امکان وجود حیات در قمر زحل

در میان قمرهای منظومه شمسی، تیتان از همه شگفت‌انگیزتر است. با قطر 5050 کیلومتر، این قمر زحل بزرگ‌ترین قمر منظومه شمسی و تنها قمری است که جوی غلیظ (با ضخامت 600 کیلومتر) به دور خود دارد. در سطح آن چرخه اقلیمی متان وجود دارد و به
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امکان وجود حيات در قمر زحل

در ميان قمرهاي منظومه شمسي، تيتان از همه شگفت‌انگيزتر است. با قطر 5050 کيلومتر، اين قمر زحل بزرگ‌ترين قمر منظومه شمسي و تنها قمري است که جوي غليظ (با ضخامت 600 کيلومتر) به دور خود دارد. در سطح آن چرخه اقليمي متان وجود دارد و به تازگي کشف آثاري از فعاليت‌هاي غيرمعمول شيميايي در سطح آن، گمانه‌زني‌هاي وجود موجودات فضايي را بر سطح اين قمر تقويت کرده است. با اين حال هيچ‌کدام به تنهايي سندي بر وجود حيات فرازميني نيستند.

جنجال‌ها براي چيست؟

تيتان سطحي يخ‌زده با دماي 178 درجه سانتي‌گراد زير صفر دارد که براي وجود آب مايع بسيار سرد است. با اين حال ممکن است حيات، راهي براي نفوذ يافته باشد. محققان در سال 2005 / 1384 اعلام کردند که ارگانيسم‌هاي روي سطح تيتان ممکن است با استنشاق هيدروژن و خوردن مولکول‌هاي آلي مانند استيلن و اتان بتوانند به زندگي خود ادامه دهند. اکنون فضاپيما کاسيني مدارکي را يافته که نشان مي‌دهد استيلن موجود در تيتان کم‌تر از آني است که تصور مي‌شد و ميزان هيدروژن موجود در سطح نيز پيوسته کاهش مي‌يابد. اين موضوع احتمال وجود موجودات بيگانه‌ مصرف‌کننده اين مواد را افزايش مي‌دهد.

چه چيز ديگري مي‌تواند باعث فعاليت‌هاي شيميايي غيرمنتظره شود؟

مک کي، يکي از محققاني که نخستين بار نظريه موجودات استيلن‌خوار را مطرح کرد، معتقد است يکي از محتمل‌ترين توضيحات در اين زمينه اين است که ممکن است مدل‌هاي استفاده شده براي محاسبه جريان هيدروژن، شرايط اين قمر را دقيقا شبيه‌سازي نکرده باشند.

اين يعني مدل مورد استفاده، ميزان هيدروژن موجود در تيتان را بيش از حد محاسبه کرده و همين باعث اين تصور مي‌شود که عده‌اي در حال مصرف هيدروژن هستند؛ درحالي‌که اين‌طور نيست. احتمال ديگر اين است که محاسبات کاسيني نامطمئن‌تر از تصور ماست.

هرچند يافتن آثاري از فعاليت‌هاي غيرمعمول شيميايي در تيتان، قمر زحل، گمانه‌زني‌هاي وجود موجودات فضايي را بر سطح اين قمر افزايش داده، اما هيچ‌کدام به تنهايي سندي بر وجود حيات فرازميني نيست.

اما اگر مدل‌هاي ديگر نيز مشخص کنند که هيدروژن واقعا در حال مصرف شدن است؟

با اين حال اين موضوع هنوز مدرکي بر وجود حيات نيست. مک‌کي مي‌گويد همچنين اين احتمال وجود دارد که هيدروژن طي يک روند غير زيستي مصرف شود، به عنوان مثال واکنش با استيلن براي توليد متان. اما احتمال اين فرضيه کم است، زيرا تصور نمي‌شود کاتاليزورهايي چون مس و آهن که براي چنين واکنشي مورد نياز هستند، در سطح يخي تيتان وجود داشته باشند و يا در سرماي بيش از حد، چندان تاثيرگذار باشند. اما مسلما اين يک احتمال است.

گام‌هاي بعدي چيست؟

تابه‌حال تنها يک مدل براي محاسبه هيدروژن موجود بر روي تيتان مورد استفاده قرار گرفته است. هنگامي که مدل‌هاي بيشتري استفاده شده و اطلاعات کامل‌تري از کاسيني به‌دست آيد، ما نظرات بهتري در مورد مصرف هيدروژن بر تيتان خواهيم داشت.

در اين‌صورت آزمايش‌هايي که شرايط تيتان را بر روي زمين شبيه‌سازي مي‌کنند، مي‌توانند تاثير کاتاليزورهاي واکنش هيدورژن و استيلن را در تيتان بررسي کنند.

آيا اين مدرکي بر وجود حيات خواهد بود؟

خير. ماموريت‌هاي بسياري به سطح تيتان بايد انجام شود تا مدارک روشني در مورد حيات بر تيتان بيابيم. يکي از نخستين گام‌ها شايد ارسال روباتي مجهز به انواع طيف‌سنج‌ها باشد که مي‌تواند به دنبال ملکول‌هاي زيستي پيچيده باشد که به نوبه خود مي‌توانند مدرکي دال بر وجود حيات بر تيتان باشند.

گروهي از محققان از ناسا درخواست کرده‌اند که بودجه‌اي را براي چنين عملياتي در نظر بگيرد. در صورت موافقت، اين فضاپيما در سال 2017 / 1386 پرتاب خواهد شد. سال گذشته، ناسا طرح پيشنهادي برخي دانشمندان را براي ارسال يک بالن و يک سطح‌نشين به مقصد تيتان را نپذيرفت و به جاي آن، پروژه تحقيقاتي مشتري و قمرهايش را تصويب کرد که در سال 2020 / 1399 پرتاب خواهد شد.

 

به نقل از: خبرآنلاين

تنظيم براي تبيان: م.ح.اربابي فر

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت