خانه داری با روش های معطر

لابد برای شما هم پیش آمده که وقتی میوه ها را در قسمت جا میوه ای پایین یخچال قرار می دهید بعد از چند روز کم کم شروع به کپک زدن کرده وخراب می شوند .علت آن هم آبی است که بتدریج در جا میوه ای جمع می شود ونیز
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه داري با روش هاي معطر 

بدون استفاده از اسپري‌هاي خوشبو‌كننده، با تركيب موادي كه خود تهيه مي‌كنيد خانه را معطر و پاكيزه و به رايحه دلخواه دست پيدا كنيد.

با توجه به نقش حس بويايي، تاثيري كه خانه تميز و معطر در سلامت فكري و جسمي ما دارد بر كسي پوشيده نيست. طبيعت را دوست داشته باشيم و از مواد طبيعي براي اين منظور استفاده كنيم.

 

 با تركيب مساوي آب ليمو و آب و ريختن آن‌ها داخل يک اسپري تميز و خالي‌، مي توانيد يك يا دو بار در هفته براي ايجاد رايحه‌اي خوش آن را در جاهاي مختلف خانه ريخته يا هنگام آشپزي براي خلاص شدن از بوي غذايي كه حتي به نسوج پرده و فضاي آشپزخانه نفوذ مي‌كند، استفاده كنيد.

 

 روش ديگر استفاده از كمي دارچين، ميخك، زنجبيل تازه و سبزي‌هاي معطر داخل كمي آب و حرارت دادن آن‌هاست. براي آن كه رايحه‌اي خنك و تابستاني داشته باشيد.

 

 براي معطر كردن فوري اتاق‌ها، گلوله‌هاي پنبه را داخل مخلوط وانيل يا اسانس دلخواه فرو ببريد. آن‌ها را داخل ظرفي زيبا قرار داده و در هر جايي كه دوست داريد، بگذاريد. 

 

براي خوشبو شدن فضا و محيط خانه مي توانيد به روش زير عمل کنيد :

در يک نعلبکي کمي ادکلن خوشبو ريخته ويک حبه قند چهار گوش در آن بيندازيد ، طوري که ادکلن را خوب جذب کرده وقند خيس شود ، سپس قند را آتش بزنيد و وقتي ادکلن تمام شد قند را خاموش کنيد . با اين تدبير فضاي خانه بسيار معطر خواهد شد .

 

چند برگ نعنا نيز به 8 پيمانه آب اضافه كنيد، بعد از آن كه مخلوط كمي جوشيد حرارت را كم كنيد. مي‌توانيد روغن‌هاي خاصي به آن اضافه كرده يا به تنهايي استفاده کنيد.

 

هر درخت اكسي‍ژن لازم براي دو نفر را توليد مي كند. طبق تحقيق ناسا، برخي گياهان آپارتماني به دفع سموم خطرناك موجود در خانه كمك زيادي مي‌كنند. مطالعات ناسا سه نوع آلوده‌كننده داخل خانه يعني تري كلرواتيلن، فرمالدهيد و بنزن را تاييد  و ضرورت نگه‌داري به طور متوسط 15 گياه را تاييد مي‌كند. كار گياه كه در واقع فيلتر طبيعت است، توليد اكسيژن، دور كردن آلوده كننده‌ها از هواي خانه، ايجاد رطوبت لازم و جذب آلودگي‌هاست.

 

لابد براي شما هم پيش آمده که وقتي ميوه ها را در قسمت جا ميوه اي پايين يخچال قرار مي دهيد بعد از چند روز کم کم شروع به کپک زدن کرده وخراب مي شوند .علت آن هم آبي است که بتدريج در جا ميوه اي جمع مي شود و نيز رطوبت دائمي يخچال . چنانچه يک قطعه اسفنج –چه طبيعي وچه مصنوعي –را در جاميوه اي قرار دهيد رطوبت وآبها را جذب کرده ومانع کپک زدگي ميشود .

 

براي زود جوش آمدن آب سماور،ابتدا آن را تا نيمه از آب پر کنيد و پس از گرم شدن، بقيه آب را به آن اضافه کنيد.

 

براي شستن ليوانها وفنجانهاي شيشه اي خود که براثر خوردن چايي ، کدر و بد منظره شده اند مي توانيد هفته اي يکبار همه ليوان ها را در محلول سرکه و نمک خيسانده ، بعد شسته و آبکشي نماييد تا درخشندگي روز اول خود را پيدا کنند .

 

استفاده بهينه از سبزي خشک  چناچه قصد استفاده  از سبزي خشک در غذاها را داريد ، توصيه مي کنيم حدود سه –چهار ساعت قبل سبزي ها را درون آب سرد خيس کنيد تا بتدريج نرم شده و به صورت سبزي تازه در آيند .. 

 

چنانچه در پيک نيک قصد کرديد در قابلمه ، ماهيتابه يا کتري خود ، روي زغالهاي صحرايي غذا درست کنيد، و نگران سياه شدن بيرون ظرف خود هستيد ، توصيه مي کنيم به پشت ظروف خود کمي خمير ريش تراشي بماليد . با اين تدبير سياهي ناشي از دود زغال و اجاق به راحتي پاک خواهد شد ، بدون آنکه خراشي به ظروف شما وارد شود .

 

همشهري - خانواده  

گرداوري و تنظيم : کهتري

 

مقالات مرتبط

در کدبانو گري معجزه کنيد!

خانه داري فن است يا هنر؟

فوت و فن کدبانو گري

ترفند هاي زيرکانه

اگر تازه ازدواج کرده ايد

خانه داري مقتصدانه

اگر بدانيد بهتر است

زيرکانه خانه داري کنيد

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت