بهترین بیمه برای فرزند شما

والدين به عنوان الگوهاي رفتاري فرزندان مي‌توانند شيوه‌هاي سالم زندگي هوشمندانه را نشان داده و با ايجاد مهارت‌هاي اجتماعي در كودكان آنها را در مقابل آسيب‌هاي اجتماعي مقاوم كنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترين بيمه براي فرزند شما

مهمترين عامل اعتياد فرزندان كوتاهي والدين در تربيت آنهاست

يك مدرس دانشگاه گفت: متاسفانه در حال حاضر شيوع اعتياد جوانان به روان‌گردان‌ها را شاهد هستيم و بايد گفت مهمترين عامل در اين زمينه كوتاهي والدين در تربيت صحيح و عدم ارتباط با جوانان است.

مهدي راثي با بيان اينكه اعتياد به مواد مخدر و رونگردان مشكل اصلي جامعه است و توجه جدي اولياء و مربيان و متوليان فرهنگ اجتماعي جامعه را مي‌طلبد افزود: والدين با رفتار صحيح خود مي‌توانند از افتادن فرزندان خود در دام‌هاي خانمان‌سوز اعتياد جلوگيري كنند.

 

راثي اعتياد را وابستگي به مصرف مواد مخدر و قرص‌هاي روانگردان دانست و اظهار داشت: مصرف مواد اعتياد آور علاوه بر وابستگي جسماني در فرد معتاد، وابستگي رواني نيز ايجاد مي‌كنند كه اين وابستگي شخص را براي انجام اعمال غير انساني و غير عقلاني وادار مي‌كند و اختلافات خطرناك جسمي و آسيب‌هاي شديد رواني را در فرد معتاد ايجاد مي‌كند.

والدين به عنوان الگوهاي رفتاري فرزندان مي‌توانند شيوه‌هاي سالم زندگي هوشمندانه را نشان داده و با ايجاد مهارت‌هاي اجتماعي در كودكان آنها را در مقابل آسيب‌هاي اجتماعي مقاوم كنند.

تقويت احساس ارزشمندي، اعتماد به نفس، احساس كارآمدي، جرات ابراز وجود در مقابل خواست نامعقول دوستان و همسالان مي‌تواند فرزندان را در مقابل ناهنجاري‌هاي اجتماعي از جمله رونگردان‌ها بيمه و مقاوم كنند.

 

راثي پذيرش جوانان و نوجوانان توسط والدين و مربيان، گوش دادن به سخنان و علايق آنان، برقراري ارتباط صحيح و صميمي با فرزندان، بيان عوارض و مضرات استفاده از مواد مخدر و روانگردان‌ها را از ديگر عوامل موثر در جلوگيري از سقوط فرزندان در دام اعتياد عنوان كرد و از والدين خواست با پذيرش جوانان و با برقراي پيوندهاي دوستي مانع از نفوذ بيگانگان و عناصر فرصت‌طلب در جوانان شوند.

 

 

 

 

 

وي خواب آلودگي، اختلال در برنامه خواب، گوشه‌گيري، ارتباط مشكوك، بي‌ثباتي خلقي، كاهش وزن، تغيير رنگ چهره ، نامرتب بودن، نداشتن تعادل فكري، مشكلات تحصيلي، ضعف اعتماد به نفس و ابتلا به ناهنجاري‌هاي رفتاري از جمله نشانه‌هاي اعتياد عنوان كرد و گفت: والدين بايد با مشاهده اين ويژگي‌ها يا برخي از آنها حساسيت نشان داده و مانع از غوطه‌ور شدن فرزندان در دام اعتياد باشند.

والدين با ديدن نشانه‌هاي هشداردهنده به شكل مناسب بايد با فرزندان برخورد كنند و از برخوردهاي نسنجيده كه اوضاع را بدتر مي‌كند اجتناب و از مشاوران روانپزشكي استفاده كنند.

اين مشاور تربيتي به نقش موثر همسالان در رشد شخصيت نوجوانان و جوانان اشاره كرد و افزود: با توجه به اينكه در گروه‌هاي سني مختلف همسالان اثرات مختلفي دارند والدين بايد در معاشرت‌هاي فرزندان و انتخاب دوستان دقت كنند تا آسيبي از طريق دوستان ناباب متوجه آنها نشود.

 

راثي افزايش آگاهي فرزندان، آموزش مهارت‌هاي زندگي و توان اتخاذ تصميمات درست را از راهكارهاي مناسب در پيشگيري از اعتياد جوانان عنوان كرد و بر نقش موثر نظام‌هاي تربيتي والدين و رسانه‌ها به خصوص تلويزيون در پيشگيري از اعتياد تاكيد كرد.

 

وي با بيان اينكه مسئوليت مبارزه با اعتياد و ناهنجاري‌هاي اجتماعي تنها برعهده يك فرد يا سازمان نيست اظهار داشت: همه افراد جامعه بايد با اين مقوله خانمان‌سوز مقابله كنند.

وي به نقش دين مداري در صيانت از ابتلا به ناهنجاري‌هاي رفتاري و اجتماعي به خصوص اعتياد به قرص‌هاي روانگردان اشاره كرد و تقويت آموزه‌هاي ديني و باورهاي اسلامي و شناخت و رفتار منطبق با ارزشهاي اسلامي را در جامعه خواستار شد.

وي خاطر نشان كرد: ريشه بسياري از رفتارهاي نامطلوب در جامعه در فاصله از آموزه‌هاي نجات‌بخش اسلام بوده و اگر والدين در تربيت فرزندان خود اين نكته را مد نظر قرار دهند بسياري از مشكلات احتمالي فرزندان از بين خواهد رفت.

 

منبع : فارس

تنظيم براي تبيان :داوودي

 

مقالات مرتبط :

برخلاف جريان آب شنا کن

اعتيادچون ديابت بايد درمان شود!

اضطراب : راه انداز مصرف مواد

چند نظريه در خصوص شکل گيري اعتياد

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت