پای صحبت پدیده تلاوت ایران

مجله وزین آیه (ضمیمه قرآنی همشهری جوان)که در مدت عمر کوتاه فعالیت خود، انصافا تحولی شایسته در فضای جامعه قرانی ایجاد کرده، درهشتمین شماره خود، گفتگویی جذاب و صمیمی با این جوان برومند مشهدی، انجام داده که به دلیل طولانی بودن آن، به ناگزیر نیمی از آن را در
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاي صحبت پديده تلاوت ايران

اشاره:

مجله وزين "آيه" (ضميمه قرآني همشهري جوان)که در مدت عمر کوتاه فعاليت خود، انصافا تحولي شايسته در فضاي جامعه قراني ايجاد کرده، درهشتمين شماره خود، گفتگويي جذاب و صميمي با اين جوان برومند مشهدي، انجام داده که به دليل طولاني بودن آن، به ناگزير نيمي از آن را در نوبت گذشته آورديم و نيمي ديگر را اينک تقديم مي کنيم.

 

- چندي پيش، قاريان کشور به ديدار رهبر انقلاب رفتند و شما هم در آن محفل قرائت کرديد؛ از آن ديدار بگوييد.

حتما مي‏دانيد که طبق برنامه قرار نبود که من در حضور رهبر معظم انقلاب قرائت داشته‏ باشم اما ايشان دستور دادند تا من هم قرائت کنم. وقتي تلاوت کردم، ايشان فرمودند: «الحمدالله الحان بر معنا منطبق بود». در سخناني هم که به صورت عمومي بيان کردند، فرمودند: «تلاوت به خشوع و خضوع نياز دارد تا در دل مستمع تاثير‏گذار باشد». اميدوارم قاريان ايراني اين نکته‏ها را در قرائت فراموش نکنند.

هيچ‏وقت به کسب درآمد از اين راه فکر نکرده‏ام چون براي رضاي خدا وارد اين کار شده‏ام. به لطف خدا تاکنون هم مشکل جدي نداشته‏‏ام.

- آقاي شاکرنژاد، نکته مبهم کارنامه‏ حرفه‏اي شما اين است که در مسابقات قرآن حضور چنداني نداشته‏ايد. آخرين حضورتان به 14سال قبل باز مي‏گردد که در مسابقات عربستان برگزيده شديد. مسابقات را تحريم کرده‏ايد؟

به دو دليل در مسابقات کمتر حاضر شده‏ام؛ نخست اينکه ديگر لزومي نداشت که در مسابقه شرکت کنم چون معتقدم مسابقات پله اول حرفه‏اي شدن است و دليلي ندارد يک قاري بعد از حرفه‏اي شدن، در بند مسابقات بماند. مساله دوم هم کمک کردن به برادر بزرگ‏ترم، «حاج حميد آقا» بود. چون حمايت‏هاي او در موفقيتم نقش بسياري داشت، من هم بايد کمک مي‏کردم تا ايشان در مسابقات رتبه مي‏آورد. خدا را شکر، سال 83 مقام اول مسابقات ايران را کسب کرد.

- پس شما اين طرز فکر را قبول داريد که قاري اگر بين‏المللي نباشد، قاري نيست؟

اگر چه نگرش غلطي است اما وجود دارد. کسب رتبه در مسابقات بين‏المللي، پله اول حرفه‏اي شدن است. با اين حال نمي‏توانيم بگوييم کسي که در مسابقات بين‏اللمي قرآن رتبه نياورده، قاري نيست؛ او در جايگاه پايين‏تري قرار دارد. البته اين وضع مختص ايران نيست، مصريان هم که در زمينه قرائت قرآن پيشينه طولاني دارند، قاريانشان دو دسته‏اند؛ آماتور و حرفه‏اي. آنجا هم قاري زماني حرفه‏اي مي‏شود که در مسابقات رتبه بياورد و بتواند در راديو و تلويزيون قرآن بخواند.

- خودتان کي حرفه‏اي شديد؟

نمي‏دانم منظوتان از حرف‏اي شدن چيست. اگر کسب رتبه بين‏المللي مورد نظرتان است، به 11 سالگي‏ام برمي‏گردد؛ يعني سال 74؛ وقتي در مسابقات بين‏المللي عربستان رتبه برتر آوردم؛ اما اگر منظورتان از حرفه‏اي شدن زماني است که صاحب سبک شده‏ام، فکر مي‏کنم سال 82 يا 83 بود که روش نويني در تلاوت ارائه دادم.

- شما در نمايشگاه قرآن امسال يک غرفه داشتيد. به نظر مي‏رسد در مشهد فعاليت‏هاي گسترده‏ قرآني داريد؟

 خيلي وقت بود که من و دوستانم جاي يک مرکز تخصصي قرآن را در مشهد خالي مي‏ديديم؛ براي همين تصميم گرفتيم «موسسه فرهنگي صراط» را راه‏اندازي کنيم تا در زمينه قرائت قرآن کار ويژه‏اي انجام دهيم. تاکنون هم حدود 2 هزار ساعت تلاوت از استادان مختلف جمع کرده‏ايم و به افرادي که مي‏خواهند وارد حوزه قرائت قرآن شوند، مشاوره مي‏دهيم. دو نمايشگاه در خارج از کشور هم برگزار کرده‏ايم.

- اين فعاليت‏ها باز خوردي هم داشته است؟

 فکر مي‏کنم کمي زود باشد که در باره نتايج فعاليت‏هاي اين موسسه اظهار نظر کنيم اما به نظر مي‏رسد در ايجاد انگيزه ميان جوانان و نوجوانان مشهدي تا حدودي موفق بوده‏ايم. ميزان استقبال از برنامه‏هاي ما چنين نشان مي‏دهد.

- اما واقعا بايد پذيرفت که مشهد در سال‏هاي اخير در حوزه قرائت، پيشرفت چشم‏گيري داشته است.

صددرصد بيشتر فعاليت‏هاي قرآني شهرستان مشهد زير نظر دفتر قاريان اين شهر اداره مي‏شود. جلسه مرکزي اين دفتر، هر هفته در مسجد کرامت برگزار مي‏شود. اين مسجد از قبل از انقلاب فعال بوده و فعاليت 90درصد از قاريان برجسته شهرستان مشهد از همين مکان آغاز شده است. حرم مطهر آقا علي بن‏موسي الرضا عليه‏السلام هم از پايگاه‏هاي قرآني مشهد است که همواره کلاس‏هاي بسياري در اين مکان مطهر برگزار مي‏شود.

- اين سوال شخصي است ولي براي خيلي‏ها ممکن است جالب باشد که بدانند درآمد حامد شاکرنژاد از چه راهي تامين مي‏شود؟

هيچ‏وقت به کسب درآمد از اين راه فکر نکرده‏ام چون براي رضاي خدا وارد اين کار شده‏ام. به لطف خدا تاکنون هم مشکل جدي نداشته‏‏ام.

- با اين حال نمي‏توانيم مسائل مالي را در زندگي روزمره ناديده بگيريم.

با توجه به اينکه درسم تازه تمام شده، هنوز به طور جدي وارد کار نشده‏ام. اگر خدا بخواهد، برنامه‏هاي بسياري دارم که مي‏خواهم با کمک دوستان آنها را انجام دهم. الحمدالله فعلا سفرها و برنامه‏هاي قرآني تا حدودي مشکلات را رفع مي‏کند.

- پس سفرهاي قرآني نوعي منبع درآمد براي شماست؟

به عنوان منبع درآمد به سفرها و برنامه‏هاي قرآني نگاه نمي‏کنم؛ معتقدم حالا که با لطف خدا و ائمه معصومين، قرآن را ياد گرفته‏ام، بايد زکات آن را هم بپردازم که زکات علم نشر آن است. هدف دوم هم جذب جوانان و نوجوانان به قرآن است که در اين زمينه هم تا حدودي موفق بوده‏ام.

- يعني با گرفتن هديه بابت قرائت قرآن مخالفيد؟

ببينيد، اگر افرادي که از قاريان براي اجراي برنامه دعوت مي‏کنند، ارزش کلام قاري را بدانند، مسلما ديگر نيازي نيست که قاري در باره حق‏الزحمه حرفي بزند. بپذيريد کسي که به‏طور حرفه‏اي وارد قرآن شده، عمري زحمت کشيده تا به اين مرحله رسيده است. پس جامعه نبايد نگاه منفي داشته باشد. البته چند سالي است که با حمايت مسوولان بنياد نخبگان، حمايت‏هايي انجام مي‏شود و تسهيلاتي در اختيار حافظان و قاريان قرار مي‏گيرد اما اين امکانات فقط شامل افرادي است که در مسابقات بين‏المللي عربستان، مالزي و ايران رتبه آورده باشند و بقيه قاريان و حافظان دشواري‏هاي خاص خودشان را دارند.

- آقاي شاکرنژاد، اگر امروز يک نوجوان سراغتان بيايد و بگويد مي‏خواهم قرائت کنم، او را به تقليد از چه کسي تشويق مي‏کنيد؟

دروغ چرا؟ مي‏گويم سبک شاکرنژاد؛ البته به شرط اينکه اين توانايي و استعداد را در او احساس کنم که مي‏تواند به اين سبک بخواند سبک من بسيار دشوار است و کسي که وارد اين کار مي‏شود، بايد توانايي بالايي داشته باشد. دوست ندارم حمل بر خود ستايي شود؛ دليل اصلي‏ام اين است که مي‏خواهم قاريان ايراني به جاي تقليد از مصريان، از هموطنان خود تقليد کنند بايد دنيا باور کند که دوره طلايي قرائت ايراني‏ها آغاز شده و نوبت مصري‏ها به سر آمده است.


فرآوري براي تبيان: شکوري_کارشناس بخش قرآن
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت