گفت‌وگو با تاریخ

قضایای حزب ایران، نقش بریتانیا در روی کار آوردن رضا‌خان، دوران پادشاهی محمد‌رضا و تدارک کودتا بخش هایی از سرفصل های گفتگو با دبیر اول حزب وابسته توده ایران است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفت‌وگو با تاریخ

قضایای حزب ایران، نقش بریتانیا در روی کار آوردن رضا‌خان، دوران پادشاهی محمد‌رضا و تدارک کودتا بخش هایی از سرفصل های گفتگو با دبیر اول حزب وابسته توده ایران است که با عنوان «گفتگو با تاریخ» به زودی به چاپ دوم می رسد.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «گفتگو با تاریخ» متن کامل مصاحبه با «نورالدین کیانوری» دبیر اول حزب توده است. نیمه اول این کتاب، پیش از این با همین عنوان در سال 1376 توسط انتشارات نگره چاپ شده بود که با درگذشت کیانوری در سال 1378 دست‌اندرکاران مصاحبه موفق به اصلاح و رفع ابهام متن افزوده، نشدند.

مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی به عنوان ناشر جدید اثر، ضمن بازیابی نیمه دوم مصاحبه، آن را همراه بخش پیشین در یک کتاب مستقل و با همان عنوان منتشر کرد که چاپ دوم این کتاب تا دو ماه آینده وارد بازار نشر می شود.

تاریخ و تاریخ‌نویسی، قضایای حزب ایران، نقش بریتانیا در روی کار آوردن رضا‌خان، دوران پادشاهی محمد‌رضا، تدارک کودتا، غرب‌شناسی و آمریکا، نفوذ فرهنگی، سیاسی بیگانگان و جریان روشنفکری، اتحاد جماهیر شوروی، کمونیسم و سوسیالیسم، تاریخ و ضرورت مطالعه آن و تاریخ معاصر ایران، سر فصل‌های گفت‌وگو با « نورالدین کیانوری» اند.

انتشار این کتاب همچون کتاب "خاطرات کیانوری"، بحث‌ها و انتقادهایی را در پی خواهد داشت و در این بحث‌ها بسیاری از مسائل روشن می‌شود

در مقدمه ناشر کتاب «گفت‌و‌گو با تاریخ»، کتاب‌هایی که در زمینه تاریخ معاصر ایران در 18 سال گذشته منتشر شده، از نظر ارزش‌های کیفی و ساختاری و محتوایی، به چند گروه؛ خاطرات و تالیفات مدافعان یا سردمداران رژیم گذشته، ملیون و ناسیونالیست‌ها و لیبرال‌ها، چپ‌ها و رهبران حزب توده و خاطرات و تالیفات طرفداران انقلاب اسلامی و گزارش‌های غیر ایرانیان، تقسیم بندی شده‌اند.

این مقدمه آمده است: «انتشار این کتاب همچون کتاب "خاطرات کیانوری" ، بحث‌ها و انتقادهایی را در پی خواهد داشت و در این بحث‌ها بسیاری از مسائل روشن می‌شود. ناشر با بسیاری از نظریات کیانوری و نیز با دیدگاه او مخالف است. اما با توجه به ارزش‌های مکتبی اسلام و انقلاب اسلامی که برخورد آراء را زمینه مناسبی برای رشد و تعالی فرهنگی می‌داند و با توجه به نقش کیانوری در تاریخ معاصر و جایگاه او در حوادث سیاسی و بحث‌هایی که انتشار کتاب او به دنبال خواهد داشت و برای پاسخ‌گویی به نیاز و اشتیاق نسل جوان در شناخت تاریخ معاصر ایران، به انتشار این کتاب اقدام کرده است».

نو‌رالدین کیانوری، فرزند حاج شیخ مهدی کیانوری، تابستان 1294 در بخش بلده از توابع شهرستان نور متولد شد. در سن نوزده سالگی تحصیلات خود را در مدرسه دارالفنون تهران به پایان رساند. وی پس از گذراندن تحصیلات عالیه در رشته ساختمان و معماری در آلمان، سال 1319 به ایران بازگشت. کیانوری پس از گذراندن دوران نظام وظیفه ، در سال 1321 رسما به حزب توده ایران پیوست و در دومین کنگره حزب به سمت عضو کمیته مرکزی و عضو هیات اجرایی انتخاب شد.

سال 1327 به دنبال ترور نافرجام شاه ملعون در دانشگاه تهران، همراه اعضای حزب توده دستگیر و زندانی شد. پس از فرار از زندان به زندگی مخفی روی آورد و در فاصله سال‌های 1351 تا اواخر 1357 تفکرات سیاسی خود را در حزب اعمال کرد. پس از برگزاری شانزدهمین گردهمایی کمیته مرکزی حزب توده در اسفند ماه سال 1357، کیانوری با اکثریت آراء به مقام دبیر اولی حزب منصوب شد و تا زمان انحلال حزب توده ایران (15 اردیبهشت 1362) در همین سمت باقی‌ ماند.


تهیه و تنظیم: گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت