رييس فدرال رزرو آمريكا هشدار داد احتمال وقوع موج دوم بحران و ركود اقتصادي طي شش ماه اخير به شدت در اقتصاد آمريكا افزايش يافته است.

 خبرگزاري فارس به نقل از آسوشيتدپرس گزارش داد: چارلز ايوانز تصريح كرد، با توجه به نرخ بيكاري بالا و ادامه بحران در بخش مسكن رشد و رونق اقتصادي آمريكا به شدت بي ثبات و شكننده است. بسياري از كارشناسان اقتصادي در شرايط كنوني نگران وضعيت رشد و رونق اقتصادي آمريكا هستند .

وي در ادامه ضمن حمايت از سياستهاي اقتصادي و مالي فدرال رزرو آمريكا گفت، فدرال رزرو آمريكا از سال 2007 تا 2009 نرخ بهره بانكي را به طور متوالي كاهش داده و نقدينگي زيادي را به اقتصاد تزريق كرده است كه اين اقدام بهترين كار در شرايط فعلي بوده است .

نرخ بهره بانكي آمريكا در دو سال اخير نزديك به صفر درصد بوده است. فدرال رزرو آمريكا قصد دارد نرخ بهره بانكي اين كشور را براي مدت زمان نامحدودي در حد پايين نگه دارد .

وي افزود: با توجه به نرخ بيكاري 9.5 درصدي و شرايط بحراني بخش مسكن سياستهاي فدرال رزرو بايد ادامه يابد.  به عبارتي كاهش شديد فروش مسكن در ماه گذشته كه به پايين ترين حد خود طي 15 سال اخير رسيده نشانگر ادامه وضعيت بحراني در اقتصاد آمريكا است. انجمن ملي بنگاههاي خريد و فروش مسكن آمريكا در تازه ترين گزارش خود اعلام كرد، ميزان فروش مسكن در اين كشور طي ماه جولاي به پايين‌ترين حد خود در 15 سال اخير رسيده است.

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از آسوشيتدپرس، فروش مسكن در آمريكا در ماه جولاي با افت 27 درصدي روبرو شده و به نرخ سالانه 3.38 ميليون واحد رسيده كه اين رقم طي 15 سال اخير بي سابقه است .

بر اساس اين گزارش ميزان كاهش فروش مسكن در آمريكا در طول يك ماه نيز از سال 1968ميلادي تا كنون بي سابقه است . كاهش فروش مسكن موجب تشديد نگراني ها در خصوص وضعيت اقتصادي آمريكا شده است .

پل دالز كارشناس ارشد موسسه كاپيتال اكونوميكس در اين باره گفت ، ادامه ركود بخش مسكن تاثيرات منفي زيادي بر اقتصاد آمريكا خواهد داشت . ادامه روند نزولي قيمت و فروش مسكن اقتصاد آمريكا را در آستانه موج دوم بحران و ركود قرار داده است . بر اين اساس ميانگين قيمت مسكن در برخي مناطق آمريكا با 47 درصد كاهش به كمتر از 100 تا 250 هزار دلار رسيده است .

جمهوري خواهان كنگره نيز خواستار استعفاي دسته جمعي تيم اقتصادي اوباما هستند. براي نخستين بار در نظرسنجي هاي رويترز در 20 ماه گذشته نرخ محبوبيت اوباما كمتر شده است به طوري كه بيش از 52 درصد مردم آمريكا مخالف سياستهاي اقتصادي وي هستند . تنها 45 درصد آمريكاييها از سياستهاي اقتصادي اوباما حمايت مي كنند كه اين رقم در ماه گذشته به 48 درصد رسيده بود .

بيش از 62 درصد مردم آمريكا نيز بر اين باورند كه مسير اقتصادي اين كشور نادرست است .

جان بوهنر رهبر جمهوري خواهان كنگره نيز خواستار استعفاي دسته جمعي مشاوران اقتصادي اوباما شده است .

كليف يانگ رييس مركز نظرسنجي رويترز در اين باره گفت چالشهاي اقتصادي دولت اوباما را با مشكلات زيادي روبرو كرده است . كاهش متوالي ميزان محبوبيت اوباما طي سه ماه گذشته نشانگر جايگاه متزلزل اوباما و حزب دموكرات است . البته مردم آمريكا در اين نظرسنجي جمهوري خواهان را نيز مورد انتقاد شديد قرار داده اند .

بيش از 36 درصد مردم آمريكا اعلام كردند جمهوري خواهان عامل اصلي بن‎ بست سياسي و اقتصادي آمريكا هستند

مشکل ديگر اقتصاد آمريکا بيکاري است. تازه‎ترين نظرسنجي خبرگزاري رويترز نشان مي‎دهد در آستانه برگزاري انتخابات ميان دوره‎اي كنگره آمريكا ميزان محبوبيت اوباما و حزب دموكرات به‎شدت كاهش يافته است.

به گزارش خبرگزاري فارس، نگراني مردم آمريكا در خصوص وضعيت اشتغال و رشد فزاينده بيكاري مهمترين عامل كاهش چشمگير ميزان محبوبيت اوباما به شمار مي رود .

بر اساس اين گزارش بيش از 72 درصد مردم آمريكا نگران وضعيت بيكاري و 67 درصد نيز به شدت نگران هزينه هاي دولتي هستند .

در حالي كه تنها 20 ماه از حكومت دموكراتها مي گذرد نرخ بيكاري 9.5 درصدي و افزايش كسري بودجه به شدت موجب كاهش محبوبيت دموكراتها و شخص اوباما شده است .

به اعتقاد برخي از كارشناسان اقتصادي بالا بودن نرخ بيكاري و ادامه بحران و ركود در بخش مسكن زنگ خطر ديگري را براي اقتصاد آمريكا به صدا درآورده است.

 

ريحانه حميدي فر

گروه جامعه و ارتباطات

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت