پنهان در بلندای شهر

روستای کجور؛ گوشه دنجی در طبیعت است که می توانید برای چند روز دوری از هیاهوی شهر به آن سفر کنید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 پنهان در بلنداي شهر


 استان مازندران با توجه به آب و هواي معتدل و چشم‌اندازهاي بي‌نظيري که دارد، روستاهاي زيبايي را در دل خود جا داده است. روستاهايي كه هر کدام به تنهايي مي توانند به شهرهاي بزرگ اين استان فخرفروشي كنند. درست مثل روستاي كجور  كه در 85 كيلومتري جنوب شرقي نوشهر قرار گرفته است و يکي از بهترين گزينه هاي گردشگري براي کساني محسوب مي شود که دوست دارند از شلوغي و هياهوي شهر دور شوند و چند روزي را در سکوت طبيعت سر کنند.

 

نام قديم روستاي کجور، گنجور (مكاني با گنج فراوان) بوده است كه بعدها به كجور تغيير كرده است. مردم اين روستاي زيبا به زبان مازندراني و طبري با واژگان پهلوي گويش مي كنند.

اين روستاي ييلاقي در يكي از دره‌هاي زيباي كوهستان‌هاي مرتفع البرز استقرار يافته است و طبيعتي سرسبز، آب و هوايي خوش و چشم‌اندازهاي بسيار زيبايي دارد. نزديك رودخانه پرآب و زيباي كجور كه پس از طي مسيري به رودخانه چالوس مي‌پيوندد، منطقه مناسبي براي ماهيگيري و گذران اوقات فراغت گردشگران به شمار مي‌آيد. همين طور چشمه زيبايي به نام انگيل در اين روستا وجود دارد كه با آب زلال و فراوان محل مناسبي براي اتراق است. جنگل‌هاي انبوه اطراف روستا هم كه كجور را دور تا دور در بر گرفته است چشم‌انداز منطقه را براي عكاسي و ثبت خاطرات زيباتر كرده است.

 

اگر مسافر اين روستا شديد مي‌توانيد طعم به ياد ماندني غذاهاي محلي خوشمزه‌اي مثل آش شير، خورشت كدو، كدهكشي، بيشه داش، سرجوي، يخني، كچ ماچ و خورشت ترش را تجربه كنيد. همين طور انواع شيريني‌هاي محلي مثل مشكي حلوا، آرد حلوا، بادونه، دمكو، برساق و انواع مربا

 

البته طبيعت و جاذبه‌هاي طبيعي تنها ويژگي اين روستا نيست و اگر به تاريخ هم علاقه‌مند باشيد، دست‌خالي بر نمي‌گرديد چون در دوكيلومتري كجور شهر قديمي كجور معروف به خراب‌شهر، پايتخت قديمي رويان قرار دارد.

شهر قديمي كجور در زمان حمله مغول تخريب شد و قلعه كجور معروف به دور قلعه يا سوته قلعه در اين شهر قرار دارد.

آرامگاه امامزاده طاهر و مطهر برج‌اجري كوچك و چهارضلعي است كه كتيبه آجري از آيات قرآني دارد و در سال 829هـ.ق ساخته شده است، يكي ديگر از جاذبه‌هاي تاريخي كجور است. آرامگاه امامزاده‌عبدالله در شرق روستا، بقعه خالق شيوب و بقعه حسن شهيد از ديگر آثار مذهبي و تاريخي روستاي كجور است.

كجور سوغاتي‌‌ها و صنايع دستي قابل توجهي مثل قالي‌بافي، نمدمالي، بافت لباس‌هاي سنتي، كلاه‌نمدي، جوراب، چوخا، چرم و ابزار چوبي زيبايي دارد.

همچنين اگر مسافر اين روستا شديد مي‌توانيد طعم به ياد ماندني غذاهاي محلي خوشمزه‌اي مثل آش شير، خورشت كدو، كدهكشي، بيشه داش، سرجوي، يخني، كچ ماچ و خورشت ترش را تجربه كنيد. همين طور انواع شيريني‌هاي محلي مثل مشكي حلوا، آرد حلوا، بادونه، دمكو، برساق و انواع مربا.

 

مسير دسترسي

اگر تصميم گرفتيد اين روستاي زيبا را ببينيد مي‌توانيد از طريق جاده ساحلي (شهد رويان) و جاده چالوس (بالاتر از مرزن‌آباد) از طريق مسير آسفالت راه دسترسي كجور را با پرس و جو از محلي‌ها بيابيد اما اين سفر به همين جا ختم نمي‌شود و از آنجا كه يكي از ويژگي‌هاي بارز روستاهاي ايران نزديكي قابل?توجه آنها به يكديگر است مي‌توانيد علاوه بر گشت و گذار در كجور از روستاي ديدني و معروف كندلوس كه در نزديكي كجور قرار دارد نيز ديدن كنيد.

روستاي كندلوس، با بافت مسكوني نسبتاً متراكم در شيب ملايم دامنه كوه استقرار يافته است. كوچه‌هاي روستا پيچ در پيچ و سنگفرش است. خانه‌هاي قديمي غالباً در دو طبقه با سقفي شيرواني ساخته شده‌اند و پوششي كت بدي يا سفالي دارند.

ديوارهاي گلي، ايوان‌هاي كوچك، پنجره‌هاي چوبي و معماري ساده، زيبايي روستا را چند برابر كرده است و شايد همين ويژگي موجب شده كه روستاي كندلوس از ساير روستاهاي اين منطقه جذاب‌تر باشد و همه ساله توريست‌هاي زيادي به اين روستا وارد شوند.

رنگ مزارع گياهان دارويي، جلوه باغ‌هاي ميوه، سرسبزي ارتفاعات سر به فلك كشيده البرز، آب‌وهواي مطبوع و چشمه‌هاي آب معدني، جذابيت خاصي به اين روستا بخشيده است.

همين طور ديوچشمه بزرگترين چشمه آب معدني سرد منطقه است كه اطراف آن را انواع گل‌ها و گياهان و درختان سرسبز فراگرفته‌اند.

چشمه آب معدني ديگري نيز در پائين دست روستا قرار دارد. حواشي رودخانه كندلوس و دره زانوسي با انواع گونه‌هاي گياهي و جانوري از ديگر جاذبه‌هاي طبيعي اين روستا است.

بافت مسكوني سنتي، تپه‌هاي باستاني، چندين گورستان مربوط به دوره پيش از اسلام و فرهنگ غني محلي، روستاي كندلوس را به فضاي متفاوتي تبديل كرده است.

 

امکانات اقامتي و رفاهي

همچنين اگر قصد سفر به اين مقصد را داشتيد نگران اقامت و امكانات اين روستا نباشيد چون در كندلوس مجتمع فرهنگي و توريستي، امكانات مورد نياز گردشگران مثل محل اقامت، رستوران محلي، پارك كودكان، فروشگاه‌هاي مواد خوراكي و محصولات فرهنگي و يك موزه مردم‌شناسي وجود دارد.

موزه كندلوس با الهام از داستان‌هاي شاهنامه ساخته شده است. در قسمتي از آن اشياي مختلف و ارزشمند دوران‌هاي مختلف تاريخي و در قسمتي ديگر جلوه‌هايي از آداب و رسوم و ويژگي‌هاي اجتماعي و فرهنگي مردم منطقه به نمايش گذاشته شده است.

مي‌توانيد براي ديدن كندلوس از طريق جاده كرج به سمت چالوس حركت كنيد و قبل از رسيدن به چالوس خروجي روستاي پول را بپيماييد. شما با روستاگردي مي‌توانيد خاطراتي متفاوت از سفرهاي تكراري و معمول براي خود به يادگار بگذاريد.

 


گروه گردشگري تبيان- الهام مرادي

منبع: ايران

مطالب مرتبط مجموعه : استان خراسان رضوی
آخرین مطالب سایت