تبیان، دستیار زندگی

شفاف‌سازی و آگاهی درباره بیمه عمر

چرا باید خود را بیمه عمر کنیم؟

احتمالا برای یک‌بار هم که شده به دوران بازنشستگی و پیری خود فکر کرده‌اید. فکر کردن به این دوران بدون داشتن پشتوانه مالی نگران‌کننده است. بحران مالی مربوط به درمان، گذران زندگی روزمره، از دست دادن نزدیکان، تصویر خوشایندی از آن دوره برای ما می‌سازد. اما بیمه عمر همان‌طور که از نامش پیداست، هم در طول زندگی و هم پس از پایان حیات، با خدمات خود از اشخاص حمایت می‌کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بیمه عمر، بیمه، درمان، متوفی، درامد، پس انداز، پیری، بیماری، بیمه گذار، بیمه گر، سرطان، دیالیز، شرکت بیمه، درمان اعتیاد، ترک اعتیاد، وراثت،ارث،قانون ارث،فوت،توان مالی، حق بیمه
حتماً تاکنون نام بیمه عمر به گوشتان خورده است. این نوع بیمه به‌رغم مزایای فوق‌العاده‌ای که دارد در مقایسه با سایر بیمه‌ها، با استقبال کمتری مواجه شده است. بیمه عمر در کشورهای پیشرفته سهم چشمگیری را در بازار بیمه به خود اختصاص داده است مثلاً در کشور ژاپن 36% مردم تحت پوشش بیمه عمر قرار دارند در حالی‌ که این میزان در میان مردم ایران به نصف این عدد می‌رسد. یکی از علل نرخ پایین بیمه عمر در ایران می‌تواند اطلاع‌رسانی ضعیف باشد که تاکنون میل و رغبتی را در مردم به وجود نیاورده است. به همین منظور و به جهت شفاف‌سازی و آگاهی مردم در رابطه با بیمه عمر با محمدتقی رئیس بابایی مدیر کارگزاری بیمه گفت‌وگو کرده‌ایم:

بیمه عمر چیست و چه مزایایی دارد؟

ماهیت بیمه عمر، پس‌انداز است؛ به این معنا که اشخاص می‌توانند بخشی از درآمد غیرضروری ماهانه خود را به بیمه‌های عمر اختصاص داده و شرکت‌های بیمه با سرمایه‌گذاری، در پایان مدت بیمه این مبالغ را به‌صورت یکجا و یا مستمری در اختیار بیمه‌گذار قرار می‌دهند.

بیمه عمر چند پوشش بیمه‌ای را شامل می‌شود و شرکت بیمه موظف است در شرایطی مانند فوت، نقص عضو، از کارافتادگی و بیماری‌های خاص مبلغی را به‌ اندازه سرمایه شخص بیمه‌گذار و سود حاصل از آن، به‌ عنوان پوشش بیمه‌ای پرداخت کند تا مشکلات مالی به وجود آمده را پوشش دهد.

از مزایای دیگر بیمه عمر می‌توان به دریافت اندوخته اشاره کرد. به‌گونه‌ای که بخشی از مبالغ حق بیمه‌ بیمه‌گذار، تحت عنوان پس‌انداز محاسبه‌ می‌شود که معمولاً بهترین نوع قرارداد از نظر سرمایه‌ای، بیمه عمر درازمدت است.

آیا افراد بیمار می‌توانند تحت پوشش بیمه عمر قرار بگیرند؟
خیر. ماقبل از ایجاد قرارداد از افراد آزمایش دریافت می‌کنیم. اگر افراد بیماری خاصی همچون سرطان، دیالیز و ام‌اس داشته باشند، معمولاً شرکت‌های بیمه این افراد را تحت پوشش بیمه قرار نمی‌دهند و یا در صورت پذیرش بیمه، خسارات ناشی از آن بیماری را نمی‌پذیرد. مثلاً اگر فردی بیماری قلبی داشته باشد، ممکن است چنین فردی استثناً تحت پوشش بیمه عمر قرار بگیرد اما در قرارداد قید می‌شود که در صورت فوت بیمه‌شده در اثر بیماری قلبی، شرکت بیمه تعهدی ندارد.

در بیمه‌نامه‌های عمر بخشی تحت عنوان ذی‌نفع وجود دارد که از بیمه گذار سوال می کند که در صورت فوت، شرکت بیمه پوشش بیمه‌ای متوفی را به چه کسی پرداخت کند. بیمه‌گذار در حین قرارداد می‌تواند فرد ثابت یا افراد متعدد با درصدهای مشخصی را تعیین کند



آیا افراد معتاد از پوشش بیمه عمر محروم می‌شوند؟
بله. اصولاً اعتیاد مانع بزرگی بر سر راه شرکت‌های بیمه برای صدور بیمه‌نامه است و هنوز پوشش بیمه‌ای برای این افراد در نظر گرفته نشده است. البته به‌ تازگی در حوزه درمان، «ترک اعتیاد» تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد و همه بیمه‌شدگانی که دفترچه بیمه از هریک از سازمان‌های بیمه‌گر دارند، می‌توانند از خدمات درمان اعتیاد بهره‌مند شوند.

هزینه آزمایش بیمه عمر به عهده بیمه‌گذار است یا بیمه‌گر؟

هزینه آزمایش بستگی به جواب آن دارد. اگر جواب آزمایش مثبت باشد و بیمه‌گذار بیماری خاصی نداشته باشد، هزینه آزمایش به عهده شرکت بیمه خواهد بود؛ در غیر این صورت هزینه‌ بر عهده بیمه‌گذار است.

آیا بیمه عمر قابل‌انتقال است؟

خیر. بیمه‌ عمر قابلیت واگذاری به غیر را ندارد زیرا بیمه‌نامه عمر بنا به خصوصیت فردی، جسمی، سنی و حتی شغلی افراد صادر می‌شود.

آیا بیمه عمر قابل وراثت است؟

در بیمه‌نامه‌های عمر بخشی تحت عنوان ذی‌نفع وجود دارد که از بیمه گذار سوال می کند که در صورت فوت، شرکت بیمه پوشش بیمه‌ای متوفی را به چه کسی پرداخت کند
بیمه‌گذار در حین قرارداد می‌تواند فرد ثابت یا افراد متعدد با درصدهای مشخصی را تعیین کند. مؤلفه دیگری در رابطه با وراثت بیمه عمر، طبق قانون ارث است؛ به این صورت که ممکن است بیمه‌گذار فردی را مشخص نکند و بگویید بعد از فوت بر اساس قانون ارث، سرمایه بیمه‌نامه بین وراث تقسیم شود.

اگر شخصی که دارای بیمه عمر است، اقدام به خودکشی کند، شرکت بیمه چه تعهدی دارد؟

به‌صورت کلی خودکشی یکی از موارد استثنا در بیمه‌های عمر و پس‌انداز است که تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد اما گاهاً شرکت‌های بیمه بعد از گذشت 3 سال از بیمه‌نامه عمر، خودکشی را تحت پوشش قرار می‌دهند.

آیا مبلغ حق بیمه عمر مشخص است یا افراد می‌توانند بنا به توان مالی خود مبلغ آن را مشخص کنند؟

قبلاً حق بیمه رقم مشخصی داشت اما در حال حاضر حق بیمه بر اساس توان مالی افراد و پوشش بیمه بر اساس پرداختی بیمه‌گذار مشخص می‌شود؛ البته شرکت‌های بیمه پایه‌ای را در نظر می‌گیرند که مثلاً حق بیمه از پوشش سالانه 100 هزار تومان کمتر نباشد اما عموماً محدودیتی بابت حق بیمه نداریم و افراد را ملزم به پرداخت حق بیمه مشخصی نمی‌کنیم.