تبیان، دستیار زندگی
"محمد موسى عرب" كارشناس علوم بهداشتى از دانشگاه تهران و معاون مدیركل نظارت بر مواد غذایى و بهداشتى، درباره كرم هاى آرایشى و بهداشتى حاوى هیدروكینون مى گوید:..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فواید و مضرات کرم هاى آرایشى

کرم های آرایشی

"محمد موسى عرب" كارشناس علوم بهداشتى از دانشگاه تهران و معاون مدیركل نظارت بر مواد غذایى و بهداشتى، درباره كرم هاى آرایشى و بهداشتى حاوى هیدروكینون مى گوید:

« این نوع كرم ها براى از بین بردن و كاهش لك هاى پوستى به كار مى روند و مقدار مصرف آنها در كرم هاى آرایشى- بهداشتى حداكثر 2 درصد است و تنها زمانى مى توانند كارآیى داشته باشند و تأثیرات عمیقى بر جاى بگذارند كه برای طولانى مدت استفاده شوند. در صورت قطع مصرف، لك هاى پوستى دوباره تظاهر پیدا مى كنند كه چندان خوشایند افراد نیست.

این نوع كرم ها باید به رنگ سفید عرضه شوند و حاوى مواد رنگى نباشند، زیرا هیدروكینون موجود در كرم ها، در مدت 6 الى یك ماه به صورت اكسید درآمده و قهوه اى رنگ مى شوند كه نشان می دهد کرم غیرقابل مصرف است و خاصیت خود را از دست داده است.

اخیراً مواد سفیدكننده ضدلك ها از جلبك ها، خزه ها و سایر گیاهان دریایى استخراج و تولید مى شوند كه ضمن داشتن خاصیت سفیدكنندگى و ضدلكی، اثرات مضری روى پوست نداشته و مصرف آنها توصیه مى شود.

خانواده ها هنگام استفاده از كرم باید موراد زیر را رعایت کنند:

* کرم دارای پروانه ساخت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكى باشد.

* به تاریخ انقضا و تاریخ تولید حك شده روى انواع كرم توجه نمایند.

* ظاهر كرم را بررسی كنند تا تغییر رنگ و بو نداشته باشد و آب و روغن آن از هم جدا نشده باشد و بوى دلپذیرى داشته باشد.»

دكتر "مسعود داوودى" متخصص پوست و مو نیز معتقد است:

« كرم هاى روشن كننده ی حاوى هیدروكینون كه به عنوان داروى ضدلك مورد استفاده قرار مى گیرند، در درازمدت باعث افزایش تحریكات پوستى مى شوند و هر اندازه كه درصد هیدروكینون موجود در این نوع كرم ها بیشتر باشد، شانس ابتلا به تحریكات پوستى افزایش مى یابد؛ به عنوان نمونه هیدروكینون 10 درصد، شدیداً پوست را تحریك كرده و باعث خارش و قرمزى پوست مى شود.

تأثیر كرم هاى ضدلك در افراد متفاوت است و بستگى به نوع ضایعه دارد. در بعضى از افراد مصرف این نوع كرم ها موثر است و در برخى دیگر تغییراتى را به وجود نمى آورد.

بعضى از پزشكان، هیدروكینون را به عنوان درمان توصیه نمى كنند، چرا كه در درازمدت (بعد از 6 ماه) باعث ایجاد لك هاى دایمى در پوست مى شدند.

افراد بهتر است براى پیشگیرى از تحریكات پوستى شدید، از سفیدكننده هاى حاوى هیدروكینون 4 درصد استفاده كنند.

همچنین براى از بین بردن یا كم رنگ كردن ضایعات و لكه هاى پوستى نیز مى توانند از غلظت هاى كمتر از 2 درصد استفاده نمایند.

افراد باید بدانند در صورتى كه پس از 6 ماه استفاده از این كرم ها، بهبودى در وضعیت پوست آن ها حاصل نشد، مصرف آن را قطع كنند، چرا كه به عقیده برخى پزشكان ممكن است لك هاى دائمى روى پوست آن ها ایجاد شود، همچنین به دلیل عوارض پوستى، زنان باردار و شیرده نیز باید از مصرف این كرم ها پرهیز كنند.

كرم هاى ضدچین و چروك نیز به طور كامل مشكلات مذكور را از بین نمى برند و حداقل برای مدت زمان طولانى باید استفاده شوند. بهتر است افراد از دوران كودكى از نور شدید آفتاب به شدت پرهیز نمایند و در صورت لزوم از عینك هاى آفتابى و كلاه استفاده نمایند تا دچار عوارض پوستى نشوند.»

دكتر "معصومه هدایت" متخصص پوست و مو نیز معتقد است:

« كرم هاى مرطوب كننده نیز راهى براى پیشگیرى از پیرى زودرس پوست محسوب مى شوند، زیرا استفاده از آنها علاوه بر تأمین و نگهدارى آب پوست و ممانعت از تبخیر آب در لایه هاى سطحى پوست، از پیرى زودرس پوست نیز پیشگیرى كرده و شادابى و طراوت پوست را موجب مى شود.

به دلیل اینكه پوست در اثر عوامل خارجى مانند نور آفتاب ، سرما، گرما، تغذیه نامناسب، شست و شوى زیاد با مواد تمیز کننده و همچنین گذشت زمان و افزایش سن، رطوبت و چربى خود را از دست می دهد و دچار خشكى و پیرى مى شود، از این رو مرطوب نگه داشتن پوست از عارضه پیرى آن پیشگیرى می کند یا آن را به تأخیر مى اندازد.

همچنین خشكى پوست مى تواند باعث عوارضى نظیر زبرى، پوسته پوسته شدن، خارش، ترك خوردگى و كاهش انعطاف پذیرى پوست شود.»

ارمغان جوادنیا- روزنامه ایران

*مطالب مرتبط:

کرم هاى آرایشى و زیبایى هاى ظاهرى

انواع مواد آرایشی

اثرات و عوارض مواد آرایشی یا درمانی و حساسیت های پوستی

مواد تمیز کننده پوست و مو

محلول گیاهی پاک‌کننده صورت

نحوه انتخاب مرطوب کننده مناسب

علل پیدایش پیری زودرس در پوست(1) و (2)

پیری پوست و روش های پیشگیری یا تعدیل آن

«پیر پوستی» چرا؟

علل ایجاد چروک صورت و راه های درمان آن

روش جدید درمان چین و چروك صورت

پوستى بدون چروك با ده ماده غذایى

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.