رصد صلح

شب رصدی صلح ستارگان در نقطه صفر مرزی ایران و آذربایجان با همت انجمن صلح آسمانی و مرکز تحقیقات نجوم و اخترفیزیک مراغه بر فراز پل میان دو کشور برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رصد صلح

شب رصدي صلح ستارگان در نقطه صفر مرزي ايران و آذربايجان با همت انجمن صلح آسماني و مرکز تحقيقات نجوم و اخترفيزيک مراغه بر فراز پل ميان دو کشور برگزار شد. 19 آبان برابر 10 نوامبر، چندين سال است که از طرف يونسکو به نام روز جهاني علم با هدف صلح و توسعه، نامگذاري شده است. امسال در سه‌شنبه 19 آبان با همکاري نهادهاي مرزي برنامه رصدي صلح ستارگان بر فراز پل رود ارس در نقطه صفر مرزي مابين جلفا و نخجوان برگزار شد. گردشگران و تجاري که قصد عبور از پل براي ورود به آذربايجان يا ايران را داشتند فرصت پيدا مي‌کردند تا در اين مکان به رصد اجرام آسماني همچون مشتري و قمرهاي آن، خوشه پروين و کهکشان آندرومدا بپردازند.

پروژه صلح ستارگان يکي از پروژه‌هاي رسمي سال جهاني نجوم است که ايده‌پرداز آن انجمن صلح آسماني، سازمان مردم نهاد علمي پژوهشي ايراني، بوده است و هم اکنون با حمايت اتحاديه بين‌المللي نجوم و يونسکو در سراسر جهان در حال برگزاري است. صلح ستارگان، شب رصدي دوستانه‌اي در نقاط مرزي کشورها است که براي مردم مرزنشين به طور همزمان در دو سوي مرز کشورها برگزار مي‌شود تا آسمان نشانه‌اي باشد براي صلح و سازش ميان ملت ها و پلي باشد ميان فرهنگ ها. همچنين صلح ستارگان سعي دارد تا نشان دهد که براي علم و درک زيبايي‌هاي کيهان، مرزي نيست.

شب رصدي صلح ستارگان در ميان مرز ايران و آذربايجان به همت انجمن صلح آسماني و مرکز تحقيقات نجوم و اخترفيزيک مراغه، به ويژه حمايت دکتر علي عجب شيرزاده، رياست مرکز تحقيقات نجوم و اخترفيزيک مراغه و به همراه انجمن نجوم اروميه و گروهي از منجمان آماتور خبره از شهرهاي تبريز و صوفيان و با همکاري آقاي رنجبر، فرماندار شهرستان جلفا، فرماندهي هنگ مرزي جلفا و نيروي انتظامي منطقه برگزار شد. همچنين به دعوت و همت دکتر عجب شيرزاده گروهي از اساتيد برجسته نجومي آکادمي علوم آذربايجان براي برگزاري اين شب رصدي مشترک به نقطه صفر مرزي ايران و آذربايجان عزيمت کردند. برگزاري شب رصدي با تلسکوپ هايي که زيبايي‌هاي آسمان را نشانه رفته بودند بر فراز رود ارس ميان مرز دو کشور تجربه‌اي شگرف براي تمامي برگزارکنندگان اين شب رصدي و همچنين مردمي بود که از دريچه تلسکوپ در اين شب به آسمان نگريستند.

پروژه صلح ستارگان يکي از پروژه‌هاي رسمي سال جهاني نجوم است که ايده‌پرداز آن انجمن صلح آسماني، سازمان مردم نهاد علمي پژوهشي ايراني، بوده است.

دکتر علي عجب شيرزاده و هادي طباطبايي از مرکز تحقيقات نجوم و اخترفيزيک مراغه، سياوش صفاريان‌پور، امين جمشيدي و محمدجواد ترابي از انجمن صلح آسماني، علي آزادگان، امير هنرمند، علي شافع و پوريا دلير از انجمن نجوم اروميه، حامد الطافي از دانشگاه تبريز، حامد پورخرسندي از صوفيان، به همراه احسان نقي‌زاده، يحيي حبيبي و سالار حبيبي از جلفا، برگزارکنندگان پروژه صلح ستارگان در مرز ايران و آذربايجان در روز جهاني علم با هدف صلح و توسعه بودند.

پروژه صلح ستارگان در حال حاضر با همکاري 36 گروه از 27 کشور در سراسر جهان برگزار مي‌شود. انجمن صلح آسماني و انجمن نجوم ايران با حمايت يونسکو و اتحاديه بين‌المللي نجوم و با همکاري سازمان ها و  انجمن هاي نجومي عضو صلح ستارگان در سراسر جهان، برگزارکنندگان پروژه صلح ستارگان هستند. همزمان با برگزاري شب رصدي ميان ايران و آذربايجان در مرز جلفا و نخجوان، همکاران پروژه صلح ستارگان در عراق و سوريه نيز شب رصدي صلح ستارگان را در منطقه خود برگزار کردند.

تاکنون اغلب شب هاي رصدي صلح ستارگان در دو نقطه دو سوي خط مرزي به طور همزمان براي مردم مرزنشين برگزار شده است. اما در شب رصدي ايران و آذربايجان همچون شب رصدي ميان هند و بنگلادش در مرداد امسال، دو گروه در نقطه صفر مرزي رصد مشترک را براي مردم گذر کننده از مرز برگزار کردند.

 

منبع:

starpeace.org

تنظيم براي تبيان:

ا.م.گميني

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت