تغییرات آینده وب

هنوز چيزي از سال 2010 نگذشته، برنامه‌نويسان و طراحان وب با ارائه مقالات و نظريه‌ها، در مورد روند طراحي وب در سال 2010 و نوآوري‌هايي كه بايد در اين سال انجام شود صحبت كرده‌اند. نگاهي مي‌اندازيم به چيزهايي در سال جديد اينترنت و وب را سر و شكل مي‌دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغييرات آينده وب

 

هنوز چيزي از سال جديد ميلادي نگذشته، برنامه‌نويسان و طراحان وب با ارائه مقالات و نظريه‌ها، در مورد شيوه و روند طراحي وب در سال 2010 و نوآوري‌هايي كه بايد در اين سال انجام شود صحبت كرده‌اند. اين برنامه‌نويسان معتقدند با توجه به پتانسيل وب، بايد هرچه سريع‌تر كارآمدي آن را بالا برد. بنابراين نگاهي مي‌اندازيم به اين كه چه‌چيزهايي در سال جديد اينترنت و وب را سر و شكل مي‌دهند؟

 

استفاده از ‌CSS3, HTML5 و ‌‌فونت‌ها به‌عنوان يك سرويس

استفاده از ‌ CSS3, HTML5 و فونت‌ها به‌صورت سرويسي مانند ‌Typekit‌ كه به مرورگرها امكان پشتيباني از قانون ‌CSS@font-face‌ را مي‌دهد، استفاده از فونت‌هاي دلخواه بدون نياز به نصب را به‌طراح مي‌دهد و اين آزادي بيشتري براي طراحان به ارمغان مي‌آورد. ‌ ‌

CSS3 براي شكل دادن به محتويات وب امكانات جديد و جالب توجهي در اختيار برنامه‌نويس قرار داده‌است. از پس‌زمينه‌هاي چندگانه روي عناصر صفحه گرفته تا توانايي بهتر در انتخاب و شكل دادن به عناصر به‌شكلي اختصاصي‌تر، رنگ‌هاي متحرك مستقل از گرافيك‌هاي ايستا و پيشرفت‌هاي مستقل ساده‌تر مانند پشتيباني از گوشه‌هاي چرخان بدون نياز به تكنيك‌هاي پيچيده درهاي غلتان يا جاوااسكريپت.

‌HTML5‌، آرام ولي مطمئن درحال تغيير دادن راه نشانه‌گذاري صفحه‌ها است. اين زبان ما را به هدف نهايي وب سمانتيك نزديك مي‌كند، امكان پشتيباني از چندرسانه‌هاي با فرمت باز، مثل ويديو و صدا را مي‌دهد و راه‌هاي بهتري را براي همگام شدن با محتواي يك وب‌سايت به ما نشان مي‌دهد.

تغيير ديگري كه طراحان وب آرزوي داشتن آن را داشتند، اين بود كه بتوانند از هر فونتي در صفحه وب استفاده كنند بدون اين‌كه از جايگذاري عكس پس‌زمينه ‌CSS‌ يا جاوااسكريپت و فلش استفاده كنند. توسعه ابزاري مثل Typekit‌ و پشتيباني از قانون ‌@font-face‌، سازندگان سايت را قادر به استفاده از رنج وسيع‌تري از فونت‌ها در طراحي‌هايشان مي‌كند.

 

 

راه‌هاي وب‌‌‌گردي

منظره مرورگري با مرورگرهاي وب بهتر و سريع‌تر مثل گوگل كروم، فايرفاكس، سافاري و اپرا، زنده و خوب است. كاربران وب با گزينه‌هاي زيادي روبرو هستند كه از عرصه رقابت موفق بيرون‌آمده‌اند. البته اين مساله براي توسعه‌دهندگان، پردغدغه و براي مشتريان خوب است.

همه مرورگرها با تمام قوا در جنگ مرورگرها شركت كرده‌اند. اين جنگ هيچ شباهتي با رقابت‌هاي گذشته در اينترنت ندارد، جايي‌كه اينترنت اكسپلورر بقيه مرورگرها را به‌راحتي در رقابت كنار مي‌زد. ولي ‌IE‌ در رقابت‌هاي اخير تبديل به يك رقيب ضعيف شده‌است.

ولي تغييرات در جستجو در اينترنت فقط به‌رقابت مرورگرها محدود نشده‌است. محتواي وب خلاصه شده است و براي وب‌گردي ديگر لازم نيست فقط پشت ميز بنشينيد. گوشي‌هاي هوشمند رايج شده‌اند، تلويزيون‌ها مي‌توانند به اينترنت وصل شوند، كنسول‌هايي مثل ‌3 PS‌ و نت‌بوك‌ها و دستگاه‌هاي موبايل مثل آيفون و ‌Droid‌، در صفحه‌اي كوچك‌تر از لپ‌تاپ‌هاي سنتي وب را به كاربران خود مي‌دهند.

علاوه‌براين مرورگرها نيز درحال تغيير هستند. گوگل كروم، موتور ‌WebKit‌ را ارائه داد. موتور طرح‌بندي كه بخشي از ويژگي‌هاي ‌HTML5‌‌ و CSS3‌ را دارا بود و براي كامپيوترهاي ويندوزي طراحي شده بود كه بهتر از درگاه سافاري اپل روي ويندوز جواب داد. اين موتور، هنوز يك هدف به‌شمار مي‌آيد. با حركت گوگل براي گرفتن 10% از بازار در يكي دو سال آينده، كاربران به‌زودي به‌سمت اين مرورگر حركت مي‌كنند. با تغيير مرورگرها،كار ‌IE‌ سخت شده است ولي امكان موفقيت آن در سال جاري وجود دارد. در آلمان موزيلا فايرفاكس تقريبا بازار ‌IE‌ را كساد كرده است.

وضعيت ديدن وب‌سايت‌ها در رسانه‌هاي ديگر نيز درحال تغيير شدن و بهتر شدن است. اين سوال همواره پيش مي‌آيد كه آيا وب‌سايت شما نگارش تلفن همراه دارد؟ در صفحه‌هاي نمايش بزرگ به‌چه صورت خواهد بود، صفحه‌هاي نمايش كوچك وب‌سايت را چطور خواهند ديد؟

 

رسانه جمعي

هيچ‌كس نمي‌تواند منكر اين قضيه شود كه سال 2009، سال بزرگي براي رسانه جمعي بود. مثلا توييتر به روابط عمومي اداره‌ها هم راه يافت. بديهي است كه اين روند در آينده نيز ادامه خواهد داشت.

رشد پايگاه‌هايي مثل توييتر و فيس‌بوك، وب را به سمت اجتماعي‌تر شدن پيش برد. تغييرات بزرگ قطعا در رسانه جمعي رخ خواهند داد.

جاوااسكريپت

خود CSS3‌ و ‌HTML5‌‌ مي‌خواهند جاي جاوااسكريپتي را بگيرند كه فلش را براي حمله انتخاب كرده است. اين اتفاق، باعث مي‌شود اجراي نرم‌افزارهاي تحت وب آسان‌تر باشد و بدون نياز به افزونه‌اي براي يك مرورگر بتوان وب‌سايت‌ها و نرم‌افزارها را بهتر، مفيدتر و زيبا‌تر ديد. ‌ ‌

جاوااسكريپت قدم در محدوده‌اي گذاشت كه پيش از اين با فلش به آن دسترسي داشتيم. مثل بازي‌هاي تعاملي با كاربر و مصوركردن داده‌ها به‌صورت تعاملي و كامل. اين فناوري مي‌تواند راه بسيار ساده‌تري را براي واسط‌هاي قوي و از نوع فلش فراهم كند.

 

استفاده از نرم‌افزار به‌عنوان يك سرويس

مدل‌هاي شغلي استفاده از نرم‌افزار به‌عنوان يك سرويس ‌(SaaS)‌ سال‌هاي زيادي منتظر ارائه بودند. بهترين ‌SaaS‌ها مثل محصولات ‌Singals37‌ و ‌Google Enterprise‌ امروزه به‌سرويس‌هاي معمول بدل شده‌اند.

رقابت خيلي سخت شده‌است! فناوري‌ها راحت‌تر و با هزينه كمتر در دسترس هستند كه به افراد كوچك امكان مبارزه با افراد بزرگتر را مي‌دهند. در سال جاري، خواهيم ديد كه اين رقابت افزايش مي‌يابد و جاي اميدواري دارد كه خلاقيت در نرم‌افزارهاي تحت وب افزايش داشته باشد.

 

 

برگرفته از کليک

تنظيم براي تبيان: فاطمه مجدآبادي

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت