نت‌ها براي محرم رديف شدند

اين روزها كه همه جا رنگ و بوي محرم دارد، موسيقي هم از اين قافله عقب نمانده است و حالا اركستر سمفونيك تهران و گرو ه كر دفتر موسيقي مشغول تمرين «هلال كاروان» هستند و هنرمندان عرصه موسيقي و پژوهشگران هم مشغول انتشار موسيقي ويژه اين ايام اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نت‌ها براي محرم رديف شدند

 اين روزها كه همه جا رنگ و بوي محرم دارد، موسيقي هم از اين قافله عقب نمانده است

و حالا اركستر سمفونيك تهران و گرو ه كر دفتر موسيقي مشغول تمرين «هلال كاروان» هستند و هنرمندان عرصه موسيقي و پژوهشگران هم مشغول انتشار موسيقي ويژه اين ايام اند.

سمفوني «هلال كاروان» به سفارش مؤسسه فرهنگي هنري فدك توسط سعيد ذهني در 5 قطعه قافله، حر، عطش، علمدار و وداع ساخته شده و قرار است از 21 تا 30 دي توسط اركستر سمفونيك تهران در تالار وحدت اجرا شود. اين سمفوني كه در اسفند 1386 در تالار وحدت اجرا شده بود، با يك بازنگري جديد دوباره به روي صحنه مي‌‌آيد.

نكته مهم در اين كار انتشار لوح فشرده صوتي اين سمفوني است كه همزمان با اجراي اين برنامه منتشر مي‌شود. ضبط هلال كاروان نيز هفته آينده در استوديو فورته به پايان مي‌رسد و لوح صوتي اثر همزمان با اجراي برنامه منتشر و ارائه مي‌شود.

به گزارش روابط عمومي معاونت امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، محمدحسين ايماني، معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و محمدعلي خبري، مديركل دفتر موسيقي از روند ضبط برنامه موسيقايي «هلال كاروان» در استوديو فورته بازديد كردند.

محمدحسين ايماني گفت: هنر و از جمله موسيقي بستر مهم و تاثيرگذاري براي بيان مفاهيم و مضامين متعالي و ارزشمند است.

معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به طراحي برنامه‌ها در سال‌هاي اخير در ماه محرم براي پويايي هنر اين ايام اظهار كرد: برنامه‌هايي توليد شد تا در ماه محرم نيز سالن‌هاي هنري فعال باشند و برنامه‌هاي هنري متناسب با اين فضا اجرا شود كه از جمله برنامه‌ها هلال كاروان است.

سعيد ذهني، آهنگساز هلال كاروان توضيحاتي درباره اين سمفوني ارائه كرد: اين برنامه موسيقايي توصيفي است كه تركيب بندي سازهاي آن متفاوت است و غير از سازهاي متداول اركستر سمفونيك از ساز كوبه‌اي دف هم كه جزء سازهاي ملي است، استفاده شده است.

اين كار با خوانندگي علي مينو سپهر به روي صحنه مي‌رود. ذهني درباره بخش آوازي اين اثر هم گفت: در بخش آوازي، اين اثر در نوع خود نخستين اتفاق موسيقايي به اين شكل است كه براي نخستين بار از خطوط آوازي كلاسيك در قالب گروه كر، آواهاي مذهبي ايران و مقام‌هاي آوازي استفاده شده است.

هنر و از جمله موسيقي بستر مهم و تاثيرگذاري براي بيان مفاهيم و مضامين متعالي و ارزشمند است.

برنامه موسيقي هلال كاروان توسط نوازندگان اركستر سمفونيك تهران و گروه كر دفتر موسيقي به خوانندگي علي مينوسپهر و همراهي نغمه‌سرايان عاشورايي به آهنگسازي سعيد ذهني با حمايت دفتر موسيقي معاونت امور هنري مؤسسه توسعه هنرهاي معاصر و با همكاري مؤسسه فرهنگي هنري فدك 21 تا 30 دي ماه در تالار وحدت اجرا مي‌شود.

سهم تلويزيون از ايام محرم

با اينكه سياست‌هاي تلويزيون در رابطه با پخش موسيقي تغيير كرده و قرار است پخش اين آثار محدود شود اما براي اين ايام خاص، تلويزيون 7 قطعه به مناسبت ايام سوگواري سالار شهيدان، اباعبدالله‌الحسين(ع) در مركز موسيقي و سرود ساخته است.

به نقل از روابط عمومي مركز موسيقي و سرود، قطعات عاشورايي «حضرت قاسم»، «حضرت علي اصغر(ع)»، «حضرت علي اكبر(ع)»، «وداع»، «علمدار»، «ذوالجناح»، «دشت كربلا» به آهنگسازي سيد محمد ميرزماني و با اشعاري از اسماعيل اميني، فاضل نظري و عبدالرضا رضايي نيا در مركز موسيقي و سرود توليد شد.

اين آثار عاشورايي كه به‌اهتمام و مشاركت مجتمع فرهنگي بلال تهيه و توليد شده در اختيار شركت صوتي و تصويري سروش قرار گرفت و آماده پخش از شبكه‌هاي مختلف رسانه ملي است.

نوحه‌هاي برگزيده عاشورايي

اين روزها بازار كتاب و چاپ كتاب‌هايي درباره موسيقي مذهبي خصوصا موسيقي محرمي داغ است. كتاب موسيقي عاشورا كتابي از تورج زاهدي و توليد پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامي حوزه هنري است كه همزمان با ماه محرم توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد.

به گزارش مهر، در اين كتاب نويسنده ضمن نگاه تاريخي به مراسم عزاداري اباعبدالله الحسين(ع) موسيقي عاشورايي را مورد بررسي قرار داده است.

در اين كتاب 136 صفحه‌اي بخشي نيز به نت‌هاي عاشورايي اختصاص يافته و نويسنده در نگارش كتاب از منابعي همچون گلبانگ محراب تا بانگ مضراب، چهره‌هاي موسيقي ايران، تاريخ تحول ضبط موسيقي در ايران، موسيقي تعزيه، تاريخ موسيقي نظامي ايران و... استفاده كرده است. كتاب «موسيقي عاشورا» در 136 صفحه و در قطع رقعي، در شمارگان 2500 نسخه منتشر شده است.

همچنين كتاب «هفتاد و دو نوحه برگزيده اصيل ايراني و آييني با نغمه‌هاي ماندگار» كه مجموعه‌اي شامل يك جلد كتاب و 2 حلقه سي‌دي است به‌مناسبت اين ايام منتشر شد.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني موسيقي ايران، در اين مجموعه نمونه‌هايي از نوحه و نوحه‌خواني‌هاي اصيل در نقاط مختلف كشور توسط رضواني‌پور گردآوري شده است.

در اين كتاب به همراه متن كامل نوحه‌ها، دستگاه موسيقايي نوحه، تاريخ و محل ضبط و همچنين راوي آن نيز ذكر شده است. همچنين نام گوشه‌هايي كه نوحه بعد از درآمد ادامه مي‌يابد، براي راهنمايي مداحان نوشته شده است.

به همراه اين كتاب 2 سي‌دي از سبك‌هاي نوحه، عرضه شده است. «هفتاد و دو نوحه برگزيده اصيل ايراني و آييني با نغمه‌هاي ماندگار» شامل يك جلد كتاب و 2 سي‌دي به نويسندگي و گردآوري متين رضواني‌پور، توسط مؤسسه فرهنگي آواي مهرباني و با همكاري مؤسسه هنر و ادبيات آييني عاشورا و حمايت هيات رزمندگان اسلام و سازمان اوقاف و امور خيريه با قيمت 6000 تومان منتشر شده است.  همچنين كتاب ديگري به اسم نغمه‌هاي آسماني ويژه نوحه و مصيبت‌خواني منتشر شد.

موسيقي پاپ هم براي محرم امسال آلبومي به نام «سلام آقا» را روانه بازار خواهد كرد. سايت موسيقي ما، اعلام كرد كه در اين آلبوم مناسبتي، 4 خواننده موفق موسيقي پاپ ازجمله؛ محسن چاوشي، رضا صادقي، محمد عليزاده و مهدي يغمايي، هركدام قطعه‌هايي را براي امام حسين(ع) اجرا كرده‌اند.

اين مجموعه شامل 4 سي‌دي است و آثار نوحه و مصيبت‌خواني عاشورايي ضبط‌شده روي صفحات گرامافون چند دهه اخير را ارائه مي‌كند.

نغمه‌هاي آسماني شماره 7 ويژه نوحه و مصيبت‌خواني در قالب 4 سي‌دي توسط آواي مهرباني عرضه شده‌است. از ديگر آثاري كه به‌مناسبت اين ايام منتشر شده، چهارمين مجموعه از نواهاي مذهبي غم‌نوا با عنوان «سرو روان» است.

اين مجموعه شامل گزيده نوحه‌هاي حاج لطف‌الله مهران‌نژاد در 5 هزار لوح فشرده تهيه شده و در ايام محرم، بين اماكن مذهبي و هيأت‌هاي عزاداري استان و مراكز فرهنگي سراسر كشور توزيع مي‌شود.

پيش از اين «ناله العطش» با مداحي حاج حبيب نيك نام و زنده ياد حاج صادق نصيري، «فرزند عاشورا» با مداحي حاج غفور يادگاري و «علمدار حسين» با مداحي حاج حسين سهرابي توسط حوزه هنري استان لرستان در قالب مجموعه «غم‌نوا» منتشر شده است.

كويتي‌پور و يك اثر جديد

غلام كويتي‌پور، خواننده مذهبي و خواننده آثاري همچون «ممد نبودي ببيني» و «غريبانه» اين روزها آلبوم «خاموش» را منتشر كرده‌است.به گزارش سايت موسيقي ما، اين آلبوم داراي 8 قطعه بوده كه تنها يكي از قطعات آن براي ماه محرم و مناسبتي است.

موسيقي پاپ و ايام محرم

موسيقي پاپ هم براي محرم امسال آلبومي به نام «سلام آقا» را روانه بازار خواهد كرد. سايت موسيقي ما، اعلام كرد كه در اين آلبوم مناسبتي، 4 خواننده موفق موسيقي پاپ ازجمله؛ محسن چاوشي، رضا صادقي، محمد عليزاده و مهدي يغمايي، هركدام قطعه‌هايي را براي امام حسين(ع) اجرا كرده‌اند.

به محض آنكه مسئولان دفتر موسيقي ارشاد مجوز نهايي آن را صادر كنند، در ماه محرم منتشر خواهد شد. اين 4 خواننده، هركدام دست كم 2 قطعه را در «سلام آقا» اجرا كرده‌اند.

تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي

مطالب مرتبط مجموعه : اخبار سال 1389
آخرین مطالب سایت