مسئولیت تاریخی ملت ایران

دیدار هزاران نفر از معلمان سراسر كشور با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ديدار هزاران نفر از معلمان سراسر كشور با حضرت آيت‌الله خامنه‌اي

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي امروز در ديدار هزاران نفر از معلمان سراسر كشور ، با اشاره به نقش حياتي و عظيم معلمان در ساختن و تربيت انسانهاي خلّاق، فكور ، متدين ، مبتكر و داراي اعتماد به نفس به منظور ادامه حركت روبه جلو كشور تاكيد كردند:ملت ايران بايد به مرحله اي از پيشرفت و تعالي برسد كه از لحاظ فكري ، علمي و زمينه هاي مختلف سياسي و اجتماعي به مرجعي متقن براي ملتها و متفكران دنياي اسلام تبديل شود و اين، مسئوليت تاريخي ملت ايران است.

رهبر انقلاب اسلامي در اين ديدار با گراميداشت ياد و خاطره استاد شهيد مرتضي مطهري و روز معلم، شهيد مطهري را معلمي كامل و با احساس مسئوليت خواندند و افزودند: آن مرد بزرگ در هر عرصه اي كه احساس مي كرد جامعه سؤالها و نيازهاي گوناگوني دارد، شجاعانه وارد مي شد و ملاحظات و مصالح هيچگاه مانع او نشدند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان كردند: شهيد مطهري برخلاف برخي از مدعيان روشنفكري ديني كه مفاهيم و مطالب خالي از محتواي ديني را با لعاب ديني عرضه مي كردند، مفاهيم حقيقي ديني را به تناسب نيازهاي روز و استفهام مخاطبان به جامعه عرضه مي كرد.

ايشان با تأكيد بر اينكه شهيد مطهري هيچگاه بدنبال نام وعنوان حوزوي و دانشگاهي نبود، افزودند: آن شهيد در دوران حيات خود، با همان شدتي كه با واپس گرايي و ارتجاع و تحجر مقابله مي كرد، با بدعت ها و افكار انحرافي و التقاطي نيز برخورد كرد و اين يكي از خصوصيات برجسته شهيد مطهري بود.

رهبر انقلاب اسلامي يكي از ويژگيهاي ممتاز آثار شهيد مطهري را، زنده و تازه بودن آنها دانستند و تأكيد كردند: علت اينكه بعد از گذشت سي سال از شهادت آن استاد و با وجود پيشرفتهاي گوناگون، هنوز آثار شهيد مطهري پاسخگوي بسياري از نيازهاي امروز است، اخلاص آن مرد بزرگ بود.

آن مرد بزرگ در هر عرصه اي كه احساس مي كرد جامعه سؤالها و نيازهاي گوناگوني دارد، شجاعانه وارد مي شد و ملاحظات و مصالح هيچگاه مانع او نشدند

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: هرگاه يك فكر عميق با اخلاص همراه شود، خداوند بركتي به آن انديشه مي دهد كه همچون ذخيره اي تمام نشدني براي جامعه باقي بماند و آثار شهيد مطهري اينگونه هستند.

ايشان تأثير كارهاي علمي و فرهنگي شهيد مطهري را نمونه اي از عظمت كار تعليم و تربيت دانستند و با اشاره به نقش حياتي معلمان خاطرنشان كردند: اگر معلمان همواره عظمت و بزرگي تأثير كار خود را مد نظر داشته باشند، ايمان، انگيزه، تحرك و تلاش آنها مضاعف خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامي، نقش و تأثير معلم در شكل گيري شخصيت فردي و اجتماعي كودكان و نوجوانان را فراتر از تأثير والدين، رسانه ها، مسائل اجتماعي و حتي عوامل وراثتي اخلاقي و معنوي ارزيابي كردند و افزودند: معلم با اين نقش برجسته مي تواند انساني مؤمن، با انگيزه، صبور، اميدوار به آينده، پيگير منافع عمومي، علاقمند براي رسيدن به قله هاي كمال فردي و اجتماعي، مبتكر، متفكر و اهل تحقيق و پژوهش، تربيت كند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تأكيد كردند: اگر معلم به جايگاه و نقش خود توجه نداشته باشد، ممكن است انسانهايي در نقطه مقابل انسانهاي مطلوب و مورد نياز، تحويل جامعه دهد.

ايشان همه معلمان را به باور نقش عظيم خود و فراموش نكردن آن، توصيه مؤكد كردند و افزودند: برنامه تحول بنيادين در آموزش و پرورش يك كار اساسي است كه بايد متناسب با نيازها، اهداف والا، و امكانات انساني كشور حتماً انجام شود و به سرانجام نيز برسد اما اين به معناي توقف تا زمان آغاز و تحقق اين تحول بنيادين نيست.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به عقب ماندگي هاي تاريخي كشور، جبران آنها را نيازمند يك تحرك عظيم دانستند و تأكيد كردند: كشور و ملت ايران بايد به جايگاه شايسته خود برسد و به عنوان الگويي كامل و متقن براي دنياي اسلام تبديل شود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان كردند: براي رسيدن به اين هدف بزرگ بايد همه توان و ظرفيت هاي انساني و فكري و استعدادهاي خدادادي ملت ايران به ميدان آورده شوند.

ايشان با تأكيد بر اينكه ملت ايران در صورتي كه به جايگاه واقعي و شايسته خود برسد،

زمينه ساز تغيير سرنوشت دنياي اسلام خواهد شد، افزودند: نتيجه تغيير سرنوشت دنياي اسلام، تغيير سرنوشت و وضعيت كنوني دنيا خواهد بود.

علت اينكه بعد از گذشت سي سال از شهادت آن استاد و با وجود پيشرفتهاي گوناگون، هنوز آثار شهيد مطهري پاسخگوي بسياري از نيازهاي امروز است، اخلاص آن مرد بزرگ بود

رهبر انقلاب اسلامي وضعيت كنوني دنيا را از لحاظ اخلاقي بسيار بد توصيف و تأكيد كردند: اين سرنوشت هولناك بشريت را مي توان تغيير داد اما شرط اول آن، ايجاد تحول بزرگ در كشور و تبديل شدن به يك الگوي مادي و معنوي است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان كردند: اساس هرگونه تحول در كشور نيز، تعليم و تربيت است و با توجه به زير ساختهايي كه در طول سي سال گذشته فراهم شده، اگرچه مسير طولاني و سخت است اما افق آينده بسيار روشن است.

ايشان دشمني قدرتها و بدخواهان با ملت ايران و مانع تراشي در مسير پيشرفت و حركت رو به جلو را، همچون سي سال گذشته قابل انتظار دانستند و تأكيد كردند: تجربه ملت ايران نشان داده است كه تهديدها و مخالفتها، نمي تواند موجب كُند شدن حركت رو به جلو شود و ملت ايران راه خود را با قوت ادامه خواهد داد.

رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند: مهمترين مسئله در مسير حركت رو به جلو، اين است كه هركسي وظيفه خود را به درستي بشناسد و آن را انجام دهد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در پايان تأكيد كردند: با توجه به اين مسئوليت سنگين، از مسئولان محترم آموزش و پرورش و معلمان گرامي انتظار مي رود وظيفه بزرگ خود را با همت والا، كار مضاعف و تلاش پيگيري دنبال كنند و همواره به لطف و عنايت خداوند متعال توكل داشته باشند.

در ابتداي اين ديدار آقاي حاجي بابايي وزير آموزش و پرورش با اشاره به برنامه هاي اصلاح ساختار و محتوا، و آماده شدن طرح تحول بنيادين در آموزش و پرورش به عنوان سند ملي گفت بعد از طي شدن مراحل قانوني اين سند ملي، تحول بنيادين آغاز خواهد شد.

وي با تأكيد بر اينكه در سند ملي، مدرسه به عنوان قدرتمندترين پايگاه فرهنگي محله تعريف شده است، افزود: تعريف جديد از مدرسه اعم از آموزشهاي رسمي و برنامه هاي فرهنگي در محلات، و تأكيد بر ورزش، كتابخواني، كانونهاي قرآني و گسترش نمازخانه ها در سند ملي گنجانده شده است.

وزير آموزش و پرورش تدوين درس ملي را از برنامه هاي در دست اقدام شورايعالي آموزش و پرورش خواند و تأكيد كرد: درس ملي، نقشه راه محتواي دروس، نحوه تدريس و آموزش، و نحوه ارتقاي كيفيت مهارتهاي لازم براي فرهنگيان است.

منبع: پايگاه اطلاع رساني دفتر حفظ و نشر آثار آيت الله خامنه اي

تنظيم براي تبيان: عطاالله باباپور

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت