تاریخ‌نگاری جنگی فراموش شده

اوضاع وقتی برای آمریکا بدتر می‌شود که مردم کره جنوبی علیه سینگمن ری و نیروهای نظامی آمریکایی حاضر در خاک این کشور شورش می‌کنند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاريخ‌نگاري جنگي فراموش شده

اوضاع وقتي براي آمريکا بدتر مي‌شود که مردم کره جنوبي عليه "سينگمن ري" و نيروهاي نظامي آمريکايي حاضر در خاک اين کشور شورش مي‌کنند و آمريکايي‌ها تصميم مي‌گيرند مناطق متعددي از خاک کره شمالي را بمباران کنند که تعداد زيادي از مردم روستاهاي نزديک به مرز کره جنوبي کشته مي‌شوند.

به گزارش خبرآنلاين، جنگ کره به عنوان جنگي فراموش شده، مشهور شده است و هرگز هم به طور رسمي اعلام نشد و هنوز هم گويا به طور رسمي به اتمام نرسيده است. جنگ کره از آنجا که به هيچ وجه به نفع آمريکا تمام نشد و در عوض 36 هزار نفر از سربازان اين کشور در بين دو کره تلف شدند و به همين خاطر چندان مانور تبليغاتي روي آن صورت نگرفت، جنگ فراموش شده خطاب مي‌شود.

با اين حال چندي پيش با غرق‌شدن کشتي کره جنوبي در آبهاي کره شمالي دوباره تنش‌‌ها بالا گرفت و در اين ميان دوباره آمريکا نقش اصلي را به عنوان واسطه بازي مي‌کند که چندان هم در برقراري صلح بين دو کشور موفق نبوده و نيست. هيلاري کلينتون، وزير خارجه همراه رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا به تازگي در بازديد از مناطق شمالي کره جنوبي با دوربين به بخش‌هاي نظامي کره شمالي نگاهي انداخت و همين بازديد باعث شد کره شمالي تهديد به حمله هسته‌اي کند.

جنگ کره از آنجا که به هيچ وجه به نفع آمريکا تمام نشد و در عوض 36 هزار نفر از سربازان اين کشور در بين دو کره تلف شدند و به همين خاطر چندان مانور تبليغاتي روي آن صورت نگرفت، جنگ فراموش شده خطاب مي‌شود

مطالبي که «بروس کومينگز» در کتاب خود در بررسي سالگرد جنگ کره جمع آوري کرده است به جاي نوشته هاي صرفاً تاريخي و ژورناليستي بيشتر سعي دارد به نکاتي بپردازد که در تاريخ مورد غفلت واقع شده‌اند.

وي در کتابش با عنوان «جنگ کره: يک تاريخ» به روابط پر تنش بين دو کره کاري ندارد و به جاي آن پشت پرده اين تنش‌ها را بررسي مي کند و با اشاره به جدايي دو کره از يکديگر در سال 1945 مي‌نويسد که اين جدايي و تفرقه در اصل محصول جنگ سرد بين دو کشور ابرقدرت آن زمان يعني آمريکا و شوروي بود که هر کدام دو کره را از فرهنگ‌هاي استعماري خود پر کردند.

نظاميان آمريکايي کره جنوبي را اشغال کردند و روس‌ها هم کره شمالي و همين اشغال، آغازگر اولين برخورد در جنگ سرد بود. شوروي ها نظام کمونيستي را در کره شمالي با رهبري «کيم ايل سونگ» ايجاد کردند و آمريکايي‌ها آزادي بيشتري به سياستمدار تبعيدي کره جنوبي يعني «سينگمن ري» دادند و همچنان تنش بين دو کره ادامه پيدا کرد که در 25 ژوئن سال 1950 ميلادي کره شمالي حمله را آغاز کرد و در اين ميان دخالت نيروهاي آمريکايي و سازمان ملل حاصلي جز کشته شدن تعداد بي شماري از سربازان آمريکايي نداشت و همين امر باعث شد درباره اين جنگ کسي حرفي نزد و تنها چند کتاب درباره آن چاپ شود.

اوضاع وقتي براي آمريکا بدتر مي‌شود که مردم کره جنوبي عليه سينگمن و نيروهاي نظامي آمريکايي حاضر در خاک اين کشور شورش مي‌کنند و آمريکايي‌ها تصميم مي‌گيرند مناطق متعددي از خاک کره شمالي را بمباران کنند که تعداد زيادي از مردم روستاهاي نزديک به مرز کره جنوبي کشته مي‌شوند

به نوشته کومينگز، اوضاع وقتي براي آمريکا بدتر مي‌شود که مردم کره جنوبي عليه سينگمن و نيروهاي نظامي آمريکايي حاضر در خاک اين کشور شورش مي‌کنند و آمريکايي‌ها تصميم مي‌گيرند مناطق متعددي از خاک کره شمالي را بمباران کنند که تعداد زيادي از مردم روستاهاي نزديک به مرز کره جنوبي کشته مي‌شوند. نويسنده در اينجا اين سوال را مطرح مي‌کند که چرا بايد با داشتن تجربه جنگ جهاني دوم و ويتنام جنگي ديگر آغاز شود که رسانه‌هاي آمريکايي حاضر نشدند تصويري از اين جنگ به جهانيان نشان دهند.

او حتي در جايي مي نويسد که اعدام اسراي جنگي در کره شمالي انساني‌تر از جناياتي بود که آمريکا و نظاميان کره جنوبي در بمباران غير نظاميان کره شمالي از آن خودداري نکردند.

در کره جنوبي سياستي که با همکاري آمريکا در پيش گرفته شده است، همان سياستي است که در آفريقاي جنوبي تحت سلطه آپارتايت باعث پنهان ماندن حقيقت مي‌شود و اينکه کشته شدن هزاران شهروند کره جنوبي که در کره شمالي زندگي مي‌کردند با دستور مستقيم سينگمن خواسته مردم کره جنوبي نبوده و بايد آمريکايي‌ها به جاي تبليغات روي تهديدهاي هسته‌اي کره شمالي به آن جواب دهند. و اگر جنگ بين دو کره هم فراموش مي‌شود اين حقيقت نبايد فراموش شود.


تهيه و تنظيم: گروه کتاب تبيان - محمد بيگدلي
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت