پوستی زیبا با عسل

در کتاب آسمانی ما مسلمانان قرآن در سوره نحل آیات 68 و 69 به محتویات عسل و شفا بخشی آن اشاره شده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پوستي زيبا با عسل

در کتاب آسماني ما مسلمانان " قرآن " در سوره نحل آيات 68 و 69 به محتويات عسل و شفا بخشي آن اشاره شده است.

در طي قرن ها، از عسل به عنوان يک محافظ طبيعي پوست و مو استفاده کرده اند؛ کلوئوپاترا با حمام هاي عسل و شير خود معروف بود و همسر امپراتور روم از يک نوع لوسيون عسل و شير براي پاک سازي و حفظ طراوت و جواني پوست صورتش استفاده مي کرد.

با گذشت زمان، هنگامي که در اواخر دهه 1800، توليد لوازم آرايش به صورت انبوه آغاز گرديد، عسل به عنوان يکي از اجزاي رايج در اين فرآورده ها به کار گرفته شد.

امروزه نيز توليد کنندگان فرآورده هاي آرايشي- بهداشتي در پاسخ به استقبال مصرف کنندگان از فرآورده هاي طبيعي، به طور وسيع از عسل در فرمولاسيون فرآورده هاي مرطوب کننده ي پوست، ماسک هاي صورت، نرم کننده هاي مو و ژل هاي شوينده ي بدن، استفاده مي کنند.

ساختار شيميايي عسل

اين ساختار اصولاً به نوع زنبور و منبع تغذيه آن بستگي دارد. اما در حالت کلي از دکسترين لوولوز (65 تا 80 درصد) سوکروز (5/0 تا 8 درصد) و دکسترين (از يک تا 10 درصد) تشکيل مي شود.

وجود اسيدهاي آمينه، ويتامين ها، املاح و حتي برخي آنزيم ها نيز در عسل به اثبات رسيده که به نظر مي رسد در ايجاد اثرات مفيد آن نقش دارند.

عسل يک مرطوب کننده طبيعي

قدرت نگهداري آب توسط پوست مهم ترين عامل براي حفظ نرمي و الاستيسيته آن است. با بالا رفتن سن، تماس با عوامل شيميايي و يا استرس هاي محيطي، پوست اين قابليت را از دست مي دهد. به همين سبب با احساس خشکي و ظهور چروک هاي پوستي مواجه مي شود.

عسل يک ترکيب جاذب براي رطوبت است که آب را جذب کرده و آن را در خود نگه مي دارد. بنابراين به عنوان يک جز ثابت در انواع فرآورده هاي مرطوب کننده نظير پاک کننده ها، کرم ها، شامپوها و نرم کننده ها به کار مي رود.

از سوي ديگر به جهت برخورداري از خاصيت ضد التهابي پوستي، انتخاب مناسبي براي استفاده در فرآورده هاي مخصوص پوست هاي حساس (ترکيبات Hypo Sensitive ) و محافظ پوست بدن به شمار مي آيد.

آلفا هيدروکسي اسيدها (AHAS)

در حال حاضر، پروسه توليد AHAS با استفاده از عسل در حال تحقيق و بررسي است. آلفاهيدروکسي اسيدها که براي لايه برداري پوست کاربرد دارند جزو موثر کرم هاي ضد پيري پوست (Anti- Aging) و مرطوب کننده هاي پوستي به شمار مي روند.

از سوي ديگر عسل مي تواند در کنار AHAS از بروز عوارض جانبي آن ها و التهابات پوستي پيش گيري کند.

عسل يک ترکيب آنتي اکسيدان

مطالعات پايه بر خواص آنتي اکسيداني عسل دلالت دارند. آنتي اکسيدان ها در حفاظت پوست به خصوص در مقابل اثرات مخرب تشعشعات ماوراي بنفش UV نقش دارند.

چنان چه پوست براي مدت هاي طولاني در معرض تشعشعات ماوراي بنفش نور خورشيد قرار گيرد احتمال عوارضي نظير پيري زودرس و سرطان پوست افزايش مي يابد.

از آن جايي که برخي ضد آفتاب هاي شيميايي و فيزيکي مي توانند باعث تحريکات جلدي گردند، شرکت هاي توليد کننده ي آن ها در جست و جوي آنتي اکسيدان ها، ضد التهاب ها و مرطوب کننده هاي طبيعي مناسب هستند که بتوان از آن ها در فرمولاسيون فرآورده هاي ضد آفتاب استفاده نمود. خصوصيات مذکور در ترکيب هاي واحدي چون عسل به طور طبيعي وجود دارد.

اگر مي خواهيد با پزشکان سايت مشورت کنيد، اينجا را کليک کنيد.

براي شرکت در بحث هاي انجمن سايت مرتبط با بهداشت و سلامت، اينجا را کليک کنيد. 

*مطالب مرتبط:

شفافيت پوست با عسل

آيا عسل را خوب مي شناسيد؟

 خواص دارويي عسل

 شگفتي هاي عسل

 ماسک هاي زيبايي و تأثير آنها بر پوست

 نقش عسل در درمان زخم ها

غذاهاي خوب براي پوست ‌هاي بد

چه بخوريم تا پوستي سالم داشته باشيم؟

چي بخوريم تا پوستمان راضي باشد؟

تأثير ويتامين ها و املاح در حفظ جواني پوست (1) و (2)

از پوست خود چگونه محافظت کنيم؟

تغذيه مناسب براي برخي مشکلات پوستي

غذاهاي مفيد در ناراحتي هاي پوستي

رابطه دو طرفه تغذيه و زيبايي

حفظ سلامتي پوست با تغذيه مناسب

بخش تغذيه و سلامت تبيان

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت