سینما در گذشته و حال

هنر نمایش تصویرهای متحرک، پس از اختراع دستگاه تصویر افکنی توماس ادیسون (کینتوسکپ) در سال 1891، اختراع شد. کمی پس از معرفی دستگاه ادیسون، دو برادر فرانسوی به نام‏های آگوست و لوئی لومیر، دستگاه سینما توگراف را اختراع کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سینما در گذشته و حال

هنر نمایش تصویرهای متحرک، پس از اختراع دستگاه تصویر افکنی توماس ادیسون (کینتوسکوپ) در سال 1891، اختراع شد. کمی پس از معرفی دستگاه ادیسون، دو برادر فرانسوی به نام‏های آگوست و لوئی لومیر، دستگاه سینما توگراف را اختراع کردند. این دستگاه، تصویرها را بر روی پرده می‏انداخت. تصویرهای، به قدری سریع و پشت سر هم به نمایش در می‏آمدند که متحرک به نظر می‏رسیدند.

در سال 1896 برادران لومیر اولین فیلم عمومی جهان را در پاریس به نمایش گذاشتند. پس از آن، فیلم‏سازان سراسر اروپا و آمریکای شمالی به ساخت فیلم روی آوردند.

فیلم‏های اولیه، به آنچه ما امروزه می‏بینیم، چندان شباهتی نداشتند. آنها سیاه و سفید و صامت بودند و تصویر دائما پرش داشت.

سینما

برخی از دانشمندان، با استفاده از این‏گونه فیلم‏ها، رفتار انسان‏ها و حیوانات را مورد بررسی قرار می‏دادند. به زودی فیلم‏های طولانی‏تری ساخته شد. این فیلم‏ها نیز صامت (بدون صدا) بودند، اما برخی از مدیران سینماها با استفاده از نواختن پیانو در سالن، یا پخش صدای گوینده، تماشاگران را راهنمایی می‏کردند. یکی از ویژگی‏های این نوع فیلم‏ها این بود که تمام مردم جهان با هر زبانی، قادر به فهم آنها بودند؛ بنابراین کمدین‏هایی نظیر چارلی چاپلین (نابغه سینما و فیلم‏های صامت) بسیار سریع به شهرت جهانی دست یافتند.

از ویژگی‏های فیلم‏های صامت این است که تمام مردم جهان با هر زبانی، قادر به فهم آنها بودند.

سازندگان فیلم‏های اولیه، تنها اخبار و رویدادهای واقعی را به نمایش می‏گذاشتند، اما از سال 1902 میلادی، آنها با استفاده از هنرپیشه‏هایی که نقش‏های مردم خیالی را ایفا می‏کردند، سناریوهای تخیلی را به روی پرده آوردند. این گونه فیلم‏ها را در فرانسه و آمریکا بسیار مشهور شدند و هالیوود در شهر کالیفرنیا، مرکز اصلی فیلم‏سازی جهان شد.

اولین فیلم صدادار جهان در سال 1927 در آمریکا به نمایش درآمد و نام آن (خواننده ) جاز بود.

تا قبل از اختراع تلویزیون، بیشتر فیلم‏ها به صورت سیاه و سفید پخش می‏شدند. اما رقابت با تلویزیون، فیلم‏سازان را وادار به ساخت فیلم‏های رنگی کرد. فیلم‏ها داستا‏ن‏های متفاوتی از جمله مذهبی، جنگی، عاطفی، اجتماعی، کمدی، طنز و... را به تصویر می‏کشیدند.

در رقابت بین تلویزیون و سینما، اولی برنده شد و بسیاری از صاحبان سینما و نیز فیلم‏سازان، ورشکست شدند یا تغییر شغل دادند. امروز اکثر مردم، فیلم‏های مورد علاقه خود را از تلویزیون یا ویدئو تماشا می‏کنند؛ اما طرفداران واقعی سینما معتقدند که هیچ‏چیز همچون تماشای فیلم‏های سینمایی آن هم روی پرده عریض سینما لذت بخش نیست.

دایره المعارف کودکان

تنظیم : بخش کودک و نوجوان

***************************************

مطالب مرتبط

نیروی پلیس، چگونه به وجود آمد؟

بمب اتم

پیام آوران صلح و دوستی المپیک

کشاورز و کشت گندم

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت