جنگ احد، فقط یك شكست نظامى نبود، بلكه حادثه‏اى بود كه آثار خوب و بدِ آن مدت‏ها دامنگیر مسلمانان بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فرزانه زنبقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 

سوره ی آل عمران - آیات 156 الی 161

به سوى خدا بازمى‏گردید

جنگ احد، فقط یك شكست نظامى نبود، بلكه حادثه‏اى بود كه آثار خوب و بدِ آن مدت‏ها دامنگیر مسلمانان بود.

در این واقعه، چهره‌ی واقعىِ بسیارى از مسلمانان روشن شد. عده زیادى شروع به اصلاح خود كردند و از این ماجرا فایده‏هاى تربیتى زیادى به دست آمد.

از طرفى، دشمنان هم از موضوع استفاده كردند و با دلسوزى ساختگى به بازماندگان شهدا مى‏گفتند: اى كاش به جنگ نمى‏رفتند. اى كاش نمى‏مردند. اى كاش میان ما بودند و...

خداوند مهربان مى‏فرماید:

 

اى كسانى كه ایمان آورده‏اید همانند كافران نباشید كه هنگامى كه برادرانشان به مسافرت مى‏رفتند یا در جنگى شركت مى‏كردند مى‏گفتند اگر آنان پیش ما بودند، نمى‏مردند و كشته نمى‏شدند؛ تا خدا آن را حسرتى بر دل آنان بگذارد. و خداوند زنده مى‏كند و مى‏میراند و خدا به آن‏چه انجام مى‏دهید، بیناست. و اگر در راه خدا كشته شوید یا بمیرید، آمرزش و رحمت خدا از تمام آن‏چه كه آنان جمع‏آورى مى‏كنند، بهتر است. و اگر بمیرید یا كشته شوید به سوى خدا بازمى‏گردید.

 

آیات 156 الى 158

 

باز هم با آنان مشورت كن

بعد از جنگ احد، كسانى كه از جنگ فرار كرده بودند، از كار خود سخت پشیمان شده بودند. آنان اطراف پیامبر(ص) را گرفته بودند و طلب بخشش مى‏كردند. كسانى كه در شوراى مدینه شركت داشتند و اصرار كرده بودند كه خارج از شهر بجنگند، خود را ملامت مى‏كردند و مى‏گفتند: اى كاش این نظر را نمى‏دادیم و اى كاش پیامبر حرف ما را نمى‏پذیرفت.

خداوند بخشنده، به پیامبر اكرم(ص) وحى كرد كه آنان را ببخشد و باز هم در كارها با مسلمانان مشورت كند. به این ترتیب، خداوند بزرگ اهمیت موضوع مشورت را روشن مى‏سازد و مى‏فرماید كه پس از مشورت، وقتى تصمیم نهایى گرفته شد، باید از او یارى خواست و بر او توكل كرد:

 

به سبب رحمت خداست كه تو با آنان مهربان هستى. و اگر تندخو و سخت‏دل بودى حتماً از اطراف تو پراكنده مى‏شدند. پس آنان را ببخش و برایشان آمرزش بخواه و در كارها با آنان مشورت كن و هنگامى كه تصمیم گرفتى، بر خدا توكل كن به راستى خدا توكل‏كنندگان را دوست دارد.

اگر خداوند شما را یارى كند، هیچ كس بر شما پیروز نخواهد شد و اگر شما را رها سازد، پس از آن‏، چه كسى شما را یارى خواهد كرد؟ پس مومنان باید فقط بر خدا توكل كنند.

 

آیات 159 و 160

 

پیامبران خیانت نمى‏كنند...

یكى از بهانه‏هاى افرادى كه در جنگ احد، گذرگاه «عینین» را رها كردند و براى جمع‏آورى غنایم رفتند این بود كه گفتند: ما مى‏ترسیم پیغمبر(ص)، در تقسیم غنایم، ما را فراموش كند و ما باید مقدارى غنیمت براى خودمان جمع كنیم. خداوند مهربان مى‏فرماید:

 

و ممكن نیست هیچ پیامبرى خیانت كند و هر كس خیانت كند، آن را در روز قیامت با خود مى‏آورد. سپس به هر كس تمام آن چه به دست آورده، مى‏دهند و به آنان ستم نخواهد شد.

 

آیه‌ی 161

نزول این آیه چنان اثر تربیتى بر مسلمانان گذاشت كه بعد از آن هرگز از آنان خیانت سر نمى‏زد؛ مخصوصاً غنایم جنگى را بدون آن كه چیزى از آن بردارند، در اختیار پیامبر(ص) و بعد از او، در اختیار مسئولین تقسیم غنایم مى‏گذاشتند. «طبرى» در تاریخ خود مى‏نویسد: هنگامى كه مسلمانان وارد مداین شدند، یكى از مسلمانان، غنیمت بسیار گران‏قیمتى نزد مسئولین جمع‏آورى غنایم برد. آنان از دیدن آن غنیمت تعجب كردند و گفتند: آیا چیزى از آن برداشته‏اى؟ گفت: به خدا قسم اگر به خاطر الله نبود، هرگز آن را نزد شما نمى‏آوردم. آنان متوجه ایمان او شدند و از او خواستند كه خود را معرفى كند. او گفت: هرگز خود را معرفى نمى‏كنم كه مرا ستایش كنید و براى دیگرى نمى‏گویم كه از من تعریف كند؛ ولى خدا را شكر مى‏كنم و به پاداش او راضى هستم.

 

فرزانه زنبقی
نشر لک لک

 


آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
سوره ی آل عمران - آیات 92 الی 200 جزء چهارم

مطالب مرتبط:

سوره ی آل عمران - آیات 152 الی 155

سوره ی آل عمران - آیات 146 الی 151

سوره ی آل عمران - آیات 139 الی 145

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.