سینمای ایران ، موفقترین سینماهای ملی جهان

برنامه‌ریز آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا همزمان با سفر 10 سینماگر برجسته ایرانی به آمریکا صنعت سینمای ایران را از موفقترین سینماهای ملی سراسر دنیا و فرهنگ فیلم آن را بسیار پیچیده توصیف کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سينماي ايران ، موفقترين سينماهاي ملي جهان

برنامه‌ريز آکادمي علوم و هنرهاي سينمايي آمريکا همزمان با سفر 10 سينماگر برجسته ايراني به آمريکا صنعت سينماي ايران را از موفقترين سينماهاي ملي سراسر دنيا و فرهنگ فيلم آن را بسيار پيچيده توصيف کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، روزنامه لس آنجلس تايمز همزمان با آغاز سفر 10 روزه 10 سينماگر برجسته ايراني شامل محمدمهدي عسگرپور، ابراهيم حاتمي‌کيا، سيدرضا ميرکريمي، رخشان بني‌اعتماد، امين تارخ، فرهادي توحيدي، فاطمه معتمد آريا، مجتبي راعي، عليرضا رئيسيان و مجتبي ميرتهماسب در مطلبي به تحليل اين سفر پرداخته است.

الن هرينگتن برنامه‌ريز آکادمي اسکار درباره اهداف و برنامه‌هاي سفر سينماگران ايران به آمريکا مي‌گويد: اوايل سال جاري ميلادي گروهي هشت نفري از اعضاي آکادمي به دعوت خانه سينما به ايران سفر و در برنامه‌هاي مختلف شرکت کردند. فرهنگ فيلم ايران بسيار پيچيده و سينماي آنها يکي از موفقترين سينماهاي ملي در سراسر جهان است.

ابراهيم حاتمي‌کيا با فيلم سينمايي "به نام پدر" به آمريکا سفر کرده است.

وي ادامه مي‌دهد: فيلمسازان ايراني علاوه بر حضور در برنامه نمايش فيلم‌هاي خود، از امکانات توليد فيلم و مکان‌هاي توليد فيلم‌هاي تاريخي بازديد و با دانشجويان ديدار و گفتگو مي‌کنند. دليل همکاري آکادمي اسکار با دانشگاه UCLA در برگزاري اين برنامه اين است که آنها ميزبان يکي از قديمي‌ترين جشنواره‌هاي فيلم‌هاي ايراني در آمريکا هستند.

فيلمسازان ايراني راهکارهايي شگفت‌انگيز براي روايت داستان‌هايي مرتبط به زندگي روزانه خود خلق کرده‌اند. ايران سينماي تجاري هم دارد، اما اين گروه در فيلم‌هاي خود به مسائلي چون روابط خانوادگي، تاثير جنگ ايران و عراق بر جامعه و نقش زنان و روشنفکران در جامعه امروز ايران پرداخته‌اند.

شانن کلي برنامه‌ريز دانشگاه UCLA در جريان سفر سينماگران ايراني به آمريکا هم مي‌گويد: سينماي ايران اول از همه با فرهنگ و تاريخ سينماي خود تلفيق شده است. ضمن اينکه در سطح بين‌المللي همه سينمايي شناخته‌شده است و از نظر فني هم شبيه سينماي ديگر نقاط دنيا است. زيبايي فيلم‌هاي ايراني را مي‌توان به ديگر فرهنگ‌ها هم ترجمه کرد.

فاطمه معتمد آريا که با فيلم سينمايي "گيلانه" در اين برنامه حضور خواهد داشت، در مصاحبه ايميلي خود با خبرنگار لس آنجلس تايمز گفته است: معتقدم مهمترين دستاورد اين سفر يافتن چهره واقعي سينماي هر دو کشور ايران و آمريکا و باز کردن درهايي تازه براي فرصت همکاري مشترک ميان سينماي ايران و آمريکا است.

وي ادامه داده است: سينماي ايران بسيار تحت تاثير جامعه و مردم، گفتگوهاي روزانه، زبان شاعران و ادبيات غني چهره‌هايي چون حافظ، سعدي، رومي، فردوسي و... است. ما بدون آنکه چندان بکوشيم هم مي‌توانيم از فرهنگ و تاريخ باستاني ايراني بهره ببريم. سينماي ايران وامدار پيشينه عميق و طولاني داستانسرايي و داستان‌هاي اسطوره‌اي است.

سينماي آمريکا همواره جذاب و الهامبخش بوده است. اما ميراث داستانگويي و شعر کلاسيک ايران به واقع نقشي مهم در خلاقيت هنري فيلمسازان خود ما داشته است.

فرهاد توحيدي که دو فيلم سينمايي "پرونده هاوانا" و "هفت و پنج دقيقه" را در اين برنامه دارد، در مصاحبه ايميلي خود با لس آنجلس تايمز گفته است: سينماي آمريکا همواره جذاب و الهامبخش بوده است. اما ميراث داستانگويي و شعر کلاسيک ايران به واقع نقشي مهم در خلاقيت هنري فيلمسازان خود ما داشته است.

او افزوده است: سينماگراني ايراني بايد ارزش‌هاي اخلاقي را رعايت کنند و از تصوير کردن مسائل جنسي و خشونت بپرهيزند. بنابراين طبيعي است که با وجود تمام اين محدوديت‌ها نوک پيکان خلاقيت به سمت جنبه‌هاي شاعرانه و هنري برخاسته از سنت‌هاي داستانسرايي ما ايراني‌ها معطوف شود.

هرينگتن مي‌گويد: فيلمسازان ايراني راهکارهايي شگفت‌انگيز براي روايت داستان‌هايي مرتبط به زندگي روزانه خود خلق کرده‌اند. ايران سينماي تجاري هم دارد، اما اين گروه در فيلم‌هاي خود به مسائلي چون روابط خانوادگي، تاثير جنگ ايران و عراق بر جامعه و نقش زنان و روشنفکران در جامعه امروز ايران پرداخته‌اند.

برنامه "از نزديک و شخصي:  فيلمسازان ايراني از زبان خودشان" امروز جمعه با نمايش فيلم سينمايي "به همين سادگي" آغاز مي‌شود و در ادامه نشست بررسي سينماي امروز ايران با حضور تمام ميهمانان ايراني در سالن جيمز بريج دانشگاه UCLA برگزار خواهد شد. اين برنامه تا جمعه آينده ادامه خواهد يافت.

تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي

مطالب مرتبط مجموعه : اخبار سال 1389
آخرین مطالب سایت