معرفی طراحهای خلاقانه برتر دنیا

رقابتهای امسال Design Lab شرکت الکترولوکس با استقبال زیادی مواجه شده و هزار و 300 اثر از 17 کشور جهان در آن شرکت داده شده است که از آن جمله می توان به یخچال ژلاتینی و چاپگر خانگی لباس اشاره کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفي طراحهاي خلاقانه برتر دنيا

رقابتهاي امسال Design Lab شرکت "الکترولوکس" با استقبال زيادي مواجه شده و هزار و 300 اثر از 17 کشور جهان در آن شرکت داده شده است که از آن جمله مي توان به يخچال ژلاتيني و چاپگر خانگي لباس اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاري مهر، موضوع اين دور از رقابت بين المللي Design Lab که با دو هدف حمايت از دانشجويان برتر در طراحي قطعات الکترونيکي و دستيابي به طرح هاي هوشمندانه براي محصولات آينده شرکت "الکترولوکس" برگزار مي شود "دومين دوران فضايي" است.

25 طرح از ميان طرح هاي ارائه شده به عنوان راه يافتگان به مرحله نيمه نهايي انتخاب شده اند که از ميان آنها تنها هشت طرح شانس برد جايزه نقدي و اشتغال به کار در يکي از مراکز طراحي قطعات الکترونيکي را خواهند داشت.

تقريبا تمامي طرحهاي حاضر در رقابت سال 2010 به گونه اي با ابزار و لوازم خانگي در ارتباطند که با آغاز دومين عصر فضا امکان استفاده از آنها در خانه هاي مسکوني به وجود خواهد آمد. طرح اول جايزه اي 6 هزار و 176 دلاري و اشتغال در مرکز جهاني طراحي شرکت "الکترولوکس" را به خود اختصاص خواهد داد و طرح هاي دوم و سوم جوايز سه هزار دلاري و دو هزار و 500 دلاري دريافت خواهند کرد.

يکي از طرحهاي برتر در اين رقابت جاروبرقي روباتيکي است که توسط طراحي استراليايي خلق شده است. اين جارو برقي به تنهايي بر روي چهار پاي خود راه رفته و مي تواند با محيطي که در آن قرار دارد سازگاري پيدا کند.

اين روبات ابتدا تصويري سه بعدي از اتاقي که در آن قرار دارد را براي خود خلق کرده و مسيري که براي انجام وظايفش نياز دارد را انتخاب مي کند. مسير انتخاب شده توسط روبات مسيري است که از کمترين مقاومت در برابر جارو برخوردار است.

ايده "چاپ کن و بپوش" ايده جالب ديگري است که طرح آن توسط يک آمريکايي در اين رقابت شرکت داده شده است. بر اساس اين طرح کاربر بايد در برابر دوربين چنين ابزاري بايستد و لباس مورد نظر خود را انتخاب کند. دوربين دستگاه ابعاد بدن فرد را بررسي کرده و بهترين سايز مناسب را انتخاب مي کند. سپس دستگاه با استفاده چاپگري که مخازن قابل تعويض آن از الياف مختلف انباشته شده اند، لباس مورد نظر را چاپ و يا توليد کند. همچنين در صورتي که فرد از لباسهاي خود خسته شود مي تواند از همين دستگاه براي بازيافت و تجزيه لباسهاي قديمي و ساخت لباسهاي جديد استفاده کند.

يخچال بيوروباتي طراح روسي تنها يک چهارم از حجم يخچالهاي کنوني را در خانه اشغال خواهد کرد اما شيوه اي که اين يخچال با کمک آن مخازن غذاييش را پر مي کند، شيوه اي بحث بر انگيز است. در اين طرح به جاي طبقه هايي که در پشت در يخچال تعبيه مي شوند، ژل پليمري زيستي بر روي در يخچال قرار داده مي شود که با فشردن مواد غذايي به داخل اين ژل، آنها را در خود جا مي دهد. به بياني ديگر ژل هرآنچه که درون آن فشرده شود را پوشانده و يخچال ژل درخشان را خنک نگه مي دارد. يعني زماني که بخواهيد يک پرتقال از يخچال بيرون آورده و آن را ميل کنيد، بايد دست خود را درون اين ژل درخشان فرو برده و پرتقال را بيرون بکشيد.

شيء حلزون مانندي که در تصوير بالا به ليوان چسبيده است در واقع ابزار گرمازا و پخت و پز قابل حملي است که طراحي هندي آن را ارائه کرده است. اين ابزار مستقيما به ظروف مختلف چسبيده و حرارت مورد نياز آنها را تامين مي کند. نوع جسمي که حرارت به آن وارد مي شود به صورت خودکار شناسايي شده و حرارت متناسب آزاد مي شود. انرژي اين حلزون گرما زا توسط باطري هايي از قندهاي فشرده تامين شده و عملکرد آن توسط سطحي لمسي و تعاملي کنترل مي شود.

بر اساس گزارش گيزمگ، ابزار خلاقانه اما ترسناک MESO نيز از ديگر طرح هايي است که توسط طراحي رومانيايي خلق شده و مي تواند نيازهاي غذايي انسان را با تزريق مستقيم مواد غذايي مورد نياز به جريان خون انسان تامين مي کند. نمونه اي قابل حمل اين ابزار نيز براي افرادي که مشغله فراوان دارند و وقتي براي غذا خوردن پيدا نمي کنند در نظر گرفته شده است. اين ابزار با بررسي نوع گروه خوني کاربرش به سرعت مواد غذايي مورد نياز بدن وي را تعيين کرده و به جريان خون وي تزريق مي کند.

 

منبع: مهرنيوز

تنظيم براي تبيان: محسن مرادي

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت