تبیان، دستیار زندگی
اولین مشخصه یک مرطوب کننده خوب این است که موقع مصرف با کمی ماساژ جذب پوست شود. مرطوب کننده‌هایی که...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موقع خرید مرطوب‌کننده ...

مرطوب کننده

- اولین مشخصه یک مرطوب کننده خوب این است که موقع مصرف با کمی ماساژ جذب پوست شود. مرطوب کننده‌هایی که این مشخصه را ندارند باعث می‌شوند دست و صورت ظاهر چرب و براق پیدا کنند. همچنین فرد بعد از مصرف مرطوب‌کننده احساس خوشایندی ندارد.

- دومین ویژگی مرطوب کننده مناسب این است که بعد از شستشو به سرعت پاک شود. البته بعضی از مرطوب کننده‌ها طوری طراحی می‌شوند که در تماس با آب و مواد شوینده پاک نشوند و روی پوست باقی بمانند. این مرطوب کننده‌ها اغلب برای بیماران مبتلا به اگزما تجویز می‌شوند تا در تماس با آب و مواد شوینده ضمن رطوبت دهی به پوست، از پوست در برابر مواد شیمیایی موجود در شوینده محافظت کنند.

- سومین ویژگی که برای انتخاب مرطوب کننده باید مدنظر داشت، قوام مناسب آن است. مرطوب کننده‌ها می‌توانند به فرم لوسیون، کرم یا پماد باشند. وقتی قرار باشد مرطوب کننده برای محل‌هایی که وسعت زیادی دارد مثل تنه و اندام‌ها استفاده شود، بهتر است از لوسیون‌ها که قوام شلی دارند و در واقع مایع هستند، استفاه شود، ولی برای دست و صورت بسته به میزان خشکی پوست بهتر است از کرم یا پماد استفاده گردد.

مرطوب کننده

همین جا اشاره می‌کنیم که پمادها نسبت به کرم‌ها چربی بیشتری دارند و به همین خاطر قدرت مرطوب کنندگی آنها بیشتر است، پس وقتی که مرطوب کننده برای پوست بسیار خشک به کار می‌رود، استفاده از فرم پماد بهتر است.

بقیه مشخصات مرطوب کننده اغلب سلیقه‌ای است. مثل اینکه: مرطوب کننده باید رنگ و بوی خوبی داشته باشد و به خوبی روی پوست پخش شود.

- نکته آخر اینکه مرطوب کننده نباید موقع استفاده ایجاد حساسیت، خارش یا قرمزی کند. در صورت ایجاد حساسیت یا خارش، فرد باید از مرطوب کننده‌هایی که فاقد مواد حساسیت زا هستند، استفاده کند.

بنابراین به طور کلی می توان گفت یک مرطوب کننده خوب باید سریعا جذب پوست شود، راحت با شستشو پاک شود، قوام متناسب با محل کاربردش داشته باشد و بعد از مصرف ایجاد حساسیت و خارش نکند.

دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست و مو

*مطالب مرتبط:

نحوه انتخاب مرطوب کننده مناسب

خداحافظی با لوازم آرایش در 5 مرحله

فواید و مضرات کرم هاى آرایشى

خشکی پوست و درمان آن ( قسمت اول ) و ( قسمت دوم )

از پوست خود چگونه محافظت کنیم؟

پوست‌های شکننده، مشکل زمستانی

ماسک های زیبایی و تأثیر آنها بر پوست

لوسیون گل بابونه برای پوست

چه نوع پوستی دارید؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.