وقتی عشق ،تفاوت ها را نمی بیند

وقتی شخصی را برای ازد.اج انتخاب می کنیم ،توجه به فرهنگ و خانواده ای که در آن رشد کرده می تواند در آینده ی ازدواج ما نقش مهمی داشته باشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتي عشق ،تفاوت ها را نمي بيند

هيچ كس ازدواج نمي‌كند كه بدبخت شود. هيچ‌كس ازدواج نمي‌كند كه محيطي پر از تشنج و درگيري براي خود به وجود آورد. اصلا ازدواج براي خوشبخت شدن است و آرامش يافتن. اما همين اكسير خوشبختي و آرامش، اگر در چارچوب درست و با معيارهاي صحيح صورت نگيرد، به جاي اين‌كه آرامش‌دهنده باشد مخل آرامش خواهد بود. زندگي در اين صورت به يك ميدان مبارزه تبديل مي‌شود و به يك جهنم دائمي.

 

تفاوت‌هاي فرهنگي را جدي بگيريد

اگرچه فرهنگ به تنهايي نمي‌تواند در اختلاف سطح طبقات تاثيرگذار باشد و نمي‌توان با قاطعيت گفت كه افراد از فرهنگ‌هاي مختلف نمي‌توانند با هم ازدواج كنند، اما بي‌ترديد تشابه فرهنگي مي‌تواند نقش مهمي در موفقيت يك ازدواج داشته باشد. فراموش نكنيم شخصيت فرد در محيط خانواده شكل مي‌گيرد، بنابراين هر خانواده با توجه به زمينه‌هاي فرهنگي و تربيتي خود تاثير متفاوتي روي فرزندان و در نتيجه چهارچوب شخصيتي آنها مي‌گذارد.

محيط زندگي، قوم و قبيله، عقايد و باورها، آداب و رسوم و توقعات و انتظارات فرد از مسائلي است كه مي‌تواند زندگي مشترك هر عروس و دامادي را با مشكل روبه‌رو كند.

 بنابراين يكي از موضوعاتي كه در انتخاب همسر بايد به آن توجه كرد، هم سطح بودن فرهنگ است. ويژگي‌هاي فرهنگي در تمام مراحل اجرا و برگزاري مراسم ازدواج و آداب و رسوم مربوط به آن تاثيرگذار است؛ اما نقش آن در طول زندگي بيشتر نمايان مي‌شود و اختلافات موجود هر روز بيش از پيش باعث درگيري و بحث در مورد مسائل مختلف زندگي مي‌شود.

 

دكتر شهربانو قهاري، روانشناس باليني ، قبل از هر چيز اولويت را به جهان‌بيني و سيستم ارزشي افراد مي‌دهد. به اين دليل كه جهان‌بيني سبك و شيوه زندگي و راه كارها و راهبردهايي را كه افراد در زندگي به كار مي‌برند، تعيين مي‌كند. به اين ترتيب كه اگر براي مثال جهان‌بيني فردي صرفا مادي باشد، يا زندگي را صرفا در اين دنيا خلاصه كند، طبيعي است كه به مسائل دنيوي بيشتر اهميت مي‌دهد. جدي گرفتن خيلي چيزها و چسبيدن به ظواهر زندگي و ماديات براي او تعيين‌كننده است و در مقابل، اگر جهان‌بيني كسي مذهبي و الهي باشد و اعتقاد داشته باشد در دنيا همه چيز حساب و كتاب دارد، نظمي حاكم است، هيچ چيز پيش خدا گم نمي‌شود و هر عملي بازتابي دارد، سبك زندگي او متفاوت خواهد بود.

او با اشاره به اين كه در زندگي امروز ظواهر اهميت بيشتري پيدا كرده‌‌اند، مي‌گويد: «فرد افتخار مي‌كند كه براي عروسي‌اش 20 تا 30 ميليون خرج شده است، اما اين كه فردي كه مي‌خواهد عمري را با او زير يك سقف زندگي كند و همسر آينده‌اش خواهد بود چه جهان‌بيني و نگرشي به افراد و دنيا دارد، خيلي برايش مهم نيست.بنابراين بايد در آموزش‌ها اين را جا بيندازيم ضمن اينكه منظور از جهان‌بيني و سيستم ارزشي فقط مذهبي بودن نيست، بلكه منظور اين است كه شما ديد خود را فراتر از مسائل ظاهري و مادي ببريد و مسائل را عمقي تر ببينيد؛ چنين ديدي مي‌تواند براي قبل و بعد از ازدواج مفيد و تعيين‌كننده باشد.»

دختر و پسري كه با اعتقادات ديني و اختلاف در نوع اعتقادات ازدواج مي‌كنند، حتي اگر قبل از ازدواج به اين توافق رسيده باشند كه به مسائل مربوط به مذهب كاري نداشته باشند و پس از احساسات پرشور جواني، در زمينه‌هاي مختلف اختلاف نظر و احتمالا ناسازگاري خواهند داشت.

براي مثال، عدم هماهنگي در انجام فرايض و مراسم ديني مي‌تواند زمينه‌اي براي ناسازگاري باشد. نوع تفريحات و سرگرمي‌ها، نحوه حضور در ميهماني‌ها، مسائل مربوط به طهارت و ساير احكام از مسائلي است كه زندگي زوج جوان ما را دچار چالش مي‌كند. تصور كنيد در چنين خانواده‌اي، پاي يك كودك نيز به ميان آيد. تربيت و پرورش كودك يكي از زمينه‌هاي مهم براي ناسازگاري‌هاي دايمي زن و شوهر خواهد بود.

چنين مشكلاتي براي دختر و پسري با ايمان مذهبي مشابه ولي با درجات اعتقادي متفاوت نيز بروز خواهد كرد. براي مثال، دختر و پسر مسلماني را در نظر بگيريد كه يكي خود را ملزم به رعايت اصول عملي دين مي‌داند و ديگري چندان در قيد و بند انجام فرايض ديني نيست. در اين شرايط هر يك از عروس و داماد از رفتار همسر خود رنج مي‌برد. آنها در نوع پوشش، نوع برخورد با افراد نامحرم، انجام سفرهاي تفريحي و زيارتي و همه آنچه كه فكرش را بكنيد، اختلاف نظر و سليقه خواهند داشت. به نظر شما آيا چنين زوجي مي‌توانند از ازدواج خود انتظار آرامش داشته باشند؟ و آيا اين زندگي مشترك در زير يك سقف به سرانجام خواهد رسيد؟

دكتر قهاري معتقد است چهارچوب اعتقادات تا 20 سالگي و تا پايان دوره نوجواني در فرد شكل مي‌گيرد و در سنين 30 تا 40 سالگي به اوج مي‌رسد. بنابراين حتي اگر دختر و پسري در حال حاضر از نظر ظاهري تشابهاتي با هم دارند، نمي‌توان مطمئن بود كه تفاوت‌هاي اعتقادي آنها در آينده بروز نكند و موجبات ناسازگاري و اختلاف را فراهم نكند. بنابراين در انتخاب همسر بايد به خانواده و محيطي كه فرد در آن پرورش يافته است توجه كرد.

آواز دهل شنيدن از دور خوش است

بسيار ديده و شنيده ايم كه افراد با مليت‌هاي مختلف ازدواج كرده‌اند. شايد در ميان اين زوج‌ها استثنائاتي باشد كه به خوبي و خوشي زندگي را ادامه داده و از انتخاب خود راضي‌اند؛ اما زندگي 2 فرد با 2 مليت متفاوت و حتي زوج‌هايي با مليت مشترك ولي از شهرهاي متفاوت نيز به دليل اختلافاتي كه در آداب و سنن وجود دارد، با مشكلاتي همراه است. دكتر قهاري در اين زمينه حتي خرده فرهنگ‌هايي را كه در نقاط مختلف يك شهر، براي مثال در بخش‌هاي شمالي و جنوبي آن وجود دارد، نيز موثر مي‌داند. اين كه يك خانواده چقدر سنتي يا مدرن باشد، از موارد ديگري است كه مي‌تواند زندگي يك زوج جوان را تحت‌تاثير قرار دهد. بسياري از خانواده‌هاي سنتي اجازه نمي‌دهند كه فرزند در حضور آنها آزادانه عمل كند. داماد يا عروس خانواده، چنانچه در حضور مادر شوهر يا پدرشوهر يا پدر زن و مادر زن نسنجيده سخن گويد، يا حتي كودك خود را بغل كند و ببوسد، ناراحت مي‌شوند و گاه اين‌گونه رفتار به اختلاف و گله‌گذاري منجر مي‌شود. بسياري از خانواده‌هاي مدرن نمي‌توانند خود را با خانواده‌هاي سنتي وفق دهند. همچنين افراد از طبقات اجتماعي متفاوت در روابط خود دچار مشكل خواهند شد.

براي بسياري از خانواده‌ها 4 زانو نشستن، استفاده از كلمات خاص، لم دادن در مجالس و مانند آن از آداب رايج است، براي اين گروه چندان مهم نيست كه با صدا غذا بخورند، يكديگر را با لقب‌هاي غير متعارف صدا بزنند و مانند آن. حال آن كه گروهي ديگر اين رفتار را نمي‌پذيرند، در نتيجه ازدواج‌هايي كه در چنين خانواده‌هايي با آداب و رسوم معاشرتي متفاوت صورت مي‌گيرد، براي زوجين و خانواده‌هاي آنها خوشايند نيست و گاه به صورت مشكل حادي خودنمايي مي‌كند كه حلاوت زندگي را از زن و شوهر مي‌گيرد و خانواده‌هاي وابسته را نيز ناراحت مي‌كند و به عكس‌العمل‌هاي ناخوشايند وا مي‌دارد. به همين ترتيب در نظر بگيريد زوجي را كه يكي از آنها اهل مطالعه و تحقيق است، و ديگري گردش و تفريح و تماشاي فيلم و سينما را ترجيح مي‌دهد، يا فردي كه بسيار برون گرا و اجتماعي است و همسري كه علاقه چنداني به معاشرت‌هاي دوستانه و خانوادگي ندارد و ترجيح مي‌دهد تنها باشد؛ فردي كه به تيپ و ظاهر خود اهميت مي‌دهد و همسري كه در زمينه وضعيت ظاهري چندان به خود زحمت نمي‌دهد؛ همه اين‌ها از مواردي است كه مي‌تواند زندگي را كه با هزاران اميد و آرزو آغاز شده با ناكامي و تلخي مواجه كند.

در مجموع، در زندگي هر فرد ارزش‌ها و ضد ارزش‌هاي فرهنگي نقش مهمي دارد. در اينجا آنچه مطرح است، اختلاف اعتقادات و باورها و آداب و رسوم و نقش آنها در زندگي خانوادگي است. اين موضوع بايد قبل از ازدواج مورد توجه قرار گيرد و فرد همسري انتخاب كند كه اعتقادات و باورها و سبك زندگي او به اعتقادات و باورهاي او نزديك باشد. در اين صورت آنها خواهند توانست با روش‌هاي منطقي بر اعتقادات و باورهاي يكديگر تأثير بگذارند و اختلاف‌هاي جزيي را حل كنند.

 

منبع : چهار ديواري

تنظيم براي تبيان : داوودي

 

مقالات مرتبط:

ساختن يا سوختن فردا

معيار هاي جديد ازدواج

ازدواج ،هندوانه اي بدون شرط چاقو

دلايل متداول براي ازدواج ناموفق

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت