مسابقه با قوطی نوشابه

بادکنکی را به سر خود بمالید، سپس شاهد مسابقه ای میان قوطی های نوشابه روی زمین باشید! ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسابقه با قوطي نوشابه

 

وسايل لازم

قوطي خالي نوشابه

بادکنک پرباد

موهايتان

 

چه کار کنم؟

 

قوطي نوشابه را به پهلو روي ميز يا زمين – هر جايي که صاف و هموار باشد – بگذاريد و تا زماني که ثابت و بي حرکت بايستد، آن را با انگشتتان نگه داريد.

 

2- پشت و جلوي بادکنک را با موهايتان خيلي سريع مالش دهيد.

 

 

3- بادکنک را در فاصله تقريبي 30 سانتي متري جلوي قوطي نگه داريد. قوطي نوشابه شروع به حرکت مي کند، حتي اگر اصلاً به آن دست نزنيد.

4- بادکنک را به آرامي از قوطي نوشابه دور کنيد، خواهيد ديد که قوطي به سمت بادکنک به حرکت در مي آيد.

 

 

5- اگر بادکنک را به طرف ديگر قوطي حرکت دهيد، قوطي نوشابه در جهت ديگر مي غلتد. (جهت غلتيدن آن تغيير مي کند)

 

 

6- قوطي با چه سرعتي مي تواند بغلتد؟ پيش از اين که قوطي بايستد، تا چه مسافتي مي توانيد آن را بغلتانيد؟ آيا در سر بالايي هم قوطي خواهد غلتيد؟

 

7- اگر دوستان شما هم قوطي و بادکنک داشته باشند مي توانيد با هم مسابقه اي بين قوطي هايتان در اتاق يا سرازيري پياده رو ترتيب دهيد.

 

بادکنکي را با سرتان مالش دهيد، بدين ترتيب، خواهيد توانست ...:

 

* آب را خم کنيد

شير آب دستشويي يا آشپرخانه را باز کنيد. فشار آب را زياد نکنيد. فشار آب اندکي بيشتر از چکه کردن باشد. اکنون بادکنکي را با سرتان مالش دهيد و آن را نزديک شير آب نگه داريد. جهت حرکت جريان آب به سمت بادکنک خم خواهد شد. (جريان آب به طرف بادکنک به حرکت درمي آيد)

 

* موهايتان را به شکل خنده داري درست کنيد

بادکنکي را به سرتان مالش دهيد، سپس آن را کنار بگيريد. موهاي شما به بادکنک چسبيده و با آن بالا مي آيد و واقعاً خنده دار مي شود. اين اتفاق ممکن است زماني که مويتان را با شانه پلاستيکي شانه مي زنيد هم رخ دهد) اگر بادکنک را نزديک دستتان بگيريد چه مي شود؟ آيا حس مي کنيد که موهاي دستتان حرکت مي کند؟ آيا مي توان اين آزمايش را با موهاي عروسک هم امتحان کرد؟ با خز حيوانات چطور؟

 

* بادکنک را به صورتتان بچسبانيد!

وقتي بادکنک را با سرتان مالش داديد، بادکنک بدون استفاده از هيچ چسبي به چيزهاي ديگر خواهد چسبيد. شما مي توانيد بادکنک را به ديوار، تلويزيون يا حتي صورت خودتان بچسبانيد!

 

چه اتفاقي مي افتد؟

 

* چرا قوطي نوشابه مي تواند بغلتد؟

 

با اين "غلتک کنترل دار" شما الکترون ها را روي يک جسم جمع مي کنيد و از آن ها براي جذب پروتون هاي جسم ديگري استفاده مي کنيد. وقتي بادکنکي را به سرتان مالش مي دهيد، بادکنک باردار مي شود. الکترون هاي روي بادکنک مي توانند پروتون هاي روي قوطي نوشابه، يک قطره  آب، موي شما و يا ديوار را جذب کنند.

 

* چرا در ماشينِ خشک کن، لباس ها به هم مي چسبند؟

 

جاذبه ميان پروتون ها و الکترون ها سبب مي شود تا در ماشينِ خشک کن، لباس ها به هم بچسبند. وقتي شما لباس ها را در ماشين خشک مي کنيد، پارچه ها با جنس هاي مختلف به هم مالش داده مي شوند، براي مثال ممکن است الکترون ها از جوراب نخي کنده شده و به روي يک بلوز پلي استر بروند. به همين علت است که گاهي لباس ها به هم مي چسبند و وقتي آن ها را از هم جدا مي کنيد جرقه کوچکي مي زنند. ممکن است شما در ماشين خشک کن خود از مايع ضد جرقه استفاده کنيد. وقتي اين مايع اطراف لباس هاي شما قرار مي گيرد (لباس هايتان را احاطه مي کند)، لايه محافظ ضد جرقه اي پارچه ي لباس را مي پوشاند. به اين ترتيب وقتي نخ به پلي استر مالش داده مي شود و در واقع تماس بين لايه هاي محافظ نخ و پلي استر صورت گرفته است، پس الکتروني کنده نشده و شما جرقه اي احساس نمي کنيد.

 

* عجب! اين را نمي دانستم!

 

دستگاه زيراکس براي کپي از خواص الکتريسيته ساکن استفاده مي کند. وقتي شما بادکنکي را به سرتان مالش مي دهيد، بادکنک باردار مي شود. در داخل دستگاه زيراکس محفظه اي استوانه اي شکل، از جنس پلاستيک وجود دارد که باردار شده است. زماني که شما برگه اي را روي شيشه دستگاه قرار مي دهيد، يک کپي از آن به داخل استوانه مي رود. قسمت هايي که روي برگه تيره بوده اند، بار الکتريکي روي استوانه پودر جوهر سياه را جذب مي کند. سپس قسمت هايي که پودر جوهر دارند به بخش سفيد کاغذ مي روند و کاغذ گرما داده مي شود. پودر جوهر آن آب شده و حروف سياه رنگ روي کاغذ جديد ظاهر مي شوند.

 

مترجم: بدري سيد جلالي

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت