معراج در محراب (3)

امروز روزی نیست که ما بخواهیم در مقابل این رژیم جنایت کار سکوت کنیم. ما نباید در ارتباط با دستگیری امام آرام بنشینیم.» ایشان همواره در طول حیات خویش، چه قبل و چه بعد از انقلاب، پشتیبان و یاور همیشگی امام خمینی رحمهم‏الله بودند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معراج در محراب (3)

 

زندگي نامه  آيت اللّه‏ اشرفي اصفهاني

ادامه ...

در کنار امام :

 در جريان دستگيري امام در سال 1342 نيز ايشان به سرعت به تهران آمدند و به مراجع بزرگ قم گفته بودند:«امروز روزي نيست که ما بخواهيم در مقابل اين رژيم جنايت کار سکوت کنيم. ما نبايد در ارتباط با دستگيري امام آرام بنشينيم.» ايشان همواره در طول حيات خويش، چه قبل و چه بعد از انقلاب، پشتيبان و ياور هميشگي امام خميني رحمهم‏الله بودند.

مبارزه بر ضد رژيم شاه :

شهيد اشرفي، مبارزه‏اي طولاني و جدّي با رژيم شاه داشت و اين مبارزه، کاملاً هماهنگ با خط فکري امام بود. ايشان مقيد بودند سخنراناني که دعوت مي‏کنند، در خط امام و آگاه به امور سياسي باشند و خودشان هم روي منبر، درباره مسائل سياسي روز صحبت مي‏کردند. چند بار از طرف ساواک به ايشان اعتراض شد و بارها مي‏گفتند که هر چه هست زير سر اين آقاست. حتي يک بار نيمه شب مأموران ساواک ايشان را دستگير و روانه زندان کردند که در آن جا بيمار شدند و ساواک با اطلاع ازعلاقه‏اي که مردم به ايشان داشتند، ترسيدندو مجبور به آزاد کردن ايشان شدند. رژيم شاه از بيم شورش مردم، حتي جرأت تبعيد کردن ايشان راهم نداشتند.

در خط مقدّم مبارزه :

از نکات برجسته شخصيت شهيد اشرفي ديد باز، شمِّ سياسي قوي، آينده‏نگري، تيز بيني، درايت و فهم بالا بود. ايشان از آغاز نهضت اسلامي به رهبري حضرت امام خميني در15 خرداد، فعّالانه در صحنه انقلاب و مبارزه حضور داشت و هموراه از ارکان مبارزه بر ضد رژيم فاسق طاغوت بود. در دوران سياه ستم شاهي، يک لحظه از مبارزه و مجاهدت دست نکشيد و همواره در صحنه جهاد، از «سابقون» محسوب مي‏شد. بعد از انقلاب شکوه‏مند اسلامي نيز، منطقه غرب کشور از حساس‏ترين و مهم‏ترين مراکز کشور بود و با توجه به فعاليت ضد انقلاب و عناصر سرسپرده در آن جا، دشمن در صدد ايجاد اختلاف و تفرقه‏افکني بود که آيت اللّه‏ اشرفي با نگرشي قوي، باعث پيوند علما و مردم و وحدت شيعه و سني شد.

خدمات ارزنده :

شهيد اشرفي در طول حيات پربرکت خويش، خدمات ارزنده‏اي از خود به يادگار گذاشت. ساختن مدارس، مساجد، ياري رساندن به جنگ زدگان، حمايت گسترده از مستمندان و... از جمله اقدامات گران سنگ وي بود. اين عالم وارسته و بزرگ، انديشه و عمل الهي و اسلامي را در هم آميخت و عمر خود را در خدمت به ملّت مسلمان و حفظ ارزش‏هاي اسلامي گذراند. از جمله خدمات وي عبارتند از: تأسيس ساختمان مکتب الزهراء، تأسيس مسجد ولي عصر(عج) در خميني شهر؛ تأسيس مسجد امام حسين عليه‏السلام در خميني شهر؛ تأسيس حوزه علميه امام خميني رحمهم‏الله در کرمانشاه؛ ساختمان مسجد النبي در کرمانشاه، و توسعه مسجد آيت اللّه‏ بروجردي در کرمانشاه.

شهادت، برترين معراج عشق :

منافقان، وقتي خود را در مقابله با انقلاب اسلامي و امام امت، عاجز و ناتوان يافتند، مصمم بر کشتن ياران انقلاب شدند تا با اين وسيله، امام و انقلاب را تضعيف کنند. آن کوردلان ناکام، در ظهر جمعه 23 مهرماه 1361، در سنگر نماز جمعه کرمانشاه با منفجر کردن نارنجکي، امام جمعه هشتاد ساله و مجاهد در راه اسلام، آيت اللّه‏اشرفي اصفهاني را به شهادت رساندند و بدين سان، چهارمين شهيد محراب به پيش‏گاه ابديت تقديم شد. پيکر مطهر اين لاله خونينْ پس از تشييع با شکوه مردم کرمانشاه به اصفهان انتقال داده شده و در گلستان شهداي تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.

 روحش شاد و يادش هماره جاودان باد.

پيام تسليت حضرت امام :

امام خميني رحمه‏الله در پيامي، شهادت آيت اللّه‏اشرفي را اين چنين تسليت گفتند: «انا للّه‏ و انا اليه راجعون، چه سعاتمندند آنان که عمري را در خدمت به اسلام و مسلمين بگذرانند و در آخرِ عمرِ فاني، به فيض عظيمي که دل باختگان به لقاءاللّه‏ آرزو مي‏کنند، نايل آيند... [اين [شهيد عزيز... از آن شخصيت‏هايي بود که اين جانب يکي از ارادت‏مندان اين شخص والا مقام بوده و هستم. اين وجود پر برکتِ متعهد را قريب شصت سال است مي‏شناسم. مرحوم شهيد بزرگ‏وار حضرت آيت الله حاج آقا عطاءاللّه‏ اشرفي را در اين مدت طولاني، به صفاي نفس و آرامش روح و اطمينان قلب و خالي از هواهاي نفساني و تارک هوي و مطيع امر مولا و جامع علم مفيد و عمل صالح مي‏شناسم و در عين حال، مجاهد و متعهد و قوي النّفس بود... خداوند او را در زمره شهداي کربلا قرار دهد و لعنت و نفرين خود را بر قاتلان چنين مرداني نثار فرمايد...».

شهيد اشرفي از ديدگاه مقام معظم رهبري :

حضرت آيت اللّه‏ خامنه‏اي در بزرگ‏داشت شخصيت والاي شهيد اشرفي چنين فرمودند: «احترام اين شهيد عزيز از دو جنبه حايز اهميت است: اول جنبه‏هاي عمومي که همه ائمه جمعه[شهرهاي] بزرگ و معروف داشته‏اند؛ زيرا اين بزرگ‏واران پايه‏هاي عظيم انقلابند. اين‏ها در مناطق مختلف زبان گوياي رهبر و بازوي قوي بسيج عمومي به شمار مي‏روند. ايشان در سنگر نماز جمعه و در حساس‏ترين لحظات اين انقلاب مانند شهيدان عزيز ديگر هم چون مرحوم صدوقي، دستغيب و مدني، هميشه مدافع خط امام و حضورشان ضربه سختي بر پيکر استکبار جهاني بود.

خصوصيات ديگر شهيد اشرفي، جنبه شخصي ايشان بود. مرحوم آقاي اشرفي يک انسان دوست داشتني و مطلوب بود. اين عالم بزرگ‏وار با آن وِزانت علمي و مقبوليت بسيار، متواضع، با اخلاص، با صفا و بي‏ادعا بود، به طوري که احترام و تجليل همگان را برمي انگيخت».

مرد حق :

ماه خون شد، اشرفي محراب خون در برگرفت
او که درس عاشقي از ساقي کوثر گرفت
از جفاي خائنين، خون مسجد و منبر گرفت 
باز دست ناکثين از ما گُلي ديگر گرفت 


 منبع :

 پايگاه حوزه

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت