علیرضا افتخاری: به خاطر فشارها، ایران را به قصد فرانسه ترک می‌کنم

افتخاری گفت: در پی اتفاقاتی که اخیرا ناخواسته گرفتارش شدم و هجمه بسیاری که بعد از آن، برای خود و خانواده‌ام پیش آمد، رفتن را به ماندن ترجیح می‌دهم، و قصد دارم از ایران بروم و در فرانسه زندگی کنم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عليرضا افتخاري: به خاطر فشارها، ايران را به قصد فرانسه ترک مي‌کنم

با انتقاد از سوء‌برداشت‌ منتقدان و بي‌اعتنايي دولت

افتخاري گفت: در پي اتفاقاتي که اخيرا ناخواسته گرفتارش شدم و هجمه بسياري که بعد از آن، براي خود و خانواده‌ام پيش آمد، رفتن را به ماندن ترجيح مي‌دهم، و قصد دارم از ايران بروم و در فرانسه زندگي کنم.

 در تماسي که براي احوال‌پرسي از عليرضا افتخاري داشتيم، بسيار ناراحت بود و گفت: «مي‌خواهم بروم. کارهاي لازم را هم انجام داده‌ام. ديگر بايد بروم...» حالا اما مشخص شده است که او «فرانسه» را براي زندگي انتخاب کرده است. خواننده‌اي که سال‌هاست با صداي دلنشينش آثار محبوبي براي ايرانيان به يادگار گذاشته است و حالا در پس اتفاقاتي شبه‌سياسي قصد رفتن از وطن را دارد.

يک جشن و چند حاشيه

در روزي که به مناسبت گراميداشت ارزش و منزلت خبرنگاران در تهران جشني بر پا شده بود، عليرضا افتخاري هم يکي از مدعوين بود که به روي صحنه رفت. او روي سن بود که رييس جمهور به سمت او رفت و خواننده اشعار سنتي با او ديده‌بوسي کرد.

افتخاري در اين باره گفت: رييس جمهور به محضي که به نزد من رسيد خودش را از طرفداران و علاقمندان پيگير آثارم معرفي کرد و من به رسم تشکر از اين ابراز علاقه، او را در آغوش گرفتم.

ابراز علاقه و اداي رسم ادب، توسط  افتخاري به همين‌جا ختم نشد. آن چنان که همين اتفاق در محافل خبري اين چنين نقل شد: افتخاري انرژي بيشتري صرف اين اداي احترام کرد. بر اساس گزارش ايرنا، اين استاد آواز موسيقي اصيل ايراني پس از آن که رييس جمهور را در آغوش کشيد، به او گفت: «آقاي رييس‌جمهور دوستت دارم.»

اما افتخاري در گفت و گو با «خبر» اين ابراز دوستي را متعلق به همه مردم ايران مي‌داند و اصرار دارد که همه مردم ايران را دوست دارد و رييس جمهور را به عنوان فردي از ميان همين مردم مورد احترام و ادب قرار داده است.

وي در تاييد اين ابراز علاقه به هموطنانش، گفت: «همان روز هم، در ادامه اين مراسم و در حاليکه که خبرنگاراني از اغلب رسانه‌ها و تني چند از هنرمندان شاهد بودند، پس از به آغوش کشيدن رييس جمهور، گفتم اين حرف را ازروي خودستايي و تکلف نمي‌گويم، بلکه ازدلم برخاسته و حرف دل من است.»

البته وي در اعتراض به بازتابي که اين رفتارش داشته، به آن چه که در پي ابراز دوستي به رييس جمهور، به زبان آورد اشاره‌اي نمي‌کند، اما  همه را نشات گرفته از ابراز علاقه رييس جمهور به موسيقي مي‌داند. افتخاري در اين مراسم چند قطعه موسيقي در وصف عروج مردان خدا و شهدا به ويژه خبرنگاران شهيد خواند، که اساسا براي همين به آن مراسم آمده بود و اتفاقا فضاي مراسم را به شدت تحت تاثير قرار داد و حضار،به ويژه مسوولان و اهالي رسانه از اجراي او استقبال بسياري هم کردند.

رييس جمهور به محضي که به نزد من رسيد خودش را از طرفداران و علاقمندان پيگير آثارم معرفي کرد و من به رسم تشکر از اين ابراز علاقه، او را در آغوش گرفتم.

دردسرها آغاز مي‌شود

پيرو اين مراسم و انتشار اخبار حواشي اين اجراي موسيقي، موجي از انتقادها و دلخوري‌ها افتخاري را در بر گرفت، تا جايي که او وادار به عکس‌العمل شد.

عليرضا افتخاري در اين باره به «خبر» گفت: «در پي اتفاقاتي که اخيرا ناخواسته گرفتارش شدم و هجمه بسياري که بعد از آن، براي خود و خانواده‌ام پيش آمد، رفتن را به ماندن ترجيح مي دهم.»

او در اين باره توضيح داد: «پس از آن مراسم و مسايل بسياري که در پي آن پيش آمد، برخوردهاي بدي با من و خانواده‌ام صورت گرفت، پيگيري‌هايي که خبرنگاران هم داشتند به نوعي در حادشدن اين ماجرا تاثير داشت. »

وي اضافه کرد: «همين پيگيري‌ها و بي انصافي‌هاي برخي، ماجرا را براي ما بسيار ناگوار کرد. ناگوار، نه از آن روي که رسم ادب به جا آوردم، بلکه به خاطر برداشت‌هاي نادرستي که از رابطه من با رييس جمهور شد.»

خواننده «آلبوم قلندر وار» ادامه داد: «چون رسم ادب و حرمت مجلس را به جا آوردم، که جزو فرهنگ و بخشي از مرام ايراني هاست به هيچ وجه ناراحت نيستم. همان روزها هم به برخي رسانه‌ها که با بي انصافي به ماجرا نگاه مي‌کردند گفتم که اگر هر کس ديگري هم به جز شخص آقاي احمدي نژاد براي تبادل ادب و اداي احترام به سمت من مي‌آمد، همان گونه با او به گرمي مواجه مي‌شدم که با رييس جمهور شدم و چه کنم که ايشان کارهاي مرا دوست دارد و اين تبادل اخلاقي فقط براي موسيقي است.»

رمضان و ربناي شجريان

خواننده موسيقي سنتي کشور در حال مواجهه با بازتاب‌هاي ديدار با رييس قوه مجريه بود که با پيش آمدن ماه مبارک رمضان و پخش نشدن «ربنا» با صداي شجريان، برخي رسانه‌هاي خارجي، با تهيه گزارش‌هايي که جهت گيري خاصي داشت، اعلام کردند که در پي حذف اين قطعه از صدا و سيما، افتخاري مي‌خواهد جايگزين «ربنا» رابخواند و در اختيار صدا و سيما بگذارد.

در اين بين، افتخاري در يادداشتي که در «خبرآنلاين» منتشر شد با تکذيب اين خبر، يافتن جايگزين براي آن قطعه را نشدني دانست و با ابراز ارادت به ديگر استاد آواز ايراني اعلام کرد که مردم مي‌توانند از طرق ديگري، به جز شبکه‌هاي صدا وسيما، اين قطعه را در خانه هايشان بشنوند و حتما هم خواهند شنيد. البته او در همين يادداشت از رسانه ملي خواست که اين قطعه را همچون گذشته با صداي شجريان پخش کند.

او در اين يادداشت از برخوردهاي سياسي با هنرمندان نيز ابراز ناراحتي کرده و نوشته بود: چرا بايد دنبال ديگراني باشيم تا اين قطعه دلنشين را بازخواني کنند و چرا از داشته هايمان بهره نمي‌بريم؟ بهتر است که شائبه‌ها را برطرف کنيم و دامن هنر را به سياست آغشته نکنيم.

اين اظهار نظر افتخاري بازتاب‌هاي جالب توجهي داشت به طوري که خودش در اين باره به خبرنگار ما گفت: «اين يادداشت که حاوي بخشي از ديدگاه‌هاي من درباره پرهيز از هر گونه ورود هنرمندان به سياست و پرهيز مسوولان از نگرش سياسي به هنرمندان بود، فضاي منفي پيش آمده را قدري تلطيف کرد.»

اگر چه خودش مي‌افزايد بعد از انتشار اين يادداشت برخي از مديران رسانه ملي در تماس با وي، او را از اين بابت و به خاطر اسم بردن از محمدرضا شجريان بسيار سرزنش کرده‌اند، اما به اين ترتيب هم ماجرا پايان نيافت.

اجازه سوء استفاده نخواهم داد

او در ادامه گفتگو تصريح کرد: «شب گذشته خبرنگاري از يکي از رسانه‌هاي بيگانه (voa) با من تماس گرفت و نکاتي را مطرح کرد که به او گفتم من هرگز به ملت ايران، کشور عزيز و مسئولان کشورم پشت نخواهم کرد.»

افتخاري با تاکيد بر اينکه هرگز اجازه سوء استفاده و موج‌سواري به رسانه‌هاي خارجي را نخواهد داد، افزود: «بايد خطاب به تمام رسانه‌هاي داخلي و خارجي که متاسفانه دچار برخي سوء برداشت‌ها شدند بگويم که باز هم در هر کجاي دنيا که احدي از آحاد مردم ايران را ببينم، مثل همه سال‌هاي زندگي‌ام، با اشتياق تمام به او به عنوان يک هموطن اظهار ارادت مي‌کنم؛ چه در ايران باشم و چه در کشوري ديگر.»

او با انتقاد و ابراز گلايه از رييس جمهور و گروه فرهنگي دولت، اظهار کرد: «پس از اين پيش آمدها و تبعات بسياري که براي من و خانواده‌ام به وجود آمد، حتي براي يک بار يکي از اطرافيان متعددي که رييس جمهور دارد، احوالي از ما نپرسيد تا حداقل بدانم کارم درست بوده يا نه اما اکنون مي‌گويم نه.»

نامه‌اي براي خداحافظي

افتخاري همچنين به «خبر» گفت که قبل از رفتن از کشور حتما نامه‌اي به رييس جمهور و تيم فرهنگي دولت مي‌نويسد و گلايه‌هايش را با ايشان مطرح مي‌کند.

او به برخي از مفاد اين نامه اشاره کرد و گفت: «در اين نامه خطاب به رييس جمهور خواهم نوشت که شما حتما در جريان آن چه براي من پيش آمد قرار گرفته‌ايد، اما هيچ واکنشي نشان نداديد.»

افتخاري تاکيد کرد: براي ايشان مي‌نويسم که «شايد شما ما را يکي از حواشي دانستيد که به موضوعاتي که پيش آمد توجه نکرديد. بر اين اساس با چند دهه فعاليت در زمينه حفظ و گسترش موسيقي اصيل و عرفاني ايراني، به قدري اين ماجراها آزارم داد که براي رهايي از آن، کشورم را ترک مي‌کنم.»

اوگفت: «در اين نامه از رييس جمهور مي‌پرسم چطور حتي يکي از دوستان شما هم فرصت نکرد حالي از اينجانب، به عنوان کسي که سال‌ها براي موسيقي اصيل اين کشور زحمت کشيده، بپرسد؟ حال آنکه من تنها به خاطر سوء تفاهم‌هاي ايجاد شده از ديدار با شما تحت فشار قرار گرفتم.» افتخاري تاکيد کرد که در اين نامه از رييس جمهور مي‌خواهد که به جاي او خودش جوابگوي مردم باشد.

اين هنرمند مطرح موسيقي کشور البته برخي از اين نوع رفتارها را تلاش براي حذف خود از عرصه موسيقي تعبير کرد و خطاب به کساني که چنين ميلي دارند، گفت که به زودي با سفر به فرانسه، به خواسته‌هايشان مي‌رسند.

«به خاطر اين مسائل که افسردگي مفرطي برايم داشته قصد دارم از ايران بروم و در فرانسه زندگي کنم.» او با اعلام اين مطلب، تاکيد کرد که کارهاي سفرش را هم انجام داده و مراحل مربوط به خروج را سپري کرده است. اين هنرمند اصفهاني در برابر اصرار خبرنگار ما مبني بر صبر و تامل در انجام اين تصميم گفت: «اگر خودم هم بخواهم بايد شرايط به نفع خانواده‌ام تغيير کند تا بتوانيم بمانيم و ادامه بدهيم.»

بايد خطاب به تمام رسانه‌هاي داخلي و خارجي که متاسفانه دچار برخي سوء برداشت‌ها شدند بگويم که باز هم در هر کجاي دنيا که احدي از آحاد مردم ايران را ببينم، مثل همه سال‌هاي زندگي‌ام، با اشتياق تمام به او به عنوان يک هموطن اظهار ارادت مي‌کنم؛ چه در ايران باشم و چه در کشوري ديگر.»

افتخاري در پاسخ به اينکه اگر فضا و شرايط به نوعي مناسب شود و مسئولان نيز در رفتار خود تجديد نظر کنند، قيد رفتن به خارج از کشور را مي‌زنيد، قدري مکث کرد و با نااميدي گفت: «بعيد مي‌دانم اما بايد ديد چه پيش مي‌آيد.»

کم‌لطفي اين‌بار از سوي جام‌جم

اين هنرمند عرصه موسيقي از رييس سازمان صدا و سيما هم گله کرد و گفت: «در طي سي سال گذشته به قدري آثار مرا بدون اجازه‌ام پخش کرده‌اند که بي حساب است، اما دريغ از اندکي مهر و محبت.»

او خطاب به ضرغامي گفت: «اگر قصدي به جز خدمت به مردم کشورم داشتم، اکنون به خاطر پخش صد‌ها اثرم بايد ميلياردها تومان ازآن سازمان مطالبه مي‌کردم، اما چون به قصد خدمت و تلطيف روح وروان هموطنانم آثارم را خوانده‌ام، نه تنها درخواستي از سازمان صداوسيما نکردم، بلکه هميشه هم با اين عزيزان نهايت همکاري را داشته‌ام. اما گمان نمي‌کردم ايشان هم تا اين حد بي‌مهر باشند و توجهي به هنرمندان نداشته باشند و دستمزد سال‌ها همکاري مرا به اين نحو وبا کم لطفي فراوان ندهند.»

گفت وگوي خبر با اين هنرمند مطرح که طرفداران بسياري هم در بين مردم دارد، با اين آرزو پايان يافت که «اي کاش هنرمندي که بيش از سي‌سال در عرصه موسيقي و آواز زحمت کشيده و به چنين مرحله‌اي رسيده و سرمايه‌اي تکرار نشدني براي کشور است، بماند و باز هم در کشور خودمان به خلق آثار براي مردم ادامه دهد.»

نوشته : بهناز اميني 

تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي

مطالب مرتبط مجموعه : اخبار سال 1389
آخرین مطالب سایت