با خوردن دارو لاغر نمی شوید!

زندگي ماشيني، کم‌ تحرکي، زياد خوردن و کم ورزش کردن همگي از عواملي هستند که خيلي از امروزي ‌ها را با معضل چاقي، دست...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با خوردن دارو لاغر نمي شويد!

کاربردها، عوارض و موارد منع مصرف داروهاي لاغري

زندگي ماشيني ، کم‌ تحرکي ، زياد خوردن و کم ورزش کردن همگي از عواملي هستند که خيلي از امروزي ‌ها را با معضل چاقي، دست به گريبان کرده ‌است. وقتي سر و کله چاقي پيدا مي ‌شود، خيلي‌ ها که نمي‌ توانند با اين وضعيت خودشان کنار بيايند، به رژيم‌ هاي عجيب و غريب و ورزش ‌هاي سفت و سخت رو مي ‌آورند. البته راه ديگري هم هست که اين روزها بعضي از چاق ‌ها زياد سراغش مي ‌روند: مصرف قرص‌‌ ها و کپسول‌ هاي لاغري و ساير محصولاتي که ادعا مي ‌کنند خيلي آسان، شما را به آرزوي تان مي ‌رسانند و وزن‌تان را متعادل مي‌ کنند.

مصرف خودسرانه انواع قرص ‌ها، پودرها و کپسول‌ هاي لاغري مدتي است که در ميان افرادي که قصد دارند حتي دو کيلوگرم هم وزن کم کنند، رايج شده است. استفاده از اين محصولات در حالي رو به افزايش است که بسياري از مردم از عواقب و عوارض مصرف خودسرانه اين محصولات آگاه نيستند. اگر شما هم به توصيه دوستان و آشنايان و همسايگان ‌تان سراغ اين محصولات لاغري رفته ‌ايد، بد نيست با ما همراه شويد و اطلاعات‌ خودتان را درباره اين محصولات افزايش دهيد.

در داروخانه‌ ها چه خبر است؟

براي اين که بهتر بتوانم اطلاعاتي در مورد پرطرفدارترين داروهاي لاغري به دست بياورم، سري به چند داروخانه در شمال‌ شرق و شرق تهران زدم و با پزشکان داروساز آن ها در مورد اين محصولات صحبت کردم. همه آن ها بر اين باور بودند که "ونوستات"، "تينوييد"، "زنيکال" و "کارويل" از پرطرفدارترين داروهاي لاغري هستند که خيلي‌ ها بدون نسخه براي تهيه آن ها به داروخانه‌ ها مراجعه مي ‌کنند.

دکتر مصطفي نوربخش، داروساز، مي ‌گويد: "مردم بايد خيلي مراقب باشند چون انواع چيني و نامرغوب اين محصولات در بازار زياد است. ضمنا اگر کسي مي‌ خواهد اين محصولات را تهيه کند، حتما قبل از آن بايد با يک پزشک متخصص مشورت نمايد و صرفا با پيشنهاد يک دوست يا همکار اقدام به مصرف آن نکند."

محصولات لاغري به دو دسته شيميايي و گياهي تقسيم مي ‌شوند و نحوه عملکردشان دفع چربي از بدن است و وقتي چربي بدن دفع مي ‌شود، در نتيجه ويتامين ‌هاي محلول در چربي (مانند ويتامين ‌هاي A ، D و E) هم از بدن دفع مي‌ شوند و بدن با کمبود ويتامين و املاح مواجه مي ‌گردد. گفته مي ‌شود که محصولات گياهي مانند "کارويل"، "دايت ‌فورمولا" يا "اسليم ‌کوئيک" هر چند بي‌ عارضه نيستند، اما کم‌ عارضه‌ تر از انواع داروهاي شيميايي مشابه هستند. دکتر نوربخش مي ‌گويد: "ممکن است چاقي برخي افراد در اثر تجمع پروتئين در بدن شان باشد و اگر آن ها بدون سنجش چربي بدن ‌شان توسط يک پزشک متخصص، اقدام به تهيه و مصرف محصولات چربي ‌سوز کنند، حتما دچار ريزش مو ، ناراحتي ‌هاي پوستي و حتي عصبي مي ‌شوند."

پودرهاي لاغري

يکي از محصولات پرطرفدار لاغري، پودرهاي فيبردار موسوم به "فايبر کلير" است. مي ‌گويند مصرف روزانه دو تا سه ليوان از محلول اين پودر با آب، سبب حجيم شدن معده و در نتيجه کاهش اشتهاي افراد مي‌ گردد و چون فيبر خاصيت ملين بودن را هم داراست، حجم مدفوع را افزايش داده و در نتيجه آب بدن‌ را کاهش مي ‌دهد و احساس کاذب لاغر شدن به مصرف ‌کننده دست مي‌ دهد، اما در صورت مصرف طولاني‌ مدت اين پودرها، سيستم گوارشي بدن دچار اختلال مي ‌گردد. به نظر مي ‌رسد که همچنان رژيم‌ لاغري مناسب در کنار ورزش، بهترين راهکار مبارزه با چاقي است و اگر استفاده از اين قبيل محصولات لاغري هم کمک‌ کننده باشد، صرفا بايد تحت نظر پزشک صورت گيرد تا از عوارض احتمالي آن جلوگيري به عمل آيد.

قرص‌هاي لاغري

قرص‌هاي لاغري تحت عناوين مختلفي در داروخانه ‌ها موجود است و اطلاعات زير به شما کمک مي‌ کند ساختار اين قرص‌ها را بهتر بشناسيد:

معني و مفهوم: قرص لاغري، دارويي است که در صورت مصرف صحيح، مي ‌تواند به درمان بعضي از انواع چاقي کمک کند و در صورت استفاده نادرست منجر به بروز اعتياد دارويي و ابتلا به عوارض جانبي خواهد شد.

عملکرد: عملکرد قرص ‌هاي لاغري متفاوت است. برخي از آن ها با حجيم کردن معده سبب کاهش اشتهاي افراد به خوردن غذا مي ‌شوند و برخي ديگر چربي ‌سوز هستند. البته هر دو گروه در صورت مصرف طولاني‌ مدت با عوارض جانبي همراه خواهند بود.

انواع: قرص‌هاي لاغري انواع گوناگوني دارند، اما آن هايي که توسط پزشک و معمولا براي مدت معيني تجويز مي ‌شوند، قابل اعتماد تر هستند. توجه داشته باشيد که آن ها را دقيقا طبق دستور پزشک ‌تان مصرف نماييد. اگر شما از آن هايي هستيد که بدون تجويز پزشک اقدام به تهيه داروهاي لاغري مي ‌کنيد، بهتر است انواع گياهي را انتخاب کنيد که کم‌عارضه‌ تر هستند.

عوارض: اين داروها در صورت مصرف طولاني ‌مدت و نادرست سبب اعتياد دارويي مي ‌شوند و از نظر ساير عوارض دارويي نيز بايد گفت که بسته به نوع دارويي که انتخاب مي ‌کنيد، مشکلي در کمين شما خواهد بود. به هر حال، هيچ ‌کدام از اين محصولات، بي‌ عارضه نيستند و از افزايش قند و فشار خون گرفته تا ريزش مو ، تپش قلب ، اسهال و حساسيت پوستي را بايد جزو عوارض اين داروها در نظر گرفت.

هشدار: اگر قصد استفاده از داروهاي لاغري را داريد، حتما با يک پزشک متخصص مشورت کنيد و در مورد داروهايي که در حال مصرف آنها هستيد، با وي صحبت نماييد، زيرا اين محصولات ممکن است اثر داروهاي مصرفي شما را از بين ببرند.

تحت نظر پزشک، فقط در حالتي مي ‌توانيد از اين داروها استفاده کنيد که:

- از سلامت کامل برخوردار باشيد.

BMI يا نمايه توده بدني ‌شما بالاي 30 (چاقي درجه 2) باشد.

باردار نباشيد.

مشکلات گوارشي نيز نداشته باشيد.

معتاد نشويد!

استفاده نادرست از محصولات لاغري ممکن است سبب اعتياد دارويي شود. براي مبارزه با اين وابستگي، 5 راه‌ زير به شما پيشنهاد مي ‌شود:

1- هرگز داروي لاغري را بدون تجويز پزشک مصرف نکنيد. بهترين راه مبارزه با اعتياد به داروهاي لاغري، عدم مصرف خودسرانه است. مطالعات نشان داده که مصرف محصولات لاغري معمولا زيانبار است و پزشکان، بهترين راه کاهش وزن را تغذيه مناسب و ورزش مي ‌دانند.

2- برچسب اين محصولات را به دقت بخوانيد و دقيقا طبق دستور عمل کنيد و هرگز دارو را بيشتر از ميزان توصيه شده مصرف نکنيد.

3- از مصرف طولاني‌ مدت محصولات بپرهيزيد.

4- اگر داروهاي ديگري نيز مصرف مي‌ کنيد، به پزشک ‌تان بگوييد تا با اين داروها تداخل نکند.

5- اگر اعتياد دارويي پيدا کرديد، حتما با يک مشاور يا روان ‌شناس در اين مورد مشورت کنيد.

ندا احمدلو

*مطالب مرتبط:

كاهش وزن به وسيله قرص هاي لاغري

استفاده نابجا از داروهاي لاغري و عوارض جانبي آنها

نسل جديد قرص‌هاي لاغري

كمربند لاغري تاثيري در کاهش وزن ندارد

دستگاه هاي لرزاننده اندام موثرند؟

آشنايي با داروهاي ضد چاقي

آيا سرکه سيب واقعاً لاغر مي کند؟

هشدار به چاق ها درباره قرص و کپسول افکتور (Effector)

قرص هاي چربي سوز چگونه باعث کاهش وزن مي شوند؟

بخش تغذيه و سلامت تبيان

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت